אקסלנס: קנו מניות סלקום ופרטנר; הפועלים: בזק אטרקטיבית

רוני בירון מאקסלנס: ההכנסה הממוצעת פר לקוח תעלה ב-5 שקלים בשנים הקרובות ■ גלעד שריג מהפועלים ברוקראז': "ביטול ההפרדה המבנית יתרחש במוקדם או במאוחר"

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

שוק התקשורת מבעבע בשנה האחרונה (ולמעשה בשנים האחרונות) על רקע שינויים רגולטוריים הצפויים להיכנס לתוקף השנה, מהלכים אסטרטגיים של השחקניות המרכזיות, ההסכם שנחתם לאחרונה למכירת גולן טלקום לידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה, והחתימה על הסכם שיתוף הרשתות בין גולן טלקום לסלקום, שמצפה לאישורים הרגולטוריים הנדרשים.

אם בשנים האחרונות ועד ל-2016 מניית בזק "השאירה אבק" למתחרותיה בענף, סלקום ופרטנר, הרי שבשנה האחרונה המגמה השתנתה. למעשה, מניית בזק הגיעה לשיא בחודש מארס אשתקד, ומאז איבדה כ-20% מערכה, ומנגד פרטנר וסלקום שינו כיוון מאמצע 2015, בעוד שפרטנר מטפסת מאז ב-154% וסלקום מובילה עם עלייה של 171% (24% רק בחודש האחרון).

האם המגמה הזאת צפויה להימשך? רוני בירון, מנהל מחקר משותף ואנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז' החל לסקר את מניות סלקום  ופרטנר   בהמלצת "קנייה", ואומר בסקירה שפרסם היום, כי התחרות כבר לא כל כך משפיעה על החברות. "אמנם רמת התחרות בענף עדיין גבוהה, אך אנו מזהים השפעה הולכת ופוחתת על הכנסותיהן של סלקום ופרטנר". זאת ועוד, "קיים סיכוי הולכים וגדל לעליית מחירים בעתיד: "אנו מזהים היווצרות תנאים רגולטוריים ותחרותיים ראשוניים הצפויים להביא לעליית מחירים בטווח הבינוני-ארוך.

"המדיניות הנוכחית של משרד התקשורת, השמה דגש על השקעות ברשת, ואוכפת בצורה קשיחה יותר את הקריטריונים לבעלות ברשת, שינתה את כללי המשחק בתחום הסלולר. ברגע שמחולל תחרות כגון גולן נדרשת לשלם למעלה מ-200 מיליון שקל בשנה על שימוש ברשת, ואלקטרה מוצרי צריכה מצפה להחזר סביר על מחיר הרכישה, אנו מעריכים כי המודל העסקי מחייב התאמת מחירים בשלב מסוים", כותב בירון.

סלקום ופרטנר יהיו לדעתו הנהנות העיקריות משיפור בסביבת המחירים. "להערכתנו, כתוצאה מבסיס עלויות משופר ורמת חוב נמוכים, ועוד עם אפסייד שנשאר גם לאחר עליית המחירים בתחילת השנה, אנו מעריכים כי מחירי המניה הנוכחיים משקפים עלייה של 2-3 שקלים ב-ARPU (ההכנסה הממוצעת פר מנוי), ומותירים מקום לאפסייד ויחס סיכון/סיכוי אטרקטיבי".

בירון מעריך שההכנסה הממוצעת פר לקוח צפויה לעלות בכ-5 שקלים בשנים 2017 עד 2019, מה שיוביל כמובן לשיפור ברווחי החברות. "מבין שתי החברות אנו רואים יתרון לסלקום בתחום הקווי, אך צופים התנהגות מניה דומה, אשר תושפע בעיקר מהצד הסלולרי".

הטווח הקצר, עם זאת, עשוי להיות מאתגר. "למרות השיפור בתמונה הגדולה, אנו רואים מספר גורמים העשויים לעכב את ההתאוששות בתחום בשנה הקרובה, ולמתן אותה בטווח הרחוק יותר. אלו כוללים את מספר השחקנים בתחום, אשר נותר גבוה, האסטרטגיה של הוט מובייל, אשר עשויה להיות מושפעת משיקולים אקסוגניים לתחום הסלולר, ורמות המבצעים הנוכחיות, הנמצאות מתחת להכנסה הממוצעת פר לקוח שהחברות מדווחות עליה".

מחיר היעד שבירון מציב לסלקום עומד על 45 שקל למניה, גבוה ב-18% ממחירה בבורסה, והמחיר לפרטנר עומד על 25 שקל, גבוה ב-16% מהמחיר בבורסה.

הפועלים: "תשואת יתר" לבזק

במקביל לאקסלנס, כלכלני חטיבת המחקר בבנק הפועלים פרסמו בימים האחרונים סקירה על בזק . האנליסט גלעד שריג ממליץ "תשואת יתר" על המניה, עם מחיר יעד של 8 שקלים, גבוה ב-21% ממחירה של המניה בבורסה.

"בזק היא אמנם הקבוצה הגדולה והחזקה בתקשורת בישראל, אולם עוצמתה היא חרב פיפיות - לאור העובדה שהיא נאלצת להילחם עם יד קשורה מאחורי הגב על-ידי הרגולטור. המלצות ועדת חייק מעלות אבק כבר חמש שנים, ונראה שהסבלנות של בזק נגמרה. החברה הודיעה כי היא מתקדמת לביטול ההפרדה התאגידית (מיזוג משפטי בשלב ראשון), כך שיהיה ניתן ליהנות מההפסדים הצבורים של YES על פני שמונה שנים - מדובר בסכום הגבוה ממיליארד שקל, ובעתיד צפוי מיזוג מלא עם ביטול ההפרדה המבנית", כותב שריג.

שריג לא לקח במודל שלו את ביטול ההפרדה המבנית בחשבון, אולם "נראה כי זו הולכת להתרחש במוקדם או במאוחר". התנאי להפרדה המבנית בזמנו היה שוק סיטונאי אפקטיבי, כאשר יש מחלוקת היום על ההגדרה אפקטיבי. להערכת שריג, עד סוף 2016 איבדה בזק כ-400 אלף לקוחות לטובת השוק הסיטונאי. עוד הוא מוסיף, כי "אין ספק כי מדובר בחיסכון משמעותי עבור החברה (פחות ללקוחות) אשר מתבטא בשווי של כ-8% ממחיר המניה כיום".

בתחום הטלפוניה הקווית מעריך שריג, כי בזק תמשיך לסבול מנטישה וירידה במספר הקווים, אולם הקשיחות במחירים והמיצוב החזק בשוק העסקי, תוך צמיחה באינטרנט, צפויים למתן את הפגיעה. "אובדן הלקוחות בשוק הסיטונאי מביא גם לקוחות חדשים, שלא היו עד כה לקוחות תשתית של בזק, ולכן בסך הכול אנו מעריכים יציבות בהכנסות, למרות הפגיעה מצד השוק הסיטונאי".

בנוגע לתחום הטלוויזיה (YES) הוא מציין, כי "2017 צפויה להיות שנה לא פשוטה לחברה. כבר מספר רבעונים שהחברה מאבדת כ-6,000 לקוחות בממוצע לרבעון, ואנו מניחים שגם ב-2017 תימשך מגמה זו. עם זאת, החברה לא מתפשרת על מחירים, ושומרת על הבסיס שלה, עם ARPU של מעל 230 שקל. לאור הכניסה הצפויה של פרטנר, נוסף על התחרות הנוכחית, אנו מעריכים אובדן של כ-20 אלף לקוחות ב-2017, אולם ללא שחיקה מהותית במחיר".

בשורה התחתונה, אומר שריג, למרות האתגרים (הפרדה מבנית, שימוש בתשתית פסיבית ושוק סיטונאי קווי), בזק הייתה ותמשיך להיות קבוצת התקשורת החזקה בישראל. הוא צופה לחברה הכנסות יציבות סביב 10.2 מיליארד שקל בשנים 2017-2019, ורווח תפעולי של כ-2.4 מיליארד שקל. ה-EBITDA (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) צפוי לעמוד על כ-4.1 מיליארד שקל, מה שיאפשר לבזק להמשיך לחלק דיבידנדים נדיבים לבעלי מניותיה.