אפל תובעת את קוואלקום במיליארד דולר על "תמלוגים מוגזמים"

לטענת אפל, וואלקום נוהגת לגבות תמלוגים מנופחים "ללא כל סיבה" עבור רישיונות הפטנטים שלה בתחום הסלולר

הלוגו של אפל / צילום: רויטרס
הלוגו של אפל / צילום: רויטרס

חברת אפל  תובעת את חברת קוואלקום , שממנה היא קונה שבבים למודמים אלחוטיים, ואשר לה היא משלמת תמלוגים תמורת שימוש בפטנטים האלחוטיים שלה. אפל מאשימה את קוואלקום בכך שהיא נמנעת מלהחזיר לה 1 מיליארד דולר, במסגרת עסקה בין השתיים, שבמסגרתה ייכללו המודמים של קוואלקום בתוך מוצרי אפל, לרבות האייפון והאייפד.  

לטענת אפל, קוואלקום מנעה ממנה את ההנחה לאחר שאפל פעלה יחד עם רשויות ההגבלים העסקיים, שבדקו את עסקי הרישיונות של קואלקום.

מוקדם יותר השבוע האשימה רשות ההגבלים בארה"ב (FTC) את קוואלקום בהתנהלות מונופוליסטית הקשורה ישירות לעסקי הרישוי של הקניין הרוחני שלה, והזכירה את יחסיה עם אפל. קוואלקום לא מסרה תגובה.

לטענת אפל, קוואלקום גובה ממנה תמלוגים בהיקף הגבוה "לפחות פי חמישה יותר" מכל ספקיות רישיונות הפטנטים של אפל יחדיו. 

לטענת אפל, "במשך שנים רבות התעקשה קוואלקום לגבות באופן בלתי הוגן תמלוגים עבור טכנולוגיות שאינן קשורות אליה. ככל שאפל מחדשת יותר, באמצעות פיתוחים ייחודיים כגון TouchID, תצוגות מתקדמות ומצלמות - כך גובה קוואלקום יותר, ללא סיבה, ובכך מתייקר המימון שלא אפל עבור פיתוחים אלה.

"קוואלקום מבססת את עסקיה על מורשת של סטנדרטים ישנים, אולם מחזקת את הדומיננטיות שלה בטקטיקות פסולות ובתמלוגים מוגזמים. חרף היותה רק אחת מתריסר חברות התורמות לסטנדרטים הסלולריים הבסיסיים, מתעקשת קוואלקום לגבות מאפל לפחות פי חמישה יותר ממה שגובות ביחד כל בעלות רישיונות הפטנטים האחרות בתחום הסלולר שלהן יש הסכמים עם אפל.

"כדי להגן על התנהלות עסקית זאת נקטה קוואלקום צעדים קיצוניים, ולאחרונה מנעה החזר של קרוב למיליארד דולר שאותם קיבלה מאפל, כנקמה על כך שאפל שיתפה פעולה בצורה אמיתית עם רשויות אכיפת החוק שחוקרות את קוואלקום".