יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיע היום (ג') אחר-הצהריים למסור עדות במשרדי להב 433. נתניהו הבן מעיד במסגרת פרשת המתנות, המכונה גם תיק 1000.

מצעד הנחקרים ומוסרי העדויות בשתי הפרשות בהן נחקר ראש הממשלה נמשך היום, עם הגעתו מוקדם יותר היום של העורך הראשי של "ישראל היום", עמוס רגב, למסירת עדות בפני חוקרי להב 433 במסגרת פרשה 2000. במרכז הפרשה קשר לכאורה בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, והשפעה לכאורה על חקיקה שנועדה לצמצם את תפוצת החינמון בבעלות מקורבו של נתניהו, שלדון אדלסון.

בהמשך הגיע גם מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס לחקירתו החמישית במסגרת פרשה 2000. במסגרת הפרשה צפוי, בין היתר, גם השר זאב אלקין למסור היום עדות. 

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, ראב-ניצב רוני אלשיך, אמר היום בהתייחס לחקירת פרשות נתניהו כי "החקירה לא תהיה ארוכה מאוד", וכי "ההחלטה בסוף היא של היועץ המשפטי לממשלה". 

 

סיגרים ושמפניה

חקירתו של יאיר נתניהו צפויה להתמקד בפרשת המתנות, שבמסגרתה נחקר חשד כי בנימין ושרה נתניהו קיבלו מתנות וטובות הנאה מאנשי עסקים בארץ ובחו"ל, ובהם איש העסקים הישראלי ארנון מילצ'ן והמיליארדר האוסטרלי המקורב למשפחת נתניהו, ג'יימס פאקר.

לפי החשד, מילצ'ן סיפק לנתניהו במשך 7-8 שנים סיגרים יקרי-ערך בשווי של עשרות או מאות אלפי שקלים וכן נתן לשרה נתניהו שמפניה ורודה בשווי 300-400 שקל לבקבוק. פאקר מצדו מימן, לפי החשד, ארוחות והטבות נוספות בשווי של עשרות אלפי שקלים למשפחת נתניהו.

עוד נחקר החשד כי נתניהו נהג להשתמש בביתו של פאקר בקיסריה לפגישותיו, בעוד בנו יאיר התארח בבתיו של פאקר בתל-אביב ובחו"ל. בנוסף דווח כי פאקר נתן במתנה כרטיסים להופעה של בת זוגו לשעבר, הזמרת מריה קארי, למשפחת נתניהו ולראש המוסד היום, יוסי כהן.

שמו של פאקר הוזכר גם במסגרת חקירת פרשת יחסי נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. לפי החשד, נתניהו הציע למוזס באחת מהפגישות שהם קיימו ביניהם, ערב הבחירות לכנסת ב-2015, להביא את פאקר כמשקיע בעיתון, במטרה לשפר את מצבו הכלכלי של מוזס מחד - ולהבטיח סיקור אוהד לנתניהו מאידך. 

תמליל חדש

אתמול (ב') המשיך העיתונאי גיא פלג מחדשות ערוץ 2 לחשוף את תמלילי השיחות שנערכו בין נתניהו למוזס. בתמליל החדש נשמעו השניים מדברים על סיועו של נתניהו לצמצום תפוצת "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות אחרונות" - זאת, לכאורה, בתמורה לסיקור אוהד יותר של ידיעות את עבודת נתניהו.

בין השאר אמר מוזס לנתניהו: "בוא רגע נחשוב על הפרטים של החוק. זה מתחיל שני שליש..."

נתניהו השיב: "צריך להגיד לשלדון".

מוזס: "צריך להגיד מספר (עותקים של'ישראל היום')... לא שני שליש".

נתניהו: "צריך להסביר מה המספר. לא להוריד לגמרי. לא להוריד שלושה שלישים. להוריד לשני שליש".

מוזס: "כשדיברנו על מספרים, זה היה 275 אלף עותקים, והיום זה 325 אלף עותקים. אתה מבין למה כל זמן שעובר זה עושה בעיה?... חוזרים למצב שאנחנו דוחים ויותר קשה לפתור. אני מנסה לחשוב, ביום שישי זה 400 אלף עותקים. מנסה לחשוב על פורמולה של כמה עמודי מודעות".

נתניהו: "מה, אתה יכול להגביל אותו בעמודי מודעות?"

מוזס: "...יש בעיה? מה הבעיה? שיש כאן מודעות ממשלתיות. 30,50,70 אחוז מהמודעות זה המדינה נותנת להם כסף. זה לא תקין. אני אומר לך את זה כהערת-אגב, אבל אי-אפשר הכול יחד".

נתניהו: "בסדר, גם זה רשמתי לי. לא נטפל בזה עכשיו".

מנדלבליט: בבוא העת נשקול את פרסום ההקלטות  

אמש אמר היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי הקלטות נתניהו ומוזס לא ייחשפו בשלב זה מחשש לשיבוש חקירה, אך ישקול בבוא העת את פרסומן. הוא הוסיף כי "החקירה מתנהלת לשביעות-רצוני", וכי הביקורת נגדו, על כך שהקלטות הובאו לידיעתו כבר לפני שנה, אינה מוצדקת.

"אני ער לכך שבתיק כה רגיש כמו פרשת 2000, כל התפתחות זוכה למשנה תהודה. אני גם שומע לעתים ספקולציות חסרות שחר, ואם יורשה לי לומר - גם חסרות אחריות, שמנסות לייחס למערכת האכיפה כל מיני שיקולים זרים, בנוגע לעיתוי של פעולות חקירה מסוימות, בנוגע לסדר הפעולות, בנוגע למהות הפעולות שאושרו כביכול או שלא אושרו, ועוד. נדמה שכולם רוצים לתפוס טרמפ ו'לעזור' לנו לנהל את החקירה - ואני אומר להם: תודה רבה, אנחנו מסתדרים מצוין", אמר.

היועץ המשפטי הוסיף כי "זה המקום לשוב ולומר - כל הדיבורים האלה לא יזיזו אותנו מדרכנו, דרך שבה שלטון החוק הוא מעל לכל, דרך שאותה מכוון המצפון המקצועי בלבד, דרך שבה החלטות מתקבלות ביושר מקצועי ובאומץ. אני מודע לכובד האחריות הכרוך בקבלת החלטה בתיקי החקירה הקשורים לראש הממשלה.

"אין לי את הפריבילגיה שלא לקבל החלטה בתיקים האלה. זוהי סמכות שהמחוקק הפקיד בידיי, שבצדה גם חובה. חובה לפעול לאורם של עקרונות שלטון החוק, ולאורם בלבד; חובה לשרת את האינטרס הציבורי, ואותו בלבד; חובה לקבל הכרעות קשות ומורכבות ולעמוד מול כל ניסיון להשפעה בלתי ראויה על שיקול-דעתי. כך עשיתי וכך אמשיך לעשות".