נתניהו הגיב על פרשת הצוללות: "הכול ממוסמך, הכול מתועד"

(עדכון) נתניהו הכחיש בישיבת שרי הליכוד כי ידע על מעורבות פרקליטו האישי דוד שמרון ברכש הצוללות ■ בפתח ישיבת הממשלה אמר: "חיזוק העוצמה של ישראל הוא השיקול היחיד שהנחה אותי"

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס גם היום (א') לפרשת הצוללות, כשאמר במהלך ישיבת הממשלה השבועית: "כראש ממשלת ישראל אני מקדיש את מיטב זמני להבטיח את ביטחון ישראל. העיקרון שמנחה אותי ברור - ישראל תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל אויב ובכל מרחב. ביטחון ישראל מחייב רכש צוללות וחידוש צי הצוללות. אלה מערכות נשק אסטרטגיות שמבטיחות את עתידה, ואני אומר לכם - מבטיחות את עצם קיומה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות. חיזוק העוצמה הביטחונית של מדינת ישראל הוא השיקול היחיד שהנחה אותי ברכש הצוללות, זהו השיקול היחיד שמנחה אותי תמיד ואין בלתו". 

החזרה של נתניהו מספר פעמים על חשיבותן האסטרטגית של הצוללות, צריך לומר, מחזקת את הפרסומים הזרים מהעבר ולפיהם צוללות ה"דולפין" שיוצרו בגרמניה יכולות לשאת טילים עם ראשי נפץ גרעיניים המהווים מה שמכונה "יכולת מכה שנייה" - זאת במקרה של התקפה גרעינית על ישראל.

"הכול ממוסמך, הכול מתועד"

"הכול ממוסמך, הכול מתועד", אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו והכחיש בפתח ישיבת שרי הליכוד כי ידע על כל ניגוד עניינים אפשרי של עורך דינו דוד שמרון בעסקת הרכש.

גם השר זאב אלקין התייחס לפרשה בפתח ישיבת הממשלה, והצהיר כי "התקשורת מגזימה בפרשת הצוללות. בתור חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ומי שהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אני יכול להעיד שהשיח כולל ויכוחים מקצועיים גרידא, וההחלטה שהתקבלה הייתה משיקולים מקצועיים לחלוטין. כל ניסיון להכניס שיקולים אחרים הוא עורבא פרח. מולכו ושמרון מקפידים על ניגוד עניינים".

"בתור מי שהיה חלק מהדיון הזה, שמרון מעולם לא פנה אלי בנושא", הבהיר אלקין. "כל הדיון הזה, כפי שאמרתי, הוא ניסיון להכפיש. היה ויכוח אמיתי סביב הצוללות, שהוכרע גם בתוך מערכת הביטחון עצמה. ראש הממשלה מנהל את המדינה, ויש סוגיות על סדר היום. הפרשה הזו, היא כמו הרבה ניסיונות של מי שלא ניצח את ראש הממשלה בקלפי, לחפש דרכים לנצח אותו בדרכים אחרות".

ברק: "חובה לחקור את פרשת הצוללות"

אתמול התייחס ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק , לפרשת הצוללות ואמר כי "חובה לחקור. צוללות הן חיוניות, אמון הציבור חיוני אף יותר. יש הרבה סימני שאלה. לכן, כמו שאומר בוגי, חובה לחקור. גם בגרמניה, גם אחורנית", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

הדברים מגיעים בתגובה לדיווח בחדשות 10, ולפיו עו"ד דוד שמרון, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ומשמש בא כוחו, הוא גם עורך דינו של מיקי גנור, איש עסקים ישראלי אשר מתווך בעסקה של רכישת שלוש צוללות מגרמניה.

לפיד: יש להורות על חקירה פלילית בסוגיית עסקת הצוללות

ראש המועצה לביטחון לאומי בפועל יעקב נגל התראיין אמש (שבת) ל"פגוש את העיתונות" ואמר כי הוא אינו יודע האם שר הביטחון לשעבר היה מעורב בשלביה הראשונים של העסקה - אך כי "מערכת הביטחון ידעה". הוא הוסיף כי "לא היה ויכוח" לגבי רכישת שלוש צוללות וכי עו"ד דוד שמרון, מקורבו ופרקליטו של נתניהו, "מעולם לא היה בדיונים מקצועיים אצלנו; מימיי גם לא פגשתי את מיקי גנור". בינתיים, ח"כ יאיר לפיד הגיע לאולפן "חדשות סוף השבוע" ודרש "לפתוח מיד בחקירה פלילית".

לדברי נגל, "הובאו כל מיני אי-דיוקים בנושא רכש הצוללות: ייקח עוד לפחות שנתיים עד שייחתם חוזה על רכישת צוללות, אפילו לא התחלנו במשא ומתן", הוסיף בריאיון ל"פגוש את העיתונות" עם רינה מצליח.

 

"באוקטובר 2015 גובש מסמך לקבל מהגרמנים מחויבות למכור לנו שלוש צוללות, שיחליפו את השלוש הקיימות, בהנחה - מסמך איתו נסע נתניהו לפגישה עם הקאנצלרית אנגלה מרקל. לקראת הנסיעה בפברואר גיבשנו מזכר הבנות נוסף, שבטיוטה שלו הופיעה בקשה למכירה של שתי ספינות, בנוסף - אבל מערכת הביטחון אמרה שהיא לא מעוניינת בהן, והן לא הופיעו במסמך שהוגש בסופו של דבר לקאנצלרית", הדגיש.

נגל הוסיף כי הוא אינו מאמין כי השר יעלון שיקר לעיתונאי רביב דרוקר, שחשף את הפרשה - אולם ייתכן כי לא עודכן בידי אנשי משרדו בכל הפרטים. "ממש לא מידרנו את שר הביטחון מנושא הצוללות", הדגיש נגל, "עמדתה של מערכת הביטחון מקבלת משקל רב, אבל זה לא תמיד מכריע. כיפת ברזל יצא לדרך בניגוד לדעת מערכת הביטחון, למשל".

"בפברואר חזרנו ממרקל, והצגנו למנכ"ל משרד הביטחון, המזכיר הצבאי שלו ואני חושב גם לשר יעלון את תוצאות הפגישה", המשיך נגל, "עד יוני התנהלה עבודת מטה עם משרד הביטחון להכנת הנייר איתו אני נסעתי לגרמניה. לא היה סימן שאלה על עצם רכישת הצוללות, רק על עיתוי ומספר הצוללות. התהליך כולו כמעט ונגמר עד כניסתו של שר הביטחון ליברמן לתפקיד - אם כי אני שמח, כמובן, שהוא תומך בו".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "מערכת הביטחון הייתה שותפה מלאה לתהליך וראש הממשלה לא ידע על שום קשר של דוד שמרון לגורם הקשור למספנות".

מטעמו של עו"ד דוד שמרון נמסר: "חזרה על שקר שוב ושוב לא הופכת אותו לאמת. עו"ד שמרון לא ייצג את המספנות הגרמניות ולא שוחח בעניין זה עם ראש הממשלה או כל גורם שלטוני אחר. הייצוג של מר גנור הוא בתחום העיסוק של משרדו חעחד שמרון פעל באופן מדוקדק ובהתאם להסדר ניגוד העניינים ולא נפל בתפקודו כל דופי".

חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד): "ההחלטות התקבלו באופן ענייני. נכנסנו לחדרים, הצבענו, הקבינט, ועדת שרים להצטיידות, דיונים עם המל"ל וכל הזמן הזה איש מאיתנו לא יודע שפרקליטו האישי של ראש הממשלה מעורב בעסקות האלה."למה הגרמנים שכרו את שמרון?", תהה לפיד ,"בגלל הידע שלו? הם שכרו אותו כי הוא האיש הכי קרוב לראש ממשלת ישראל ואז נוצר מצב שכולנו מנהלים משא ומתן עם הגרמנים, הגרמנים יודעים שפרקליטו האישי של ראש הממשלה עובד אצלם - ואנחנו לא יודעים. את זה צריך לחקור. היועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה פלילית מיד כדי שנבין למה הגרמנים שכרו את שמרון וכמה הם שילמו לו".