תרזה מיי: הסכם לפרישה מהאיחוד האירופי - להצבעה בפרלמנט

(עדכון) - ראשת ממשלת בריטניה: האזרחים בחרו לעזוב את האיחוד "בעיניים פקוחות"; בריטניה מעוניינת בהסכם לפרישה מהאיחוד תוך שנתיים ■ הליש"ט קופצת מול הדולר

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, על רקע נאומה של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בנוגע לברקזיט. בתגובה לנאום, הליש"ט קפצה בחדות מול הדולר.

בעוד שלושה ימים יושבע דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב ויתחיל להיבחן לפי מעשיו ולא לפי ציוציו. טראמפ עד כה, צייץ בטוויטר ציוצים שפורשו כהפרת האיזון בין הכלכלה האמריקאית לכלכלות שאר העולם. הפרת האיזונים הללו עלולה לפגוע בכלכלת העולם בעוד כלכלת ארה"ב אמורה להינות ממנה בטווח הקצר.

 

המדינות החזקות באירופה החלו להיערך לכניסתו לתפקיד של טראמפ, ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר הלילה כי אירופה אינה זקוקה ליועצים חיצוניים כשהוא מכוון לטראמפ. התבטאות דומה צוטטה מקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

בנאומה, ציינה מיי, בין היתר, כי אזרחי בריטניה בחרו לעזוב את האיחוד האירופי "בעיניים פקוחות", וכי "בריטניה עוזבת את האיחוד, אבל לא את אירופה". מיי הדגישה את רצונה של בריטניה להמשיך ביחסים עם עמיתותיה באירופה, ולסחור עם חברות האיחוד באופן חופשי.

מיי הוסיפה כי בריטניה תשמור על מקומה החשוב בעולם, בהתבסס על ההיסטוריה הבריטית והמסורת שלה. מיי ציינה כי הממשלה הבריטית תניח הסכם לפרישה מהאיחוד להצבעה בפרלמנט.

בנוסף, אמרה מיי כי בריטניה תשמור על זכויות אזרחי האיחוד שנמצאים בשטחה, אך הדגישה כי הסכם ברקזיט מול האיחוד חייב לכלול הגבלות על הגירת אזרחים אירופיים לשטחה.

מיי הוסיפה עוד כי בריטניה מעוניינת להגיע להסכם לפרישה מהאיחוד האירופי תוך שנתיים, תוך ניסיון לצמצם את הזעזועים למינימום, אך הזהירה כי בריטניה לא תקבל הסכם רע, במטרה "להעניש" אותה על הצבעת אזרחיה, תוך רצון להרתיע חברות איחוד נוספות מלעבור תהליכים דומים. "אני משוכנעת שניתן להגיע להסכם טוב", חתמה מיי את דבריה.

מניות יצרניות הרכב המשיכו לרכז עניין לאחר שבשבוע שעבר פרסמה הסוכנות לאיכות הסביבה האמריקאית האשמות נגד פיאט-קרייזלר בדבר עיוות נתוני פליטות המזהמים בכלי רכב מתוצרתם. פיאט-קרייזלר הכחישה אך המשקיעים עדיין חוששים מחקירה בנושא, חקירה שעלולה להביא לתשלום קנס משמעותי. רנו הצרפתית פרסמה דוחות כספיים.