התעלומה נפתרה: מה גרם למותם של מאות ילדים בהודו?

דוח חדש שפורסם במגזין "The Lancet Global Health" מעלה תשובה אפשרית לתופעה שהובילה למותם של מאות ילדים בהודו, שסבלו מסימפטומים כגון חום, התקפי עוויתות ואיבוד הכרה ■ הגורם - פרי הליצ'י

ליצי/ צילום: שאטרסטוק
ליצי/ צילום: שאטרסטוק

מי מאיתנו לא מכיר ולא טעם את פרי הליצ'י. אותו פרי אדמדמם חמוץ-מתוק, תמים למראה וטעים לחיך. גם לא ידוע לנו על איזושהי תלונה או מחלה שהתפתחה בעקבות אכילת הפרי, אבל יש מקומות שהסיפור בהם הוא קצת שונה.

החל משנת 1995 סביב מאי-יוני, באופן קבוע, ילדים רבים במוזאפרפור, הודו, מתחילים לחוש ברע, מעלים חום, סובלים מהתקפי עוויתות ואף מאבדים הכרה. המצב נעשה חמור עד כדי כך, שב-2014 122 מהילדים מתו.

עד כה, חוקרים שניסו למצוא הסבר לתופעה נכשלו, אך דוח חדש שפורסם במגזין "THE LANCET GLOBAL HEALTH" מעלה תשובה אפשרית לתופעה, ונראה כי הסיבה לכל זה היא פרי הליצ'י.

הסימפטומים, שדמו באופן חלקי לסימפטומים של דלקת מוח, הובילו לשיתוף-פעולה בין המרכז לחקר ומניעת מחלות בארה"ב והמרכז הלאומי לבקרה ושליטה במחלות בהודו. ניתוח של דגימות הדם לא הראה חשיפה לזיהומים או כימיקלים, אך דגימות שתן הראו כי הילדים נחשפו לרעלים שנמצאים בזרעי הליצ'י וקיימים בפירות בוסר ברמה גבוהה יותר. רעלים אלה עלולים להוביל לשינויים בסינתזת הגלוקוז בכבד, מה שעשוי להוביל לירידה חדה בסוגר ודלקת במוח, במיוחד אצל ילדים.

ממשלת הודו המליצה להורים למנוע או לפחות להגביל מילדיהם את אכילת הליצ'י, במיוחד באזורהעיירה מוזאפרפור שנחשב לאזור הגידול העיקרי של הפרי בהודו.