תאגיד השידור הישראלי "כאן" פרסם שלשום (א') 3 מכרזים לאיוש תפקידים מרכזיים בו. שניים מהמכרזים נוגעים לתפקידים שהותירו אחריהן שתי בכירות בארגון שהתפטרו לאחרונה: מנהל חטיבת החדשות וסמנכ"ל הטלוויזיה.

במקביל, ל"גלובס" נודע כי בתאגיד ייצאו בקרוב במכרזים לאיוש קבוע של עוד 4 תפקידי סמנכ"לים, שעד כה אוישו על-ידי בעלי תפקידים שהוגדרו כזמניים.

האיוש המשמעותי ביותר שצפוי באמצעות המכרזים שפורסמו שלשום הוא זה של מנהל חטיבת החדשות. לפני כחודש הודיעה שלומית אברהם-גלוברזון, שמילאה את התפקיד, כי היא מתפטרת ממנו על רקע מה שהוגדר כ"חילוקי דעות מקצועיים" עם המנכ"ל, אלדד קובלנץ.

חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי זוכה למעמד מיוחד בחוק השידור הציבורי, ובמובנים רבים ראש חטיבת החדשות הוא מינוי קריטי אף יותר מזה של מנכ"ל התאגיד.

לפי החוק, ראש חטיבת החדשות הוא העורך הראשי של שידורי החדשות של התאגיד, ואינו כפוף בתחום זה לסמכותו של המנכ"ל. גם אם המנכ"ל מעוניין להדיח את ראש חטיבת החדשות, הוא אינו יכול לעשות זאת על דעת עצמו, ונדרש להשיג לכך רוב במועצת התאגיד.

הזמניים ייהפכו לקבועים?

כדי למנות מחליף לאברהם-גלוברזון, הקימו בתאגיד ועדת איתור בראשות המנכ"ל קובלנץ. יחד איתו נמצאים בה עוד שני סמנכ"לים: קרן הררי, סמנכ"לית משאבי אנוש; ועירית שרמן, סמנכ"לית שיווק ומכירות. הוועדה תכלול גם משקיף מטעם מועצת התאגיד ותלווה על-ידי השופט בדימוס עזרא קמא. את המועמדות לתפקיד ניתן יהיה להגיש עד 2 בפברואר.

ועדת האיתור בהרכבה זה תהיה אחראית גם למינוי סמנכ"ל טלוויזיה במקומה של דינה לניר, שהודיעה בשבוע שעבר על עזיבה, וגם על מינוי סמנכ"ל כספים קבוע, תפקיד שמאייש כיום רן היילפרן, שתוקף המינוי הזמני שניתן לו עומד לפוג.

במקביל, כאמור, החליטה באחרונה מועצת התאגיד לצאת למכרזים לקראת איוש קבוע של 4 תפקידי סמנכ"לים נוספים: סמנכ"ל הרדיו (תפקיד שאותו ממלא כיום שמעון אלקבץ), סמנכ"ל טכנולוגיה (אודי הלמן-הכהן), סמנכ"ל דיגיטל (אלעד טנא) וסמנכ"ל מדיה בערבית (יאסר עטילה).

הסיבה לכך שהתפקידים הללו אוישו באופן שהוגדר זמני נבעה מהעיכוב הרב במינוי חברי מועצת התאגיד. כדי לאפשר לתאגיד לצאת לדרך למרות העיכוב שתרחש סביב אישור חברי המועצה, איפשרו להנהלת התאגיד לאייש את תפקידי הסמנכ"לים באופן זמני, וכעת המטרה היא להסדיר את אופן העסקת המנהלים הבכירים בארגון.

על-פי הערכות, ברוב המקרים מי שצפוי לקבל את התפקיד הם הסמנכ"לים שמוגדרים כיום כזמניים. גם מנכ"ל התאגיד מוגדר כיום כ"זמני", וכהונתו אמורה להימשך עד שנתיים לאחר עליית התאגיד לאוויר.