הבוקר: שביתה במגזר הערבי במחאה על הריסת בתים בקלנסווה

במגזר הערבי מימשו את האיום ופתחו הבוקר בשביתה כללית, כמחאה על הריסת 11 הבתים אתמול בקלנסווה ■ "זאת נקמה ושנאה. איך נחנך את הילדים לאהוב את המדינה, בזמן שהמדינה הורסת במקום לבנות?"

ההפגנה של המגזר הערבי בכיכר רבין  / צילום: תמר מצפי
ההפגנה של המגזר הערבי בכיכר רבין / צילום: תמר מצפי

ביישובים השונים של המגזר הערבי נשארו הבוקר (ד') התלמידים בבית, ובתי העסק השונים נשארו סגורים, זאת בשל השביתה עליה הודיעה אתמול ועדת המעקב של ערביי ישראל. "צריך לעלות לירושלים ולתל-אביב להפגין כל יום", אומרים התושבים.

בישיבת חירום שנערכה אתמול (ג') הכריזו חברי הכנסת הערבים וועדת המעקב על שביתה בכל היישובים הערביים, בעקבות הריסת 11 בתים אתמול בקלנסווה. "זאת הכרזת מלחמה של ממשלת הימין הקיצוני הכי גזענית שידעה המדינה הזאת על המגזר הערבי", אמר אחמד, תושב קלנסווה, לאחר הריסת הבתים. 

ברוב היישובים הערביים בצפון, בגליל, במשולש ובנגב הורגשה הבוקר השביתה גם בתחומי המסחר וגם במערכת החינוך.

"אני בעד להשמיע את הזעקה שלנו, ואכן החלטתי לסגור הבוקר, אבל בכל זאת אני חושב שהכלי הזה לא חזק בלהשפיע", אמר תושב טמרה שבגליל, לאחר שהחליט לסגור את המאפייה שלו הבוקר. "זה לא קורה באף מדינה דמוקרטית בעולם. זאת נקמה ושנאה. איך נחנך את הילדים שיהיו נאמנים למדינה, לאהוב את המדינה, בזמן שהמדינה הורסת במקום לבנות?".

שאוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה שנמצאת תחת וועד הרשויות הדרוזיות, הסביר כי חברי המועצה החליטו להצטרף אף הם לשביתה. "כולנו, גם בדואים ודרוזים, באותה ספינה", אמר. "זאת מדיניות גזענית. אתמול זה היה בחורפיש, היום בקלנסווה ומחר בעוספיה".

גם תושבי עוספיה, שם בתים רבים נמצאים תחת איום הריסה, הצטרפו לשביתה. "בזמן שעשיתי צבא ושירתי את המדינה, עכשיו אני מקבל את האיום הזה שביתי ייהרס. זה עבר כל גבול", תקף אחד התושבים.

"אכיפה שוויונית של החוק"

אתמול הגיעו כוחות גדולים לקלנסווה על-מנת לאבטח את הריסת הבתים שנבנו באופן לא חוקי ביישוב. ח"כ אחמד טיבי הגיע אתמול אף הוא ליישוב וגינה את הכרזת ראש הממשלה על השוויון בהריסה הבתים בין המגזר היהודי לערבי. "אין מה להשוות בין ההתנחלויות שנבנו על אדמות שנגזלו מבעליהם הפלסטינים - לבין בתים שנבנו על אדמות פרטיות ולמרות הניסיון לקבל היתרים מונעים זאת במשך השנים", אמר טיבי.

"אני משבח את כוחות המשטרה על מבצע הריסת המבנים הבלתי חוקיים שהיא מאבטחת כעת בקלנסווה", אמר אתמול השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן. "המבצע המורכב מבטא יישום שוויוני באכיפת החוק בישראל כפי שצריכה אכיפה להיות".