רציו חתמה על הסכם מימון להשלמת חלקה בפיתוח בלוויתן

המימון הבנקאי יהיה בהיקף ראשוני של 250 מיליון דולר, ובהמשך תוכל השותפות להגדיל את חלקה בעוד 150 מיליון דולר ■ ההלוואה הבנקאית תיפרע בתשלום אחד

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

רציו יהש  השלימה את חלקה בגיוס הכסף לפיתוח שדה הגז הגדול לוויתן. השותפות חתמה בסוף השבוע על גיוס מימון בכיר (בנקאי) בהיקף של 250 מיליון דולר עם אפשרות להגדיל את המימון בעוד 150 מיליון דולר ובסך הכל 400 מיליון דולר. כצפוי וכפי שפורסם ב"גלובס", דויטשה בנק לא לקח חלק בקונסורציום הבנקים שיממנו את הפיתוח, ומי שכן לקח חלק אלה שני הבנקים הבינלאומיים HSBC ו-BNP.

ההלוואה שקיבלה השותפות היא הלוואה דולרים שתיפרע בתשלום אחד בעוד שנתיים, כשלרציו יש אפשרות להאריך את ההלוואה בשנתיים נוספות. הגדלת ההלוואה בעוד 150 מיליון דולר תתאפשר לרציו בהתאם להחלטתה והיא תתאפשר הן באמצעות הלוואה נוספת מ- HSBC ו-BNP או מבנקים אחרים. ההלוואה תשוחרר בפועל לרציו לאחר שתעמוד במספר אבני דרך (שלא פורסמו) ועל פי דרישתה והיא תישא ריבית לייבור דולרית לשלושה חודשים בצירוף מרווח (שלא פורסם).

את רציו ייצגו במו"מ עורכי הדין דן הכהן ומיכל פרי ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. עוה"ד שירי שחם, סימון ויינטרוב ונועם מאיר ממשרד יגאל ארנון ושות' יצגו את HSBC ו-BNP בעסקה.

לפני כחודש וחצי נחשף ב"גלובס" כי רציו סיימה את המו"מ עם הבנקים לצורך גיוס ההון הבכיר למימון חלקה בפיתוח לוותין. המימון הבנקאי היה מותנה בגיוס הון עצמי נחות, גיוס שבוצע באמצעות הנפקת אג"ח ואופציות. הגיוס זכה להצלחה כשהשותפות גייסה 570 מיליון שקל, כפול מכפי שתכננה, מה שמאפשר לה לפתח שדות נוספים שהיא שותפה בהם ואף לטייב את תמהיל המימון הבנקאי והמימון משוק ההון.

חברת רציו, השותפה הקטנה במאגר לוויתן (15%) הייתה צריכה לגייס 600 מיליון דולר שהם חלקה במימון עלות הפיתוח הראשונה של מאגר לוויתן שמוערכת ב- 3.5-4 מיליארד דולר. שוויו של מאגר לוויתן הנגזר מרציו עומד על 5.15 מיליארד דולר (במונחי שלב פיתוח ראשון). השלמת גיוס המימון של רציו בא חודשיים לאחר שהשותפות הבכירות במאגר לוויתן (דלק קידוחים ואבנר) השלימו אף הם את גיוס חלקם בפיתוח המאגר.

על פי ההערכות בשוק ההון, רציו תפעל בשנתיים הקרובות לשנות את תמהיל החוב שלה כשההערכות הן שהשותפות תבצע בשלב כלשהו הנפקת חוב גדולה בריבית נמוכה שתגובה בתזרים המזומנים ממאגר לוויתן שצפוי להניב הכנסות כבר בתחילת שנת 2020, מה שיפחית באופן משמעותי את עלויות המימון של השותפות.