רק היום (ולא בזול): קנו במבצע ושלמו יותר מהרגיל

המחירים של יותר משליש מהמוצרים שנמכרו בימי המכירות בלאק פריידיי ובסייבר מאנדיי היו גבוהים בהשוואה למחיריהם בחודש שקדם למבצעים הגדולים - כך עולה מנתוני Feedvisor הישראלית

בלאק פריידיי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
בלאק פריידיי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

היסטריית המבצעים של בלאק פריידיי ושל סייבר מאנדיי נמצאת מאחורינו - להוציא עסקים שמותחים את המבצעים עוד קצת, בטרם יחלו מבצעי סוף העונה שכבר מעבר לפינה. עד כמה ההנחות המפליגות אכן ענו על ההגדרה הזו? מתברר שלא ממש: מחירי יותר משליש מהמוצרים דווקא היו גבוהים יותר ממחיריהם הרגילים, מה שלא הפריע לעלייה של מאות אחוזים בהיקפי הקניות באתרים בינלאומיים פופולריים - כך על פי נתונים שחושפת חברת Feedvisor הישראלית, המתמחה בתחום האלגו-קומרס וחיזוי טרנדים עבור קמעונאים בשוק האונליין, בהם אמזון, eBay ושופיפיי.

הנתונים מתבססים על מאגר הכולל אלפי עסקאות אונליין בשוק העולמי, שבוצעו בשבוע האחרון. נתון אחר קובע כי למרות ההילה הפרסומית שלה זכה הבלאק פריידיי - במהלך הסייבר מאנדיי שהתקיים ביום שני האחרון שיעור הקניות היה גבוה יותר.

מנתוני Feedvisor, שבחנו מחירי מוצרים שונים במהלך הבלאק פריידיי, עולה כי ב-30% מהמוצרים המחירים אכן ירדו, אלא שבמקביל מחיריהם של 34% מהמוצרים דווקא עלו. השוואת המחירים נעשתה ביחס למחירי המוצרים בחמשת ימי השישי האחרונים, ומחירי המוצרים חושבו לפי עסקאות שבוצעו בפועל.

"ממוצע ההנחה בתחשיב לכל פריט עמד על 1% בסך הכול, במבט על כלל המוצרים", מסביר אוהד חגאי, סמנכ"ל השיווק בחברה. "המצב הזה משקף את התנהלות המשווקים במבצעי הבלאק פריידיי ובכלל: יש מוצרים שמחירם נחתך בעיקר בקטגוריות כמו מוצרי אלקטרוניקה או צעצועים - במיוחד לפני חג המולד - ואלה גם מככבים בפרסומים. הגולשים שנכנסים לאתר קונים גם מוצרים אחרים שלא בהנחה. המסקנה היא שמי שרוצה להשיג דילים חייב לבדוק טוב מה הוא קונה, כי יש הנחות משמעותיות על חלק מהמוצרים, אבל זה לא גורף".

לדברי חגאי, המחיר הממוצע למוצר שנרכש ביום שישי האחרון עמד על 115% מהמחיר הממוצע של מוצרים שנמכרו במהלך ששת ימי השישי שקדמו לבלאק פריידיי. "הסיבה לזה תלויה בתמהיל המוצרים, ששונה בבלאק פריידיי. בימים רגילים היקף הקנייה הממוצעת נמוך משמעותית", הוא אומר.

נתונים אלה לא הרתיעו את הקונים שקנו במאות אחוזים יותר מאשר בימים רגילים: כך, במוצרי אלקטרוניקה ומחשבים נרשמה עלייה של כ-400% בהיקף המכירות ביחס ליום שישי רגיל. בקטגוריית הצעצועים נרשמה עלייה של כ-450%, ובמוצרים לבית ולגינה נרשמה עליה של 200% במכירות לעומת יום רגיל. בסיכום היקף הקניות ברשת בבלאק פריידיי בהשוואה להיקפי הקניות בימי שישי אחרים, עולה כי במהלך יום המכירות המיוחד נרשמה עלייה של 250% בהיקף הקניות ועלייה של 226% בכמות המוצרים שנמכרו.

עוד חושפים הנתונים כי היקפי הקניות בסייבר מאנדיי היו גבוהים יותר מאלו של בלאק פריידיי. "התפיסה הרווחת בקרב רוכשי האונליין בעיקר היא שבסייבר מאנדיי יש דילים טובים יותר ויש כאלה שמעדיפים לחכות", אומר חגאי. "הנתונים מראים כי היקף המכירות ביום שני היה גדול ב-13%, והצרכנים רכשו מוצרים שהיו יקרים יותר ב-10% ביחס לבלאק פריידיי".

בניתוח לפי קטגוריות, שיעורי העלייה בהיקף המכירות בסייבר מאנדי עמדו על 500% באלקטרוניקה ומחשבים, עלייה של 300% במוצרי בית וגן, ועלייה של 500% בצעצועים. ומה הייתה ההנחה הממוצעת? ב-45% מהמוצרים אכן הייתה הוזלה במחיר, לעומת 35% מהמוצרים שבמחיריהם נרשמה עלייה בהשוואה למחיר ממוצע במהלך חודש נובמבר.

בלאק פריידיי
 בלאק פריידיי