דיווח: טראמפ החליט למנות את רקס טילרסון לתפקיד שר החוץ

טילרסון בן ה-64 הוא מנכ"ל תאגיד הדלק הענק אקסון מובייל, השולט בחברה החמישית בגודלה בארה"ב - והוא בעל קשרים קרובים לרוסיה ■ לפי גורמים בצוות המעבר של טראמפ, השניים צפויים להיפגש במהלך הערב להודעה רשמית על המינוי

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ החליט הערב (שבת) למנות את רקס טילרסון לתפקיד שר החוץ בממשלו החדש - כך דווח הערב ב-NBC. לפי גורם בצוות המעבר, השניים ייפגשו בשעות הקרובות.

מנכ"ל תאגיד הדלק הענק אקסון מובייל טילרסון בן ה-64 שולט בחברה החמישית בגודלה בארצות-הברית. הוא בעל ניסיון עשיר במשא ומתן עם גורמים בינלאומיים, ולפי דיווח בפוליטיקו, מי שהמליצו עליו עבור טראמפ היו שרת החוץ לשעבר קונדוליסה רייס ושר ההגנה לשעבר רוברט גייטס. שמו הוזכר כמועמד אפשרי רק החודש, והוא נפגש עם הנשיא הנבחר ביום שלישי האחרון. רייס וגייטס נועדו עם טראמפ בחודש שעבר.

לטילרסון יש גם קשרים לרוסיה, שרק בסוף השבוע דווח כי ה-CIA סבור שהיא פעלה למען בחירתו של טראמפ. הוא חתם על הסכם עם הקרמלין ב-2011 שיאפשר לחברתו גישה למשאבי הטבע באוקיינוס הארקטי, אולם ההסכם נחסם בשל הסנקציות שהטילה ארצות-הברית על רוסיה. טילרסון ביקר בחריפות את העיצומים, שלדבריו לא התחשבו ב"נזק המשני הנרחב" שהם גורמים לו.

הדיווחים מגיעים לאחר שלפנות בוקר הודיע טראמפ כי ראש עיריית ניו-יורק לשעבר רודי ג'וליאני לא יהיה חלק מממשלו העתידי. בהצהרה שפרסם צוות המעבר של טראמפ נכתב כי ג'וליאני הסיר את מועמדותו בחודש שעבר. מאוחר יותר דיווח גורם בכיר בצוות המעבר כי המועמד המוביל לתפקיד הוא טילרסון, מנכ"ל תאגיד הענק אקסון מובייל, שהערב נבחר לתפקיד. טילרסון שולט בחברה החמישית בגודלה בארצות-הברית.

ג'וליאני זכה לביקורות על כך שהוא נעדר ניסיון במדיניות חוץ וכן מושקע בעסקים חובקי עולם שעלולים ליצור לו ניגודי עניינים. בניגוד להודעת צוות המעבר, ברשת CNN דווח מוקדם יותר כי נאמר לו שלא יקבל את תפקיד שר החוץ. שני שמות נוספים שעלו כאפשרויות לפני שטילרסון נבחר הם מושל מסצ'וסטס לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות 2012, מיט רומני, ומנכ"ל חברת הרכב פורד לשעבר אלן מולאלי.