צפו: מחקר חדש חושף תופעת לוואי שנגרמת מגלולות הריון

מחקר תצפיתי רחב-היקף שבוצע לאחרונה בדנמרק מדווח על קשר חזק מאוד בין טיפול הורמונלי למניעת הריון לדיכאון קליני בנשים ■ מה אומר המחקר, ואיך הנושא רלוונטי גם לאוכלוסיית הגברים?

מחוץ לקופסא, גלולות/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, גלולות/ צילום: שאטרסטוק

כולנו שמענו בעבר על תופעות הלוואי השונות של גלולות למניעת הריון ואמצעי מניעה הורמונליים אחרים. הרבה פעמים מדובר בשינויים קיצוניים במצבי רוח ולעיתים אפילו דיכאון. מחקר תצפיתי רחב-היקף שבוצע לאחרונה בדנמרק מדווח על קשר חזק בין טיפול הורמונלי למניעת הריון לדיכאון קליני בנשים, כשהנושא נמצא רלוונטי גם לאוכלוסיית הגברים.

ראשית כל חשוב להדגיש שבעבר חוקרים כבר ניסו לאמוד את הקשר בין אמצעי המניעה ההורמונליים לדיכאון, ללא הצלחה משמעותית. המיוחד במחקר הזה הוא שמדובר במחקר עוקבה, מחקר תצפיתי, נרחב ביותר. החוקרים עקבו ואספו מידע רפואי של מיליון נשים בין הגילאים חמש עשרה עד שלושים וארבע במשך מספר שנים. כאלה שהשתמשו באמצעי הגנה הורמונליים, וכאלה שלא.

החוקרים בדקו רישומים של אבחנה ראשונית של דיכאון קליני, קבלה של מרשמים לתרופות נוגדות דיכאון ואפילו בדקו תיעוד של אשפוזים בעקבות דיכאון. הממצאים העלו כי שימוש באמצעי מניעה הורמונלי כלשהו מעלה את הסיכון לדיכאון ב-23%.

החוקרים מדווחים שקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר הייתה בין הגילאים 15 עד 19 ושמבין הטיפולים ההורמונליים השונים שנבדקו (גלולות מסוגים שונים, מדבקה עורית התקן תוך-רחמי וטבעת וגינלית), הטבעת הווגינלית וההתקן התוך-רחמי גרמו לסיכון לדיכאון לעלות ב-40%-50% וכל זה רק על פי רישומים רפואיים מתועדים. הרבה פעמים נשים לא פונות לעזרה רפואית בגלל תחושת דיכאון, כך שאין עליהן מידע רפואי מתועד.

החוקרים משערים שהגורם העיקרי לכך הוא ההורמון הסינטטי פרוגסטין, שנמצא בכל הטיפולים ההורמונליים הללו. הוא מדמה בגוף את הפעילות של ההורמון הטבעי פרוגסטרון ובכך מונע ביוץ. 

לאחרונה נחשף טיפול חדש של זריקות הורמונים תקופתיות לגברים למניעת הריון, כרגע הוא עדיין בשלבי פיתוח מתקדמים. את הזריקה עושים אחת לחודשיים בקירוב והיא מבוססת על ההורמונים פּרוֹגֶסטוֹגֶן ואנדרוֹגֶן שגורמים לירידה בספירת תאי הזרע. בניסוי שנעשה כדי לבחון את יעילות הטיפול ותופעות הלוואי שלו, הצליחו למנוע הריון ב-96% מהמקרים. אבל גם כאן, רבים מהנבדקים דיווחו על תופעות לוואי שקשורות לדיכאון ושינויים במצב הרוח.