ירושלים: עו"ד הפקיד 4.5 מ' ש' בחשבון נאמנות ולא רשם אותם

עורכי הדין הירושלמים על הכוונת של רשות המסים - זאת לאחר שבמסגרת מבצע שערכה הרשות התגלו ליקויים רבים בדיווחי המס של עורכי הדין בבירה

שוחד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המטרה של רשות המסים בשנת 2017: עורכי הדין הירושלמים. הסיבה: במסגרת מבצע שערכה הרשות בעסקים בירושלים, "כיכבו" עורכי הדין לרעה בהיקף העלמות המס.

אנשי יחידת ניהול ספרים ערכו בשבוע שעבר מבצע ביקורת בירושלים, בין היתר, גם בקרב עורכי דין. במסגרת המבצע, שנוהל על-ידי פקיד שומה ירושלים 1, בוצעו 225 ביקורות, מהן עולה כי כ-13% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין, כאשר ה"כוכבים" כאמור היו עורכי הדין.

על הרקע הזה - שיעור הליקויים שנתגלה בקרב עורכי הדין - הוחלט ברשות המסים כי ענף זה יקבל בירושלים בשנת 2017 התייחסות ממוקדת, ובכלל זה הדרכות, ביקורות וטיפול שומתי.

בין הממצאים שעלו במהלך מבצע הביקורת, בביקורת שנערכה במשרדו של עורך דין בירושלים, נמצאו צ'קים דחויים בסך של כ-660,000 שקל, אותם קיבל כשכר-טרחה אך לא רשם בספרי העסק. עורך הדין הסביר לנציגי הרשות כי "מדובר בצ'קים דחויים שטרם הופקדו בחשבון הבנק", והוסיף: "אני רושם חשבונית מס קבלה עם תאריך בזמן הפירעון".

בביקורות נוספת שנערכה אצל עורך דין אחר בעיר, נמצאה העברה בנקאית לחשבון נאמנות שבוצעה לפני כחודש - בסך 4.5 מיליון שקל שקל - אך לא נרשמה. ביקורת זו בוצעה בעקבות מידע שהתקבל מהלקוח שביצע את העברת הכסף. במקרה זה עורך הדין טען כי "הכסף נכנס לחשבון נאמנות, לא מוציאים קבלה, כי זה לא כסף שלנו". נציין כי על-פי החוק יש לתעד ולהוציא קבלה על כל תקבול המתקבל בעסק, גם אם מדובר בצ'קים דחויים או בהעברות לחשבון נאמנות. 

בביקורת נוספת במשרד עורכי דין נמצאו צ'קים לא רשומים בסכום של כ-470,000 שקל, ובמהלך הביקורת נעשה ניסיון להסתיר צ'קים אלה. כאשר מבקרי הרשות נכנסו למשרד והזדהו, לקח אחד העובדים במקום את הצ'קים, הכניסם לשקית ניילון והניח אותם במגירה מתחת לשולחן. לאחר שהמבקרים ביקשו לראות את הצ'קים שהוסתרו, התברר כי מדובר בצ'קים בסכום כולל של מאות אלפי שקלים. במשרד הסבירו כי "מדובר בשכר-טרחה שלקוח העביר רק אתמול, ולא הספיקו לרשום אותו". בנוסף, נטען, "חלק מהצ'קים הם לביטחון ולצורך פתיחת חשבון בהוצאה לפועל".

הביקורת כאמור נערכה בעסקים נוספים בבירה, ובין היתר בחנות הלבשה נמצאו הכנסות לא רשומות שנתקבלו בצ'קים או באשראי בסכום כולל של כ-3,500 שקל. בנוסף, המבקרים גילו כי אין כלל סרט פנימי בקופה הרושמת. בעל החנות טען: "אני מקבל צ'קים רק מלקוחות שאני מכיר, בכרטיסי אשראי יש את הפתק שיוצא מהמכשיר האשראי זה במקום תלוש הקופה".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.