קצב יוצא לחופשי: הפרקליטות לא תערער על השחרור

(עדכון) - הפרקליטות הגיעה למסקנה כי אם תעתור נגד החלטת ועדת השחרורים, אין סיכוי ממשי שעתירה זו תתקבל, שכן אין בהחלטה חריגה קיצונית ממתחם הסבירות

משה קצב / צילום: אוריה תדמור
משה קצב / צילום: אוריה תדמור

משה קצב בדרך הביתה: פרקליטות המדינה הודיעה היום (ד') לוועדת השחרורים שדנה בעניינו של הנשיא לשעבר כי הפרקליטות לא תעתור לבית המשפט המחוזי נגד החלטת הוועדה להורות על שחרורו ברישיון של קצב. המשמעות היא שקצב ישתחרר היום מכלא מעשיהו וייסע לביתו בקריית מלאכי.

לדברי הפרקליטות, לאחר התייעצות שנערכה עם כלל הגורמים המעורבים בעניין בפרקליטות, החליט פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לאמץ את המלצת כל הגורמים הללו שנמסרה לו, לפיה אין מקום להגשת עתירה כאמור.

"כידוע, בכל שלושת הדיונים שקיימה עד כה ועדת השחרורים בעניינו של האסיר, הפרקליטות התנגדה לשחרור מוקדם. בשני הדיונים הראשונים עמדתה זו התקבלה (וכתוצאה מכך האסיר נותר במאסר כ-8 חודשים נוספים), ואילו בדיון האחרון עמדתה נדחתה. עתירות נגד החלטות של ועדת השחרורים מוגשות רק כאשר הפרקליטות סבורה כי ההחלטה היא בלתי סבירה באופן קיצוני או שההחלטה היא בלתי חוקית".

עוד נמסר כי לאחר לימוד החלטת ועדת השחרורים ונימוקיה, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי נוכח הפסיקה הנוהגת בבית המשפט העליון, להערכתה אין סיכוי ממשי שעתירה שכזו תתקבל, שכן אין בהחלטה חריגה קיצונית ממתחם הסבירות. על כן הוחלט שלא להגיש עתירה נגד החלטת ועדת השחרורים.

לדברי המדינה, "המסקנה שלא מדובר בהחלטה בלתי חוקית או החורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני, מבוססת על כך שהאסיר התנהג בכלא ללא דופי, על כך שכבר ריצה חלק מתקופת השליש, על כך שהוא עבר הליך טיפולי בחודשים האחרונים בבית הסוהר, על המלצת הגורמים הטיפוליים בשב"ס ועל ההגבלות המשמעותיות שהוטלו עליו בהחלטת הוועדה ושיחולו עליו בתקופת שחרורו ברישיון. יוזכר כי גם הפרקליטות עצמה הודיעה לקראת הדיון בוועדה כי אם קצב ימשיך בטיפול, והוא ימשיך להניב תוצאות חיוביות, היא תשקול בחיוב להסכים לשחרורו המוקדם בעוד 6 חודשים".

אכן, הפרקליטות הביעה עמדתה בוועדה כי היעדר נטילת האחריות מצד קצב על מעשיו והעובדה שהטיפול בו משתתף האסיר החל רק לאחרונה, מצדיקים אי שחרורו לעת הזו. אולם הוועדה החליטה כידוע אחרת, ובמכלול הנסיבות לא נמצא כי יש סיכוי ממשי שעתירה נגד החלטת הוועדה תתקבל.

"מובן שאין בהחלטה זו כדי להקל ולו במעט מחומרת מעשי האסיר קצב, שבגינם דרשה הפרקליטות עונש מאסר משמעותי ביותר, שאכן הוטל עליו. טיפול הפרקליטות והמערכת המשפטית בעניינו של הנשיא לשעבר קצב הוכיח כי במדינת ישראל חל העיקרון של שוויון הכל בפני החוק במלוא עוצמתו. בהקשר זה, דין אחד לאדם הפשוט ביותר ולנשיא המדינה". 

משה קצב ורעייתו גילה / צילום: פלאש 90
 משה קצב ורעייתו גילה / צילום: פלאש 90

"בשלה השעה" 

בתחילת השבוע, לאחר שתי דחיות, קיבלה כאמור ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט את בקשתו של קצב, שהורשע בביצוע שני מעשי אונס ובעבירות נוספות, לניכוי שליש ולשחרור מוקדם ממאסרו בתנאים של "אסיר ברישיון". בכך התקבלה בקשת הנשיא לשעבר לניכוי שליש מתקופת המאסר של 7 שנים שנגזרה עליו. 

קצב בכה כששמע על ההחלטה לשחררו. עורך דינו, ציון אמיר, אמר כי "אין לי אלא להצטער צער גדול על שלא הקשיב לי קודם והלך לוויה דה לה רוזה איומה עם כל השנים האבודות האלה בכלא". 

"בשלה השעה להורות על שחרורו של האסיר. תוכנית רשות שיקום האסיר - יש בכוחה לאיין את מסוכנותו, ויש לראות בה משום המשיך להליך הטיפולי הנוסף שעבר האסיר בכלא, וזאת לאחר שהתרשמו מכנות דבריו של האסיר בפניהם, ולאחר שעמד בציפיות שתלו בו חברי הוועדה בהחלטה השנייה", כתבו חברי ועדת השחרורים - השופט בדימוס משה מיכליס, הקרימינולוגית חנה גורדון והפסיכותרפיסטית חניתה לאופר-פישר - בהחלטתם.

לדברי חברי הוועדה, "אין בעובדה שקצב ישוחרר או לא ישוחרר כדי להגיד דבר על שאט-הנפש שהוועדה חשה מעצם המעשים ועל החומרה הרבה בה היא רואה אותם".

יחד עם זאת, חברי הוועדה כתבו כי הם "התרשמו שהאסיר קצב עבר כברת דרך משמעותית מאז הוועדה הראשונה, הוא הרים את הכפפה, נטל את היד שהושטה לו על-ידי גורמי הטיפול בכלא והשכיל לעשות בהם שימוש. האסיר מבין היום את משמעות מעשיו ואת חלקו בהם, מבין את תחושת הפגיעה של הנשים ומצר על הצער שגרם להן".

שחרורו של קצב התאפשר לאחר שהוכנה תוכנית לשיקומו על-ידי הרשות לשיקום האסיר. לפי התוכנית, קצב ישתלה בלימודים יומיומיים בבית מדרש בקריית מלאכי ובקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע.

בנוסף, הוא יעבור אחת לשבוע טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני. חלה עליו איסור להתראיין בכלי התקשורת בתקופת שחרורו על-תנאי, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו. כמו כן, נאסר עליו לעסוק בכל תפקיד בו יימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.

בנוסף, בין היתר, קצב יימצא בכל ימות השבוע במעצר-בית בשעות שמ-22:00 בלילה ועד השעה 6:00 למחרת היום ולא יוכל לנסוע לחו"ל ללא אישור הוועדה. 

 

עבריין מין 

ב-30 בדצמבר 2010 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב את קצב פה-אחד בשני מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדה מינית ושיבוש הליכי משפט. 

ראש הרכב השופטים, ג'ורג' קרא, והשופטות יהודית שבח ומרים סוקולוב מוטטו בזו אחר זו את טענותיו של קצב - וקבעו כי האליבי שלו הופרך וכי עדותו הייתה "זרועת שקרים". "הנשיא לשעבר קצב הוא עבריין מין", הכריזו השופטים בתום הקראת הכרעת הדין.

קצב הורשע בשני מעשי אונס ובמעשה מגונה בכוח בא' ממשרד התיירות, בהטרדה מינית של ה' מבית הנשיא, ובמעשה מגונה ובהטרדה מינית של ל' מבית הנשיא. בנוסף הורשע קצב בעבירה של שיבוש מהלכי משפט. הנשיא לשעבר זוכה מהטרדתה של ל' כעדה במשפטו, העבירה הפעוטה ביותר בכתב האישום.

ביחס לאישום הכבד ביותר פסקו השופטים כי הוכח מעל לכל ספק כי קצב אנס פעמיים את א' ממשרד התיירות. בפעם הראשונה, בלשכתו במשרד התיירות באפריל 1998, כשהוא לא נענה להפצרותיה לחדול; ובפעם השנייה במלון פלאזה בירושלים ביוני 1998; וכן כי ביצע בה מעשה מגונה בכוח.

לגבי האירוע בלשכה כתבו: "א' התיישבה על אחד הכיסאות, קצב התיישב לידיה והחל לגעת בה. בין השניים התפתח מאבק, כשקצב מושך את מכנסיה למטה, והיא שבה ומושכת אותם כלפי מעלה ומיד לאחר מכן הגיעה למצב של שכיבה".

בהמשך תואר כיצד קצב, למרות מחאותיה של א', "החדיר את איבר מינו לתוכה".

בכל הנוגע לאירוע שהתרחש במלון, קיבלו השופטים את גירסתה של א' כי קצב ביקש ממנה לעלות לחדרו, לאחר שהתעכב לצורכי עבודה, ומשעשתה כן "הבחינה כי קצב לובש חולצה ארוכה אך ללא מכנסיו. קצב ניגש אליה ונצמד אליה מלפנים, כשהיא מנסה להתרחק, והוא ממשיך בהתקרבותו. א' נפלה על המיטה, קצב גהר מעליה ומשך במכנסיה והצליח להסירם, פישק את רגליה וחדר אליה".

שופטי המחוזי הטילו על קצב עונש חמור של 7 שנות מאסר בכלא מעשיהו, ובהמשך דחה בית המשפט העליון את ערעור קצב על ההרשעה ועל העונש, והנשיא לשעבר החל לרצות את עונשו.