נסיגה זמנית: נדחו ההצבעות על חוק ההסדרה וחוק המואזין

קשיים טכניים בשל ביטול קיזוזים או הפנמה של נתניהו שלא ניתן יהיה להעביר את חוק ההסדרה? ■ הרצוג: "הגיעה העת שממשלת נתניהו תודה בכישלונה" ■ וגם: מה לפיד מחפש בצריף בנגב

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מה שאמור היה להיות "יום רביעי הגדול" במליאת הכנסת, הסתיים כיום רגיל למדי לאחר שהקואליציה נסוגה זמנית מכוונתה להעלות את "חוק המואזין" לקריאה טרומית ואת "חוק ההסדרה" לקריאה ראשונה.

בסביבתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) מדברים על קשיים טכניים בשל ביטול קיזוזים שהובילה האופוזיציה, אולם במערכת הפוליטית מעריכים כי הדבר נובע מההפנמה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא ניתן יהיה להעביר את חוק ההסדרה לנוכח פסיקת בג"ץ, וחוות הדעת הברורות של היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי של הכנסת.

למרות העמדה שמשמיע נתניהו מאחורי הקלעים, חברי הכנסת מהליכוד מחשקים אותו ודוחקים בו להביא לאישור החוק, שאמור להעניק אישור ממשלתי בדיעבד גם להתנחלויות ומאחזים שנבנו על קרקע פרטית של משפחות פלסטיניות - זאת כמו במקרה הדגל של "עמונה".

גם במפלגתו של שר החינוך נפתלי בנט, הבית היהודי, מתרחשת תופעה דומה, כאשר חכ"ים כמו בצלאל סמוטריץ', בשילוב חברי מרכז המפלגה, מאגפים את בנט מימין ומזהירים מפני מה שהם מכנים "שינוי המנגינה", במסגרתה רמזו ראשי המפלגה כי "חקיקה אינה המטרה אלא עצם ההסדרה".

סמוטריץ' עצמו הצביע היום במופגן על שתי הצעות חוק של האופוזיציה שהוביל ח"כ אראל מרגלית, למען חיזוק הצפון. "ההצבעה בניגוד לעמדת הקואליציה לא קלה לי וייתכן ואשלם על כך מחיר, אבל יש רגעים שבהם ח"כ צריך להצביע על פי מצפונו", הסביר.

גורם בליכוד אמר היום ל"גלובס" כי "חברי הכנסת של הליכוד עקפו את הח"כים של הבית היהודי מימין, חישקו גם את בנט וגם את נתניהו והביאו לזה שבסופו של דבר שניהם יצטרכו לתמוך במהלך שהם לא רצו בו מלכתחילה". באופוזיציה מיהרו היום לחגוג את דחיית ההצבעות, אף שלא כולם מוכנים לחתום על כך שמדובר בנסיגה סופית.

"הגיעה העת שממשלת נתניהו תודה בכישלונה בניהול המדינה וביכולת שלה לקבל החלטות הרות גורל", מסר יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג. "ממשלת נתניהו מסוכסכת בתוך עצמה בקרב על ראשות הימין, והגיעה השעה ללכת לבחירות ולהציל את המדינה מקיצוניים משיחיים, שמוליכים אותנו לעבר פי תהום עמוקה ופגיעה אנושה במדינת ישראל ובגושי ההתנחלויות בפרט", הוסיף הרצוג.

ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "הממשלה הסירה את כל החקיקה האנטי-דמוקרטית שלה מסדר היום, אבל לא מהסיבות הנכונות. אלו חוקים שלא היו צריכים להיוולד בכלל - לא להידחות בגלל שיקולי קואליציה".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, עסק היום בהתיישבות אחרת לגמרי. הוא הודיע בכנס של התנועה הקיבוצית כי התנועה שלו החלה לאחרונה במהלך של "עלייה על הקרקע" - הקמת נקודות יישוב בפריפריה. "הגרעין הראשון של צעירי יש עתיד יעלה על הקרקע בעוד שנתיים בדרום הארץ, ואנחנו כבר עם תכנית מתאר ביד. זו יוזמה שלי ויהיה לי שם צריף - לא כי אני משווה את עצמי לבן גוריון, כי בן גוריון הוא מופע מנהיגות של פעם באלף שנה, יהיה לי שם צריף מפני שזו השפה שבה אנחנו צריכים לחזור לדבר".