להנמיך ציפיות

בדיקת תיאום ריבית המשכנתא בבנקים - הודעה דרמטית שתסתיים בלא כלום

ההודעה היום (ב') של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, נשמעת דרמטית למדי. לא בכל יום רשות ההגבלים בודקת תיאום מחירים בתחום משמעותי ורגיש כמו בנקים ומשכנתאות. ועדיין, תרשו לנו להמר כיצד תסתיים הבדיקה - בלא כלום.

גם הממונה בעצמה סייגה היום בדבריה את הסיכוי לממצאים מרשיעים: "יהיה מאוד קשה לנטרל מה נעשה בעקבות הרגולציה ומה לא - זוהי בדיקה כלכלית מסובכת והיא תימשך מספר שבועות", אמרה הלפרין.

נזכיר כי בנק ישראל - הרגולטור המרכזי של הבנקים - מודה כי הוא למעשה אחראי על עליית המחירים במשכנתאות, בעקבות המגבלות שהטיל. הבנק המרכזי אמנם עושה זאת בהתבטאויות זהירות ושימוש במונחים מלבינים כגון תמחור סיכונים, הגנה על הצרכנים ועוד, אבל הוא יודע היטב שההנחיות שפרסם ייקרו את ההון לבנקים. ההון הוא חומר הגלם של הבנקים למתן אשראי, והבנקים כמובן גלגלו את ההתייקרות הזו הלאה אל הלקוחות.

האם הבנקים מתאמים מחירים? הם לא ממש צריכים, הלקוח עושה זאת בשבילם. משכנתאות הוא כמעט התחום היחיד שבו הלקוח עובר בין הבנקים ומשווה הצעות מחיר. הבנקים לא צריכים להתאמץ, הלקוח מראה להם מה הבנק השני מציע להם.

האם בעקבות התגברות הרגולציה רכבו הבנקים על הגל, נהנו מירידת פעילות של חלק מהמתחרים והעלו מחירים לשיפור הרווחיות? ייתכן. האם ניתן להוכיח זאת ולקבוע כי פעלו בתיאום מחירים? קשה מאוד. תראו מה קרה לרשות ההגבלים בפרשת תיאום מחירי העמלות בבנקים. שנים ארוכות נסחבה הפרשה הזו, ולמרות פשיטה של הרשות ואיסוף מסמכים רבים, היא לא הצליחה לגבש כתב אישום, ובסופו של דבר הפרשה הסתיימה בפשרה ובקנס של פחות מ-100 מיליון שקל לכל הבנקים - קנס נמוך יחסית לרעש הגדול שליווה את הפרשה בתחילתה.

ספק רב אם רשות ההגבלים תרצה לעבור שוב את המסע המפרך הזה, ולכן רק אם היא תצליח למצוא אקדח מעשן בנושא זה, נראה פה אכן רעידת אדמה.