ראש הממשלה בנימין נתניהו שוב פרסם אתמול (א') בעמוד הפייסבוק שלו הודעה שכוללת מתקפה חריפה על עיתונאי וכלי תקשורת, ושוב היה מדובר ברביב דרוקר ובערוץ 10. נתניהו התייחס לראיון שקיימו אראל סג"ל ושמעון ריקלין בגלי צה"ל עם עו"ד עודד סבוראי, שטען כי דרוקר ותוכנית "המקור" "ניסו להפליל" את אל"מ עופר וינטר (כיום תא"ל) ולסכל את מינויו למפקד חטיבת גבעתי.

ראש הממשלה כתב בעמוד הפייסבוק שלו, בין היתר, כי "אזרחי ישראל הבינו כבר מזמן שערוץ 10 חבר לתאגיד ההכפשות של נוני מוזס, רביב דרוקר ושות'... העיתונאי אראל סג"ל פרסם היום שהם גם ניסו לרקום עלילה שקרית נגד וינטר, כדי לסכל את מינויו כמח"ט גבעתי. אם זה יוכח כנכון, זה פשוט מזעזע".

את דרוקר כינה נתניהו "יקיר הקרן החדשה", ועל ערוץ 10 כתב: "מדובר בערוץ בעל עמדות שמאל רדיקליות לכל דבר ועניין, לכן לא פלא שהרייטינג שלו כל-כך נמוך". היום מהדהד את דבריו בהפניה גדולה בשער גם העיתון המזוהה עמו, "ישראל היום".

התקרית הזאת, שהחלה אתמול בצהריים עם הפרסום בגלי צה"ל, הדהדה ברשת, ומבדיקה של חברת Vigo, המתמחה בניתוח השיח ברשתות החברתיות, עולה כי 12 אלף שיחות גולשים נוהלו ביממה האחרונה על הנושא.

הנתונים מצטרפים ל-80 אלף שיחות שנוהלו בחודש האחרון ברשתות החברתיות על התחקירים שעוסקים בנתניהו ותגובתו להם. לשם השוואה, פרשת עמונה וחוק ההסדרה זכו בחודש האחרון ל-30 אלף שיחות בלבד.

לפי הניתוח של Vigo, רוב הציבור תומך בעמדה שביטא אתמול נתניהו, כש-70% מהגולשים מביעים תמיכה בראש הממשלה ויוצאים נגד דרוקר.

עוד עולה כי כמעט כל השיח מתמקד בהיבט האישי. 88% מהגולשים שעסקו בפרשה התמקדו באישיות של נתניהו ובטקטיקה שבה בחר (היה או לא היה צריך להגיב באופן אישי) או באישיותו של דרוקר (רודף או לא רודף אחרי ראש הממשלה), ורק 12% מהגולשים מתעסקים בתחקירים עצמם (הצוללות, יאיר נתניהו, עופר וינטר וכו').

הניתוח מבחין גם בין השיח שמתקיים בקרב "הקהל הרחב" לבין "השיח הברנז'אי" ברשת. על-פי הנתונים, שני שלישים מהשיח מתקיימים בקרב כלל הציבור, בעוד ששליש ממנו נערך בקרב הברנז'ה התקשורתית - ושיח זה מתרכז בעיקר בטוויטר ובקבוצות ועמודי פייסבוק ייעודיים.

בקרב הקהל הרחב נרשמו 80% תמיכה בנתניהו ורק 20% תמיכה בדרוקר, כשהשיח נגד עיתונאי חדשות 10 הוא אלים ונוטה לקללות ולגזענות. בקרב הברנז'ה נרשמו 40% תמיכה בנתניהו ו-60% תמיכה בדרוקר.

 

לדברי רביב טל, מנכ"ל Vigo, "הנתונים מוכיחים שוב עד כמה הרשת בישראל ימנית, אפילו יותר ממפת ההצבעות". הוא מוסיף כי כמו בפרשיות קודמות (תחקיר "עובדה", פרשת הצוללות), גם כאן נתניהו מצליח בכוחו של פוסט להטות את תוכן השיח מהמקצועי לאישי.

לדבריו, "במובן זה ראוי לציין לחיוב שוב את עבודת הדיגיטל במטה נתניהו, שם מבינים היטב את קהל היעד ומצליחים לגייס אותם באופן מיטבי". 

שיח לוחמים