טריפולי הקטנה: דלת כניסה בשערי עולם האוכל הטריפוליטאי

שום מקום לא שורד יותר מחצי מאה בטעות. מסעדת צ'צ'ו בנתניה היא לא רק מסעדה נהדרת למי שרוצה להתנסות באוכל הטריפוליטאי, אלא גם לטהרנים ומקצוענים בתחום

צ'צ'ו / צילומים: איל יצהר

לפני כמה שנים טובות ניסיתי, ולמרבה הפליאה גם הצלחתי, לכתוב מדריך מקיף למסעדות ישראל. "מסע קולינרי - מדריך מפה לטיולי אוכל" אמור היה לכלול כ-200 מסעדות, ובסופו של דבר כלל כמעט 400, כולל כמה יקבים, מעדניות ועוד. כשיצאתי לדרך, שאל אותי שאול אברון המנוח איך אני מתכונן להמליץ על 200 מקומות, כשאין אפילו 20. אין לי תשובה על השאלה הזו עד היום.

היו כמה דברים שידעתי לפני שיצאתי לדרך. אחד מהם היה שאשתדל לאכול בכל מסעדה טריפוליטאית שאמצא. האוכל הטריפוליטאי, וכבר כתבתי את זה כאן כמה פעמים (אני די קרוב להשלמת סקירת כל המסעדות הטריפוליטאיות השוות גם מעל דפי העיתון המכובד הזה) הוא בעיניי, יחד עם המטבח הערבי, משיאי הקולינריה המקומית. לפחות בכל הקשור למשהו שאי אפשר למצוא בלונדון, בפריז או בניו יורק. וגם באופן אבסולוטי, ללא צורך בהשוואות. השוק של נתניה היה, ונותר, המרכז הבלתי רשמי של האוכל הנהדר הזה. מכה של חובבי המפרום והצ'ירצ'י.

לפני שכתבתי את המדריך שלי, שמעתי רק על מסעדה אחת. צ'צו. לא פלא. אחרי הכול, צ'צ'ו יושבת כאן כבר מ-1963. חוץ מזה, היא היחידה הממוקמת באזור יחסית "סימפטי" ונגיש של השוק הישן והמוזנח הזה. המדריך שלי לענייני אוכל טריפוליטאי, בינו גבסו, הלוא הוא ד"ר שקשוקה, המליץ דווקא על מקום בעל שם מוזר. פינוקי האוכל של כרמל. הוא לא טעה. גם על כרמל כבר סיפרתי כאן לפני כמה שנים, אלא מה. ברבות הימים הפך מומי, בנם של עליזה וכרמל, לסוג של "סלב" של אוכל טריפוליטאי. האוכל נותר כשהיה, נהדר. אבל לפעמים אין לי כוח לכוכבים. בשביל זה המציאו את רושפלד. כל זה לא נאמר כדי להעליב את מומי, שהוא בשלן בחסד כמו אמו, אלא כדי להתנצל בפניו ולהסביר מדוע נכנסתי הפעם דווקא לצ'צ'ו. חוץ מזה, זו גם העבודה שלי, ועל "כרמל" כבר כתבתי. אוהב אותך, מומי.

לפני שנגיע לצ'צ'ו עצמה, ממש עוד שנייה, אזכיר רק עוד מקום אחד שלא שרד. מסעדת קלרה המקסימה, שישבה בקומה הראשונה של בניין תעשייתי נטוש, בחלל ששימש פעם מלטשת יהלומים. אני מקדיש את הכתבה הזו לזכרו של המקום המקסים ההוא.

פרנסיה של צ'צ'ו לא הפכו לכוכבים גדולים, לא בעיני עצמם, וכנראה שלא בכלל. בצהרי יום של תחילת השבוע, כמעט ריק כאן. המקום הקטן ומסביר הפנים הזה מצוחצח ונקי באופן מעורר הערצה. לא פעם, מסעדות פועלים שכאלה משדרות לאות ועייפות החומר. לא כאן.

את הארוחה שלי ושל ידידי הטוב, התחלנו כמובן בצלחת חמוצים טריפוליטאים מהירים, כאלה שנאכלים בעודם טריים ופריכים. אני ממש מכור לזה, אף ששמעתי שמכינים אותם עם מלח לימון, שהוא לא ממש טוב לבריאות. בריאות ואוכל טוב לא תמיד מסתדרים ביחד.

צלחת ממרח צ'ירצ'י מסורתי, סלט עגבניות חריף, ואפשר להתחיל. לפעמים יש גם פול מדדש - ממרח פול בהיר וממכר. חברי המתחיל התכבד בצלחת שעועית עם בשר ברוטב עגבניות. חריף, אבל בעדינות. בלא מעט מסעדות טריפוליטאיות, אם לא בכולן, המנה הזו מהווה פעמים רבות את ברירת המחדל אם לא מתחשק לך שוב חריימה או קוסקוס. מבחינתי, היא היסוד לכל ביקור במסעדה טריפוליטאית, והארוחה לא תהיה שלמה בלעדיה.

השעועית עם הבשר, או להפך, של צ'צ'ו, היא מהטובות שיש. עדינה, מאופקת בחריפותה, משביעה, ובעיקר טעימה להפליא ומספקת גם את מי שאכל את המנה הזו עשרות פעמים, כמוני, ולדעתי גם את מי שאוכל אותו פעמיים בשבוע.

אני הלכתי עם פק'עילה - תבשיל שעועית, מנגולד ובשר. המנגולד מבושל במשך שעות ארוכות עד שהוא משחיר ממש. בצלחת זה נראה לפעמים כמו שעועית ברוטב נפט. מין צבע ירוק עמוק, כמעט שחור. יש כאלה שזה מרתיע אותם. אני מת על זה.

ביקשנו לטעום מעט מהמפרום, ונענינו בשמחה. הוא היה פשוט מופלא. רך, עשיר, שוחה ברוטב נהדר ומסתיר בתוכו לא רק תפוח אדמה אלא גם חציל טעים, שהוסיף המון. את כל הכבודה המכבידה והנהדרת הזו ליווינו, קום איל פו, בצלחת קוסקוס תוצרת בית, שהיה קליל ו"ענני" (מלשון עננים, כאלה שיודעים לרחף מעליך) כמו שצריך.

שום מקום לא שורד יותר מחצי מאה בטעות. צ'צ'ו היא לא רק מסעדה נהדרת למי שזה מקרוב בא בשערי עולם האוכל הטריפוליטאי המופלא, אלא גם לטהרנים ומקצוענים בתחום. זו לפחות דעתי. במדור הזה, לשמחתי ולצערי, דעתי קובעת.

כדאי להכיר

ממרח הצ'ירצ'י או הטרשי כפי שהוא מכונה אצל התוניסאים השכנים, הוא אחד היסודות של המטבח הטריפוליטאי. הוא עשוי מדלעת מבושלת ומעוכה עם תפוחי אדמה, שמן ושום מתובלים בקימל, כמון ופפריקה מתוקה וחריפה. עם לחם לבן טרי ובקבוק בירה קרה, מדובר באחד המעדנים הכי גדולים שיש.

צ'צ'ו

פרטים: שוהם 10, ברחבה, שוק נתניה הישן, נתניה.

טל' 08-8614511. א'-ה' - 07:30-19:30, ו' - 07:30-15:00. כשר

מחירים: פק'עילה - 50 שקל, בשר עם שעועית - 50, תוספת קוסקוס - 15 שקל

השורה התחתונה: מצוין ושווה כל אגורה