כמעט אסון גדול: הבריטים ירו בטעות טיל גרעיני לארה"ב

ניסוי גרעיני ראשון מזה שנים שביצעה בריטניה בסמוך לחופי לפלורידה כמעט הסתיים באסון בקנה-מידה ענק: טיל גרעיני נורה בטעות לכיוון הלא נכון, אך למרבה המזל הטיל היה ללא ראש נפץ קרב

טיל גרעיני/ צילום: שאטרסטוק
טיל גרעיני/ צילום: שאטרסטוק

בחודש יוני האחרון התכונן חייל הים המלכותי הבריטי לבצעה ניסוי ראשון מזה שנים של שיגור נשק גרעיני ותוך כדי כך לבדוק כדאיות של הנשק חדש. הניסוי התבצע ע"י הצוללת הגרעינית איץ' אם אס וונג'נס שעמדה לשגר טיל בליסטי אמריקאי בשם טריידנט, שנחשב טיל מדויק וקטלני מאוד.

הצי המלכותי תכנן לבצע את השיגור לכוון חופי אפריקה, אבל לפתע התרחשה תקלה והטיל שוגר לחופי ארה"ב. נרשם מזל גדול על כי הטיל לא נשא ראש נפץ קרבי (טיל טיפש), ולכן גם לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

הסיבה לכשל בניסוי נשארה חסויה, אבל גורם בכיר בצבא מסר לסנדיי טיימס הבריטי שהתקלה יצרה פניקה רבה בקרב הדרגים הבכירים בצבא ובממשלה, וכמו שזה נראה כרגע, ישנם לא מעט סימני שאלה סביב שאלת המוכנות של המערכות הללו.

למרות הכל, בהצהרה הרשמית של הצי המלכותי נמסר כי "היכולות והאפקטיביות של טילי טריידנט אינן מוטלות בספק. בחודש יוני האחרון חיל הים המלכותי ערך ניסוי לשיגור טיל מצוללת גרעינית... הצוללת וצוותה עמדו במבחן בהצלחה והצוללת חזרה לשירות ויש לנו ביטחון מוחלט ביכולת ההרתעה הגרעינית שלה". מעבר לכך, הגורמים הרשמיים סירבו למסור פרטים נוספים על פעילותה של הצוללת, "מטעמי ביטחון מידע".

הניסוי בוצע שבוע אחד בלבד לפני שהתקבלה החלטה חשובה בנושא עתידו של פרויקט טילי טריידנט. בסופו של דבר אגב, הוחלט על תקצוב הפרויקט ב-31 מיליון פאונד, שיושקעו ב-4 צוללות גרעיניות חדשות.