היועמ"ש לליצמן: לא לשנות תקנון קופ"ח מאוחדת בלי אישורנו

משרד המשפטים מעניק גיבוי למשנה ליועמ"ש משרד הבריאות, עו"ד נתן סמוך, שהתריע על מניעים פוליטיים וניגודי עניינים בפעילות של שר הבריאות

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שבוע לאחר חשיפת "גלובס" על התלונה החמורה שהוגשה נגד שר הבריאות יעקב ליצמן בדבר חשש לניגוד עניינים ומניעים פוליטיים לכאורה העומדים מאחורי ניסיונותיו לשנות את המבנה התאגידי בקופת-חולים מאוחדת, משרד המשפטים מוציא לליצמן כרטיס צהוב: במכתב ששלחה לשר הבריאות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, ליצמן מתבקש שלא לקדם כל שינוי במבנה בתקנון של קופת-חולים מאוחדת ללא תיאום והסדרה מול היועץ המשפטי של הממשלה.

למעשה, כך על פי זילבר, ליצמן נדרש לא רק לאשר מולם נוסח סופי, אלא אפילו את "הליך קבלת ההחלטות בנושא". לדבריה, הדבר נועד כדי "להבטיח כי ההחלטה תתקבל בהליך תקין שלא יהיה עליו עוררין, ושיהיה בר הגנה אם ייתקף בערכאות משפטיות".

התלונה שהוגשה נגד ליצמן והופנתה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה הגיעה מתוך ממלכתו של ליצמן במשרד הבריאות: המשנה ליועצת המשפטית, עו"ד נתן סמוך. במסמך בן 16 עמודים טען סמוך כי ליצמן פועל במשך תקופה ארוכה לביטול השינוי במבנה התאגידי שביצעה השרה הקודמת יעל גרמן, וזאת על מנת להחזיר את השליטה בקופה לידי קבוצת עסקנים מהמגזר החרדי המזוהים עם מפלגתו (יהדות התורה).

סמוך הצביע על קשר ישיר לכאורה בין ליצמן לבין דירקטור במאוחדת, אברהם ובר, שמשמש במקביל גם בתפקיד רשמי במפלגה. ובר שימש בעבר גם כיו"ר ועדת המכרזים במאוחדת בתקופה שבגינה פרסם מבקר המדינה דוח חמור ביותר על התנהלות הקופה, לרבות בתחומים שהיו תחת אחריותו.

השינויים שאישרה גרמן אמורים להביא בין היתר לבחירת דירקטוריון חדש שאינו כולל דירקטורים שכיהנו בעבר, אולם ליצמן ניסה לטענתו להשפיע בעניין. "הפיכת קופת-חולים לבסיס כוח פוליטי של ארגונים המסוגלים לרתום אותה לצורכיהם אינה תיאורטית, שכן גם היום תחת מנגנוני החוק והרגולציה, פוטנציאל זה הוא משמעותי", כתב סמוך.

"סוגיה חשובה"

במשרד הבריאות טענו אז בתגובה ל"גלובס" כי "מדובר בשורת טענות שקריות, ללא כל יסוד ובסיס עובדתי שמקורן בפקיד שפעל ללא סמכות וללא כל דין". עוד טענו במשרד כי "הטענות השקריות הללו נבחנו לעומק בידי היועץ המשפטי לממשלה ומטעמו הודיעו לנו כי אין כל פסול בהתנהלות השר".

ואולם, לא רק שאנשי היועץ המשפטי לממשלה מבקשים להפקיע מליצמן סמכויות בעניין קופ"ח מאוחדת, הם אף מעניקים גיבוי מפורש לנתן סמוך. כך כותבת זילבר: "נבקש להעיר כי מדובר בסוגיה חשובה שראוי היה להביאה בפנינו".

בנוסף, בניגוד לטענות שהשמיעו בכירים במשרד הבריאות, שלפיהן עוד לפני פנייתו של סמוך גיבש מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב מתווה שבמסגרתו אברהם ובר לא יהיה חבר דירקטוריון, זילבר מבהירה כי סדר הדברים היה הפוך: "ההצעה החדשה של מנכ"ל משרד הבריאות הועלתה לאחר משלוח מכתבו של עו"ד סמוך". בעניין זה הוסיפה זילבר כי לאור ההבהרה החדשה בעניין עתידו של ובר בקופה, הרי שסוגיית ניגוד העניינים של ליצמן בעניינו מתייתרת כעת.