"הסדר הסולר" שנקבע בעשור הקודם מהווה חממה לעברייני מס

כך עולה ממבצע שערכו עובדי מע"מ, שכלל מאות ביקורות בתחום "הסדר הסולר" - החזר בלו לעוסקים שהכנסתם נובעת משימוש בסולר - והעלה ממצאים ראשונים של העלמות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

"הסדר הסולר" שנקבע בעשור הקודם מהווה "חממה" לעברייני מס, כך עולה מממצאי מבצע ארצי שערכו בשבוע שעבר עובדי מע"מ, ואשר כלל מאות ביקורות בתחום "הסדר הסולר" - החזר בלו לעוסקים שהכנסתם נובעת משימוש בסולר - והעלה ממצאים ראשונים של העלמות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים וגביית מס בהיקף ראשוני של כ-113 מיליון שקל מסרבני ומעלימי מס. 

בן היתר נתפס במהלך המבצע בעל חברת הובלות (מטענים), שעל-פי החשד פתח חברת-בת ודרש סולר על שתי החברות מאותן חשבוניות מס. זאת, בעוד שאחת החברות כלל לא הייתה פעילה, ולא היו רשומים על שמה אף כלי רכב או מכונות. לטענתו, הוא פתח את חברת-הבת כי היה מוגבל בחברת-האם. הבדיקה העלתה כי הסולר שנדרש לא נמכר ולא שימש את החברה, היות ואין לה כלים למכור אותו; ולכן, או שמדובר באותו סולר שפשוט נדרש בכפילות בשתי החברות - או לחלופין התבצעה מכירת סולר בשחור לעוסקים שונים ואנשים פרטיים, ואין תיעוד על הסולר שנמכר להן.

הביקורות במבצע התמקדו, כאמור, בעוסקים שב"הסדר הסולר". מדובר בהסדר לפיו הוגדרו ענפים כלכליים בהם הסולר וכלי הרכב או המכונה הם האמצעיים העיקריים לייצור ההכנסה. בין היתר מדובר בענף ההסעות, המוניות, ענפי תעשייה שונים ועוד.

בענפים אלה הופעל מנגנון "הישבון", שמטרתו להשיב חלק מהבלו המוטל על הסולר בתנאים המפורטים בחקיקה, ובמגבלת תקרה שנתית בליטרים בהתאם לסוג הכלי. בשנת 2015 החזירה רשות המסים סך של 3.1 מיליארד שקל "הישבון בלו", במסגרת "הסדר הסולר" לכ-48,000 עוסקים, אשר הגישו בקשות לקבלת ההחזר.

ואולם, מביקורות שוטפות וחקירות שנערכו על-ידי רשות המסים במהלך השנים האחרונות עולה כי עוסקים רבים מנצלים את הסדר הסולר לרעה ומבקשים הישבון בלו שלא כדין, תוך הגשת דיווחים כוזבים על צריכת סולר, שימוש בחשבוניות פיקטיביות והגשת בקשות להישבון בגין כלי רכב וכלים שאינם פעילים - ובכך, כתפיסת הרשות, פוגעים פגיעה חמורה בהכנסות המדינה ובקופה הציבורית.

בחודש מארס השנה פרסמה רשות המסים את "דוח ועדת המיסוי הירוק 3 לבחינת מיסוי תחליפי הנפט". ההמלצה המרכזית בדוח היא קביעת בלו מופחת על גז טבעי לשימוש בתחבורה, בעיקר בכלי רכב כבדים דוגמת משאיות ואוטובוסים, כאשר נקודת הייחוס היא גובה הבלו על סולר "נטו" לאחר ההחזר שמשלמת המדינה למובילים במסגרת "הסדר הסולר" שנקבע בעשור הקודם.

כעת, מאחר שההסדר מהווה פתח להונאות מס, בעקבות מסקנות "ועדת מיסוי ירוק 3" והסכמות שהושגו עם הארגונים השונים בענף, המליצה רשות המסים לשר האוצר לבטל באופן הדרגתי את ההסדר; ובתוך כך פועלת הרשות לחשיפת מעלימי המס שניצלו את ההסדר לרעה.

במסגרת המבצע בתחום נערכו 419 ביקורות אצל עוסקים, מתוכם עלו ממצאים כספיים ראשונים בקרב 51% מהם, בהיקף כולל של כ-40,000,000 שקל; כמו כן, בעקבות הביקורות נפסלו ספרי החשבונות של 18 עוסקים, ונפתחו הליכים פליליים נגדם.

במסגרת המבצע, שנערך בשיתוף-פעולה עם יחידת יעדים והיחידה הארצית לבלו ומס קנייה ברשות המסים ומשטרת ישראל, ערכו החוקרים בחינה של הנתונים הכלכליים, לרבות הצלבה בין צריכת הסולר הנובעת מדרישות ההישבון לבין העסקאות והתשומות השוטפות של העוסקים, נתוני הנסועה (קילומטראז') של כלי הרכב, השוואה של הדיווחים בהסדר לנתונים המופיעים בפנקסי העוסקים, תקינות חשבוניות רכישת הדלק לרבות שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, תקפות רישיונות רכב ורישיונות מוביל ועוד.

הרשות הבהירה כי לאור המורכבות והיקף התופעה, במסגרת המבצע הארצי הנוכחי טופלו רק חלק מהעוסקים החשודים, ובכוונת רשות המסים להמשיך בפעילות אכיפה וגביה רחבה כנגד עברייני המס בתחום זה אשר מגישים דיווחים כוזבים ועושקים את הקופה הציבורית.

במקביל פעלו עובדי מע"מ והיחידה לאכיפת הגבייה של רשות המסים כנגד 2142 עוסקים חייבים וסרבני מס, עיקלו 78 רכבים וביצעו 11 עיקולי מיטלטלין מעסקים. במסגרת זו נגבו כ-113 מיליון שקל מחייבים.