עובדי דן באר-שבע עשויים לשבות החל ממחר

ישיבת מו"מ בין הנהלת דן באר-שבע לעובדים ונציגי ההסתדרות הסתיימה הבוקר בפיצוץ ■ יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף: "יש לי עסק עם נוכלים, ונוכלים יקבלו שביתה"

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

"יש לי עסק עם נוכלים, ונוכלים יקבלו שביתה" - כך אמר היום (ב') יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, על הנהלת חברת דן באר-שבע, בתגובה להודעה שהוציאה בצהריים, ובה נטען כי נפתרו המחלוקות עם עובדי החברה.

הבוקר התפוצצה ישיבת משא-ומתן בין העובדים להנהלה, במטרה לקדם הסכם קיבוצי ראשון בחברה שהחלה לפעול בבירת הנגב לפני כחודשיים. לא מן הנמנע כי בהמשך הערב יתברר כי 350 עובדי החברה אכן ישבתו או ינקטו עיצומים החל ממחר (ג').

בהודעת דן באר-שבע שקוממה את בביוף נכתב כי בפגישה שהתקיימה הבוקר במשרדו של מנכ"ל החברה, יורי ברונשטיין, "הובהר שכל הבעיות שהעלו (העובדים, נ"י) נפתרו, וכי הנהלת החברה נכונה לפתור את כל בעיות העובדים באופן שוטף. הנהלת החברה הייתה ועודנה נכונה לקיים משא ומתן על ההסכם הקיבוצי... לצערנו ההסתדרות מסרבת לסיים את סכסוך העבודה... ומתעקשת לצאת לשביתה מסיבות לא ענייניות, שמשרתות רק את האינטרסים שלה".

בביוף מסביר כי סכסוך העבודה הוכרז לפני שבועיים משום שהנהלת החברה לא התייחסה לטיוטת הסכם קיבוצי שנשלחה אליה לפני כחודש. לדבריו, הפגישה הבוקר התקיימה כחלופה לשביתה החל ממחר, רק בזכות פנייה של הנהלת דן בתל-אביב ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כדי שיתערב. אלא שבפגישה דרשה הנהלת דן באר-שבע את ביטול סכסוך העבודה כתנאי לניהול המשא-ומתן הקיבוצי, דרישה שהעובדים וההסתדרות רואים כאמצעי למרוח את המשא-ומתן זמן רב.

"נתתי להם צ'אנס גם אחרי הפגישה", אומר בביוף. "דיברתי עם יו"ר הדירקטוריון רפי שמואלי אס.או.אס. חשבתי שיתנהגו כמו בני אדם. הם צריכים להפסיק לטפס על עצים. אין שום צורך משפטי לבטל סכסוך עבודה בגלל שיושבים למשא-ומתן. כבר ניהלתי בימי חיי אלף סכסוכי עבודה, אם לא יותר, ומעולם לא נדרשתי לבטל הכרזת סכסוך עבודה על ידי הנהלה כל עוד לא הגענו לחתימה על הסכם קיבוצי. זה כלי שניתן לעובדים המאוגדים בזמן מאבק, כאשר הם מגיעים למסקנה שענייניהם לא מסודרים.

"זכותנו לא לבטל את סכסוך העבודה עד לרגע שבו נחתם הסכם קיבוצי, גם אם זה בעוד חצי שנה. אני עומד תחת לחץ כבד מאוד של חברי ועד העובדים, שלוחצים עלי לצאת ברגע זה לשביתה".

בביוף טוען כי להנהלת דן באר-שבע הרבה מה לתקן. "מרגע שהכרזנו על יציגות לפי החוק התגלתה לנו מערכת נוראית של ניהול עבודה כושל, מחפיר ממש בכישלון שלו. סידורי עבודה מטורפים, תנאי עבודה מחפירים, עד כדי כך שהנהגים אינם יכולים לעשות פיפי אלא משתינים בבקבוקים; לא נותנים להם לאכול כמו שצריך; גורמים להם לעבור על החוק בנהיגה מעבר לשעות המותרות לפי החוק; מפעילים לחצים והפחדות על העובדים כדי שלא יתלוננו".