מסחר באינטרנט והונאות אונליין: מה צפוי בשנת 2017?

איך נערכים אתרי המסחר המקוון להונאות, על רקע העלייה המתמדת בהיקף הקניות המקוונות?

הונאה משפט דין  / צלם: טינקסטוק
הונאה משפט דין / צלם: טינקסטוק

שנת 2016 הייתה עוד שנת שיא במסחר המקוון ברחבי העולם. עונת החגים שחתמה את השנה בארה"ב הייתה חזקה, והמכירות ברשת הסתכמו ב-110 מיליארד דולר, עלייה של 13% לעומת השנה שעברה. גם ביום הרווקים הסיני נרשם שיא יומי של מכירות, שהסתכמו ב-17.8 מיליארד דולר. אבל השיא עוד לפנינו - על-פי ההערכות, שנת 2017 תהיה טובה עוד יותר, ובה יגלגל שוק המסחר באינטרנט סך אסטרונומי של 2.3 טריליון דולר.

אז מה הטרנדים החמים בשוק, איפה צפויה הצמיחה הגדולה ביותר, ולא פחות חשוב - איך אפשר להימנע מהונאות?

בעוד שבצפון אמריקה המכירות ברשת ממשיכות לגדול, אנליסטים צופים כי השוק שם קרוב לרוויה. עם זאת, צמיחת שוק ה-eCommerce הגלובלי לא מראה סימנים של האטה, בעיקר בזכות כוח הקנייה הגובר של צרכנים באסיה. בסין לבדה צפויות מכירות אינטרנטיות בשווי של טריליון דולר במהלך 2017.

"כדאי מאוד לסוחרים להכיר את לוח החגים הבינלאומי - אנשים מוציאים הרבה כסף בקניות באינטרנט במהלך החגים השונים ברחבי העולם, לא רק ב-Black Friday וביום הרווקים הסיני", אומרת אמילי גרינצווייג, מחברת "Riskified", המתמחה במניעת הונאות במסחר ברשת.

להיזהר מהונאות

סוחרים וקמעונאים אשר רוצים ליהנות מצמיחת הביקוש העולמי לקניות באינטרנט חייבים להתאים את אתרי המסחר ואת מערכות מניעת ההונאות שלהם למסחר בינלאומי. על-פי סקר ההונאות של ה-Merchant Risk Council) MRC), כ-70% מהסוחרים באינטרנט מסתמכים על מערכת מבוססת כתובת לאישור הזמנות.

ב-Riskified מסבירים כי רבים מאתרי המסחר המקוון חוסמים רכישות מכתובות IP שמקורן במדינות ספציפיות, לא תומכים בשיטות תשלום שהן פופולריות בחו"ל, או דורשים כתובת מקומית (לא בינלאומית) לצורך החיוב.

לדברי גרינצווייג, "פרקטיקות אלה טורקות את הדלת בפני מיליוני צרכנים מכל העולם ומגבילות את היכולת של המוכרים לייצר הכנסות ממסחר אונליין בשוק הגלובלי. על מנהלי אתרי המסחר המקוון להפסיק שימוש באמצעי מניעת הונאות אשר פוגעים ביכולתם של צרכנים מרחבי העולם לבצע הזמנות ולעבור לפרקטיקות חדשניות שמאפשרות מסחר גלובלי בטוח".

ככל שגדל היקף המסחר ברשת - כך גדלות ומשתכללות ניסיונות ההונאה. על-פי ממצאי הסקר של MRC, סוחרים דיווחו כי ניסיונות ההונאה הנפוצים ביותר שבהם נתקלו הם "הונאות נקיות" (הונאות שלא היה ניתן לזהות). הונאה "נקייה" למעשה מעידה על תחכום רב יותר של מבצעי ההונאה ומרמזת על כך שזירת ההונאות המאורגנות ברשת הולכת וגדלה.

יש מספר דרכים לסוחרים אינטרנטיים להבטיח הגנה מפני הונאות. דרך אחת היא איסוף של מידע רב יותר על-מנת לאפשר זיהוי אוטומטי של אנומליות - כלומר, פעילות או התנהגות חריגה. גורמים המבצעים הונאות באופן מאורגן לרוב נוקטים שיטות פעולה מסוימות, אולם קשה לזהות את פעילותם על-ידי בחינה של רכישה בודדת. ניתוח מידע על סך ההזמנות מאפשר לסוחרים לזהות עלייה ברכישות ממחשבים עם מערכת הפעלה או דפדפן מסוים, או לשים לב לרכישות שאינן אופייניות לאוכלוסייה מסוימת, כמו רכישות של משחקי xbox על-ידי צרכנים מעל גיל 70.

דרך נוספת למניעת הונאות היא להצליב מידע בין עסקאות. למשל, על-ידי הצלבת מידע ניתן לזהות עסקה חדשה שמגיעה ממכשיר סלולרי או כתובת IP שבעבר היו קשורים להונאת אשראי. הצלבת מידע עוזרת גם באישור עסקאות של לקוחות טובים, כי היא תאפשר לסוחר לזהות שמדובר בלקוח חוזר, גם אם הרכישה הנוכחית נעשית עם שם משפחה חדש בעקבות נישואים, או במקרה שכתובת הלקוח השתנתה בשל מעבר דירה.