גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היצרנים הקטנים והבינוניים נגד הרפורמה במכון התקנים

הרפורמה שמוביל משרד הכלכלה במכון התקנים אמורה להפחית את השפעת התעשיינים, להסיר חסמים ולהוריד את יוקר המחיה ■ התאחדות המלאכה והתעשייה: "נישאר בלי ייצוג במכון התקנים"

תרעומת בהתאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת את מגזר היצרנים הקטנים והבינוניים, בעקבות הרפורמה המתגבשת במכון התקנים ואשר מקודמת בימים אלה בוועדת הרפורמות בכנסת: לטענת ראשי ההתאחדות, הצעת החוק שבמסגרתה תיעשה הרפורמה מדירה את היצרנים הקטנים והבינוניים מהוועד הפועל העתידי של מכון התקנים.

בוועד הפועל הקיים 28 חברים, 7 מהם נציגים מטעם התעשייה. עם החלת החוק המתוקן, מספר חברי הוועד המנהל יצומצם ל-15 בלבד - תוך הרחבת הנציגות של משרדי הממשלה ומוסדות אקדמיים - ומספר נציגי התעשייה יפחת לשניים בלבד.

משרד הכלכלה והתעשייה, שמוביל את הרפורמה במכון התקנים שכיום הוא מונופול בתחום, מנסה באמצעות מהלך זה להפחית את השפעת התעשיינים על תהליכי קבלת ההחלטות במכון, וזאת במטרה להסיר חסמים, לעודד תחרות ולהוריד את יוקר המחיה.

בהתאחדות המלאכה והתעשייה, שבראשות יוסי אלקובי, טוענים כי הצעת החוק שעל בסיסה תיעשה הרפורמה מונעת ייצוג של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מהוועד הפועל. "עד כה היה נציג מטעם ההתאחדות בוועד הפועל של המכון, ודאג לאינטרסים של המפעלים הקטנים והבינוניים שממילא מתקשים לשמור על גחלת הייצור", טוען אלקובי. "עסקים קטנים הם כאלה שמעסיקים עד 20 עובדים והם מהווים 92% מכלל המפעלים במשק - וראוי שיהיה להם ייצוג במכון התקנים שהוא גוף בעל השפעה רבה על יכולתם לייצר ולשווק".

על רקע החששות של היצרנים הקטנים והבינוניים, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה אתמול (ב') ליו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ אלי כהן (כולנו), בקריאה לתקן את הצעת החוק באופן שיאפשר נוכחות קבועה של נציג מטעם התאחדות המלאכה והתעשייה בוועד הפועל של המכון.

אלא שגורמים במשרד הכלכלה והתעשייה שמעורבים בגיבוש הרפורמה ובניסוח הצעת החוק, טוענים כי ההצעה המקודמת יוצרת איזון ומאפשרת הגנה על האינטרסים של מגזר זה בדיוני הוועד הפועל. "צמצום מספר חברי הוועד הפועל יוביל לכך שהוא יהיה יותר יעיל - לטובת הציבור - וכשמצמצמים באופן ניכר את מספר החברים בגוף כזה, ברור שיש מגזרים שנפגעים מכך", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם במשרד.

הגורם הוסיף כי החוק החדש יאפשר ליו"ר נשיאות הארגונים העסקיים לשלב נציגים מגופים שונים שחברים בנשיאות בדיוני הוועד הפועל, וזאת בהתאם למידת הרלוונטיות שלהם לאותם דיונים. כיום יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים הוא שרגא ברוש, המכהן במקביל בתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים.

במשרד הכלכלה הבהירו כי הרחבת הנציגות של משרדי הממשלה בוועד הפועל תאפשר למשרדי הכלכלה והאוצר לקדם מהלכים שיש בהם עידוד תחרות במשק, פירוק ריכוזיות והורדת יוקר המחיה - מה שממילא משרת את האינטרסים של מגזר היצרנים הקטנים והבינוניים. גורם במשרד טען כי לנציגי היצרנים הקטנים והבינוניים תהיה נוכחות משמעותית בוועדות התקינה במכון, שנחשבות לעתים משפיעות ומשמעותיות יותר מהוועד הפועל. "שניים מתוך ארבעת הנציגים של הארגונים העסקיים והתעשיינים בוועדות אלה, יהיו של ארגון המייצג עסקים שמגלגלים פחות מ-100 מיליון שקל בשנה. יש בכך אמירה והיא מרחיקת לכת", אמר הגורם.

יצוין כי הרפורמה המקודמת בימים אלה נועדה לאפשר העמדת תחרות למכון התקנים - מונופול ארוך שנים בתחום התקינה. עם אישורה, יתאפשר למעבדות פרטיות שמוכרות בידי הרשות להסמכת מעבדות, להעמיד תחרות למכון התקנים וזאת במטרה להוזיל את מחיר בדיקות התקינה למוצרים מיובאים ולקצר את לוחות הזמנים שלה, כך שניתן יהיה להוריד את מחיר המוצרים לצרכן.

הקלות ביצוא למפעלים קטנים

בחזית אחרת, ועדיין בכנסת: התאחדות המלאכה והתעשייה הודיעה על הסתייגותה מתיקון החוק לעידוד השקעות הון, ומבקשת להעמיד דרישות מקלות הנוגעות להיקפי יצוא של מפעלים קטנים ובינוניים, כך שהם יוכלו להיכנס לתחולת החוק ולקבל הטבות מס מהמדינה.

אחד התנאים לקבלת הטבות מס מתוקף החוק, הוא יצוא בשיעור של 25% מהתוצרת. בהתאחדות טענו כי רוב המפעלים הקטנים והבינוניים לא מצליחים להגיע ליעד כזה בשנה הראשונה, ושם דורשים לתקן את החוק באופן שמפעלים קטנים ובינוניים יידרשו לייצא בשנה הראשונה 15% מהתוצרת, בשנייה 18% ורק בשנה השלישית 25%.

"אי אפשר להתלונן על פריון נמוך ולראות כיצד מפעלים קטנים ובינוניים נסגרים, ומהצד השני להדיר אותם כליל מהחוק שיכול היה להציל רבים מהם - כל זאת בעוד שחצי מההטבות שניתנות מכוח החוק לעידוד השקעות הון ניתנות באופן ריכוזי להחריד לארבע חברות במשק. מדובר ב-7.7 מיליארד שקל. זהו סכום דמיוני ואפשר רק לחשוב מה היצרנים הקטנים והבינוניים היו יכולים לעשות אפילו עם עשירית מסכום כזה", אומר אלקובי.

כך, ראשי ההתאחדות דורשים לתקן את הצעת החוק הנידונה בימים אלה ולהפחית ל-2%-3% את היקף ההשקעה הנדרש ממפעל על מו"פ (מחקר ופיתוח) מהמחזור השנתי שלו. כיום אחד התנאים לזכאות להטבת מס מתוקף החוק הוא השקעה של 7% מהמחזור השנתי במו"פ.

עוד כתבות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"