משרד המשפטים: הסכם ניגוד עניינים של שרים חל גם על עוזריהם

ההנחיה החדשה של המשרד פורסמה בעקבות חשיפת "גלובס" על מעורבות ראש המטה של שר האוצר כחלון בסוגיות הנוגעות לחברת הוט

נדב שיננברגר  והלוביסט  משה ביבי / צילום: שי ניב
נדב שיננברגר והלוביסט משה ביבי / צילום: שי ניב

5 שבועות לאחר ש"גלובס" חשף את מעורבות ראש המטה של שר האוצר משה כחלון בענייניה של חברת הוט, אף שכחלון מנוע מלעסוק בה משום שאחותו משמשת סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה - קובע היום (ב') משרד המשפטים כי בעלי תפקיד במשרות אמון של שרים וסגני שרים מנועים גם הם מעיסוק בסוגיות שנכללות בהסדרי ניגוד העניינים של הממונים עליהם.

כבר בחודש שעבר הנחה משרד המשפטים את עוזריו של כחלון בעניין זה, וכעת מדובר בהנחיה קבועה וגורפת ששוגרה לכל משרדי הממשלה.

"למען הסדר הטוב ולאור שאלות שהתעוררו בנושא, נבקש להבהיר כי בכל עניין שבו שר מנוע מלטפל בגין חשש לניגוד עניינים - מנועים גם נושאי משרות האמון בלשכתו מלהיות מעורבים באותו עניין", כתבה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, במכתב ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה.

זילבר מסבירה כי "ביסוד הדברים עומדת ההנחה המתבקשת שתפקידו של נושא משרת אמון בלשכת השר מתמצה בהיותו זרוע ארוכה של השר במשרד, מתוך מטרה להקל על השר ולסייע לו, כך שכל פעולותיו של נושא משרת האמון בלשכת חבר הממשלה הן למעשה פעולותיו של חבר הממשלה".

לדבריה, "כיוון שנושא משרת האמון מייצג את השר ופועל בשמו, אין לראות בו כמי שמייצג עמדה אישית או עצמאית. עיסוק של נושא משרת האמון בעניינים שבהם השר מנוע, מרוקן למעשה את המגבלה מתוכן, והמשמעות המעשית היא כי השר מעורב בעניין באופן פסול, בתוך ניגוד עניינים, וזאת באמצעות נושא משרת האמון שלו".

זילבר מבהירה כי האמור נכון גם לגבי סגני שרים, אך בכל מקרה אין הכוונה למנכ"לים של משרדי הממשלה, משום שהם אחראים על המערכת כולה.

"גלובס" חשף בתחילת דצמבר כי ראש המטה של כחלון, נדב שיינברגר, ששימש בבחירות האחרונות כראש מערך ההסברה של "כולנו", נכנס לכל הדיונים בוועדת הכלכלה שעסקו בשתי הרפורמות המרכזיות הנוגעות להוט ולמתחריה.

שיינברגר נראה וצולם על-ידינו מקיים שיחות באולם הוועדה ומחוץ לו לא רק עם היו"ר, ח"כ איתן כבל, אלא גם עם לוביסטים של חברות התקשורת.

כך, למשל, שוחח שיינברגר עם הלוביסט הקבוע של הוט, משה ביבי, ממשרד הלובינג גורן-עמיר, בעת הדיון המכריע על הרפורמה בתשתיות התקשורת, שבסופו אושר להוט להשתמש בתשתית הקווית של בזק, אף שהוט עצמה היא חברת תשתית. לאחר שוועדת הכלכלה קבעה כי הוט תיאלץ לשלם מחיר מיוחד עבור השימוש, הדבר גרר תכונה נמרצת ולחוצה מצד אנשי כחלון ובהם גם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד.

שבוע קודם לכן הסתודד שיינברגר מחוץ לאולם הוועדה גם עם המנכ"לית המשותפת של משרד הלובינג פוליסי, תמר אברמוביץ', שמייצגת בין היתר את סלקום, שביקשה באמצעות הרפורמה לאפשר לה לרכוש תוכני ספורט מספקים כמו צ'רלטון - ספקים שהתקשרו עד היום בלעדית עם הוט ו-yes של בזק.

הקשר לליצמן

ההנחיה של משרד המשפטים נוגעת כאמור לכל השרים ולסגני השרים שמצויים בניגודי עניינים בסוגיות מסוימות, הן על-פי ההסדרים שעליהם חתמו עם כניסתם לתפקיד והן על-פי הנחיות שונות שנמסרו להם בעניין מפי היועץ המשפטי לממשלה.

כך, למשל, גם בלשכתו של שר הבריאות יעקב ליצמן יצטרכו ללמוד את ההנחיה, וזאת בעקבות חשיפת "גלובס" את מעורבותו הפוליטית של ליצמן בקופת-חולים מאוחדת. משרד המשפטים קבע לאחר הפרסום כי ליצמן נדרש לתאם עם משרד המשפטים כל צעד הנוגע לשינוי התקנון של הקופה, ועל-פי ההנחיה החדשה גם עוזריו של ליצמן מחויבים כעת בתיאום כזה, ונאסר עליהם לפעול באופן עצמאי.