סופר טנקר במזוודה: פיתוח ישראלי מאפשר דיכוי שריפות מהיר

המזוודה של חברת אמרסון ספקטרוניקס משדרות מופעלת באופן דומה לרימון יד: בשעת שריפה, המפעיל מסיר נצרת בטיחות ומיד לאחר מכן משליך את המזוודה אל תוך החלל הבוער. פורמולה ייחודית מותזת מתוך המזוודה באופן שמדכא את הלהבות בתוך זמן קצר

ימים ספורים לאחר שדעכו הלהבות שכילו בימים האחרונים אלפי דונמים של צמחייה ברחבי הארץ והותירו רבים מתושבי חיפה בלי קורת גג, חברת אמרסון ספקטרוניקס משדרות חושפת פיתוח חדש שאמור להקל מאוד על מלאכתם של לוחמי האש בגל השריפות הבא. מדובר במזוודה קטנה, 25X25 ס"מ, במשקל כ-5 קילו, שמכילה פורמולה ייחודית שגורמת בתוך זמן קצר לדיכוי האש בחללים סגורים.

המזוודה מופעלת באופן דומה לרימון יד: בשעת שריפה, המפעיל מסיר נצרת בטיחות ומיד לאחר מכן משליך את המזוודה אל תוך החלל הבוער. פורמולה ייחודית שפותחה בחברה מותזת מתוך המזוודה באופן שמדכא את הלהבות בתוך זמן קצר.

"המטרה היא להקל על לוחמי האש שנקראים לטפל בשריפות בחללים סגורים בגודל בינוני. ככל שהחלל גדול יותר- כך ייעשה שימוש במספר גדול יותר של מזוודות כאלה. בתוך דקות אחדות, האש מדוכאת, טמפרטורת החלל יורדת משמעותית, ניתן להשיג שליטה על האש ולכבאים מתאפשרת גישה למקום כדי להשתלט על האש סופית", אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל אמרסון ספקטרוניקס, טל לאופר.

פיתוח המזוודה הושלם בשנה האחרונה בידי חברת הסטארט-אפ GreenEx שבבעלות אמרסון ספקטרוניקס. הוא פותח בעקבות המצאה של יגאל וויס, כיום מנהל מערך המוצרים הארוסוליים בחברה. שיווק המזוודה החל באחרונה ונמסר כי רשויות הכיבוי בכמה מדינות בארה"ב כבר הצטיידו בה.

לדברי לאופר, "עד כה מכרנו אלפי יחידות כאלה בעולם ואנחנו מקבלים תגובות חיוביות". עם זאת, שירותי הכבאות בישראל טרם הצטיידו במזוודת הארוסול החדשה ובימים אלה עתידים להיערך מפגשים בין נציגי שירותי הכבאות לנציגי החברה בניסיון לקדם עסקת הצטיידות בה.

המזוודה החדשה שחשפה החברה מיועדת לשימוש של כבאים וכוחות הצלה בלבד והשימוש בה טעון הדרכה מיוחדת. כעת בוחנים בחברה פיתוח של מוצר דומה שיוכל לשמש את כלל הציבור בעת הצורך, כמו גם מגוון של מוצרים נוספים להתמודדות עם שריפות גדולות על בסיס הפורמולה המיוחדת שמאוחסנת במזוודה.

חברת ספקטרוניקס הישראלית שעוסקת בתחום כיבוי האש נרכשה לפני שנה וחצי על ידי תאגיד אמרסון האמריקאי בתמורה ל-99 מיליון דולר. החברה מעסיקה בשדרות כ-200 עובדים והיא ספקית מרכזית של צה"ל ושל מערכת הביטחון בתחום גילוי וכיבוי אש.