עבירות מין ושחיתות: שנתיים מאסר לראש עיריית אור-יהודה לשעבר

דוד יוסף הורשע כי ניצל את מעמדו כדי לבצע עבירות מין במספר נשים שעבדו תחתיו, כולל מעשה מגונה בכוח ■ ביהמ"ש: "יוסף תקף מינית בצורה שיטתית ובוטה נשים לשם הפגנת כוחו ושליטתו... מדובר במעשים מכוערים שנשאו עמם ביזוי והשפלה"

דוד יוסף - ראש עירית אור יהודה חשוד בהטרדה מינית  / צילום:אמיר מאירי
דוד יוסף - ראש עירית אור יהודה חשוד בהטרדה מינית / צילום:אמיר מאירי

"התמונה שנצטיירה בבית משפט היא קשה וקודרת. במהלך עבודתו הטריד ראש העיר ותקף מינית בצורה שיטתית נשים שנזדמנו, במקרה ושלא במקרה, לסביבתו. מדובר בהטרדות מיניות בוטות ובתקיפות מיניות, שגם אם לא היו אלימות או השתייכו דווקא לדרג תקיפות מיניות בעלות חומרה מיוחדת - עדיין מדובר במעשים מכוערים שנשאו עמם ביזוי והשפלה. הנאשם ביצע את העבירות המיניות מעל לתאווה המינית, לשם הפגנת כוחו והבעת שליטתו על סביבתו" - כך כתב היום (א') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, בגזר הדין שבמסגרתו הטיל עונש של שנתיים מאסר בפועל על ראש עיריית אור-יהודה לשעבר, דוד יוסף.

בנוסף הטיל השופט על יוסף לשלם קנס בסך 2,500 שקל והורה לו לפצות את המתלוננות נגדו ב-30 אלף שקל.

יוסף הורשע בתחילת החודש בביצוע שורה של עבירות מין ושחיתות בעת שכיהן כראש העיר. הוא הורשע בביצוע עבירות מרובות של הטרדה מינית, מעשים מגונים, שימוש לרעה בסמכות, גניבה בידי עובד ציבור ומירמה והפרת אמונים.

הטרדות במחסן העירייה

יוסף נעצר לראשונה במאי 2015 בחשד שהטריד מינית כמה נשים שעבדו עמו בעירייה וביצע בהן מעשים מגונים לאורך שנים. עוד עלה החשד כי הוא ביצע באחת העובדות שלו מעשה של בעילה אסורה בהסכמה.

המתלוננת הראשונה הייתה ב', מזכירתה של א', שהתלוננה גם היא נגד יוסף. על-פי כתב האישום, בהזדמנות אחת נישק יוסף את ב' על שפתיה ללא הסכמתה. בפעם אחרת, במהלך טיול של עובדי העירייה, הציע יוסף ל-א' לעלות לחדרו כדי לעשות לה עיסוי, והיא סירבה. לפי כתב האישום, בהזדמנות אחרת פגש יוסף ב-ב' במחסן השייך לעירייה. לאחר חילופי דברים שעסקו בבחירות לעירייה, הושיט יוסף את ידו לחזה של ב' וצבט את פטמתה, מעל חולצתה, ללא הסכמתה.

בהמשך, לפי כתב האישום, לאחר ש"הגלה" יוסף את ב' למחלקה אחרת בעלת תנאי עבודה ירודים יותר, הוא הורה לאסור עליה להיכנס לבנייני העירייה. לבסוף החליט לפטר אותה. כדי שיוכל לעשות זאת, ביקש ממנהלת המחלקה להוציא מכתב על חוסר ההערכה לתפקודה של ב'. מנהלת המחלקה לא מילאה אחר דרישת יוסף ואנשיו, וניסחה ביחד עם קצין הביטחון מכתב שכלל גם הערכה חיובית ל-ב'. בשל כך ביקש יוסף לפטר את מנהלת המחלקה.

כמה ימים לאחר מכן קיבלה המנהלת טלפון ממחלקת כוח-האדם, שבו נשאלה האם היא מעוניינת בשימוע לפני פיטורים או שבכוונתה לעזוב לאלתר את העבודה. היא הודיעה כי היא רוצה שייערך שימוע, אליו תגיע עם עורך דינה. זמן לא רב לאחר מכן נעצר יוסף על-ידי המשטרה, והיא הוחזרה לתפקידה.

רחוב על שם המאהבת

לפי כתב האישום, כדי לגרום לנשים העובדות עימו לקיים עמו קשרים אינטימיים, ניצל ראש העיר את מעמדו ואת תפקידו, וביצע שורה של מעשי מירמה והפרת אמונים, תוך שפעל במספר דרכים.

המקרה שבו הורשע יוסף וזכה לפרסום הרב ביותר היה כאשר הוא הורה לקרוא לאחד הרחובות בעיר על שם המאהבת שלו, "באלי". "ב-26 ביוני 2013 כינס יוסף ישיבת מועצת עיר והציע מספר שמות לאזור תעשייה חדש. כל השמות שהציע נבחרו מיד ברוב קולות, ללא דיון מהותי. אחד השמות היה 'באלי'. הנאשם לא הסביר מדוע בחר בשמות אלה, ולא נשאל על כך", טענה הפרקליטות.

"בהמשך התברר כי 'באלי' היה כינויה של ע', מאהבתו, בפי יוסף ושם החיבה בו קרא לה. במהלך תקופת הקשר ביניהן נהג יוסף לומר ל-ע' כי 'ייתן לה את החיים שלו ויקרא רחוב על-שמה'".

עוד לפי כתב האישום, יוסף נהג להיטיב עם הנשים שנעתרו לו מינית על-ידי כך שגנב בעצמו, או באמצעות אחרים שמילאו את הוראותיו, נכסים שהגיעו אליו מכוח תפקידו כראש העיר, או לעירייה, לרבות מחשבים אישיים, שוברי שי וכן טובות הנאה אחרות שנרכשו מתקציב העירייה או שנועדו לצורך פעילות העירייה. ראש העיר הורשע כי חילק רבים מהכספים הללו למקורביו, לבני-משפחתו ולעושי דברו בעירייה.

בנוסף, יוסף הורשע כי הורה על שיפוץ של לשכות הנשים שנעתרו לדרישותיו, ו/או נשים אותן רצה לרומם, זאת מתקציב העירייה ופעמים רבות על-חשבון תקציבים שנועדו לצרכים אחרים. יוסף אף נהג להזמין את הנשים לסעוד איתו במסעדות שונות, וכן נהג לצרפן לטיולים בהם השתתפו מקורביו או גורמים שונים בעירייה, או לטיולי גיבוש של עובדי העירייה במימון העירייה.

בגזר הדין ציין רוזן כי "במהלך המשפט היה נדמה כי כל אישה שנקלעה לסביבתו של יוסף במהלך מילוי תפקידו כראש עיר סומנה על-ידו, ובהמשך שימשה עבורו בבחינת אובייקט מטרה להטרדה או תקיפה מינית מילולית או/ו פיזית.

"מעבר להשפלה והפגיעה בגוף ובנפש, נאלצו קורבנותיו של יוסף להתמסר לו ולהיענות לדרישותיו המיניות, על-מנת להבטיח מקום עבודתן או להשיג משרה נכבדת עבורן".