בכפוף לשימוע: פעילים במפלגת המחנה הציוני יועמדו לדין

החקירה נגד ח"כ יצחק הרצוג, בחשד שהיה מעורב בקבלת תרומה אסורה למימון קמפיין נגד שלי יחימוביץ' בפריימריז לראשות העבודה ב-2013, נסגרה - אך תוליד כתב אישום כנגד פעילים במפלגת המחנה הציוני, שמעון בטאט וגלעד רמות

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

החקירה נגד יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, בחשד שהיה מעורב בקבלת תרומה אסורה למימון קמפיין נגד שלי יחימוביץ' בפריימריז לראשות העבודה ב-2013, נסגרה חודשים ספורים לאחר שהחלה, אך תוליד כתב אישום כנגד פעילים במפלגת המחנה הציוני שבראשו הוא עומד: פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה היום (ב') לסנגוריהם של שמעון בטאט וגלעד רמות כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות לפי חוק המפלגות.

בטאט חשוד בקבלת תרומה אסורה, אי-מסירת הודעה ואי מסירת דוח על מערכת חשבונות. רמות חשוד במתן תרומה אסורה. ההודעה ניתנה בהמשך להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לפיה יש להעמידם לדין.

על-פי כתב החשדות, בחודש אוגוסט 2013 הוכרז על קיומן של בחירות מקדימות במפלגת העבודה. הבחירות התקיימו ב-21.11.13. יו"ר מפלגת המחנה הציוני הרצוג, שהחליט באותה עת להתמודד על ראשות המפלגה, הקים לצורך כך מטה בחירות. הרצוג מינה והסמיך את שמעון בטאט לעמוד בראש המטה.

לטענת הפרקליטות, במועד שאינו ידוע למדינה, נפגש בטאט עם דניאל כהן, שהיה פעיל במפלגת המחנה הציוני וחפץ כי הרצוג יזכה בבחירות המקדימות. באותו המפגש, נטען, סיכמו בטאט וכהן כי כהן יפעל לפרסום קמפיין בעל אופי שלילי נגד חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שהתמודדה אף היא לראשות המפלגה, וזאת באמצעות שליחת הודעות טקסט בתפוצה רחבה לחברי המפלגה, אשר יכילו קישורים לכתבות שונות ובהם תכנים פוגעניים לכאורה בקשר ליחימוביץ'. עוד סוכם כי עבור עריכת הקמפיין השלילי יקבל כהן סכום של 40,000 שקל, אשר ישולם לו על-ידי שליח מטעם מטה הבחירות שיגיע אליו בהמשך.

בהתאם לסיכום, ב-17 בספטמבר 2013, נפגש רמות עם כהן במשרדו באשדוד והודיע לכהן כי הוא מגיע אליו בהמשך למפגש שהתקיים בין כהן לבטאט, וכי הוא יסדיר את התשלום עבור הקמפיין השלילי.

כעבור מספר ימים, נטען, שלח רמות לכהן, באמצעות שליח, שיקים של חברה המצויה בבעלותו לטובת כהן, וזאת בתמורה לעריכת הקמפיין השלילי. וזאת, בניגוד לחוק המפלגות האוסר על מתן תרומה באמצעות תאגיד.

כנגד התשלום, נכתב בכתב החשדות, מסר כהן לרמות חשבוניות עליהן נכתב כי הכספים שולמו בעד "ייעוץ משפטי", וזאת למרות שכהן לא נתן ייעוץ משפטי לחברה ועל-מנת להסתיר את מטרת התשלום. בתמורה לתשלום, נטען, ביצע כהן את הקמפיין השלילי במהלך חודש אוקטובר 2013.

שני החשודים הוזמנו להשמיע את טענותיהם בהליך שימוע שיתקיים בפני פרקליט מחוז תל-אביב (פלילי), ככל שיחפצו בכך.

חקירת הפרשה החלה באפריל אשתקד, אז נודע כי יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ח"כ הרצוג, נחקר בחשד שהיה מעורב בקבלת תרומה אסורה למימון קמפיין נגיטיבי נגד שלי יחימוביץ', ואולם 4 חודשים מאוחר יותר סגרה המשטרה את התיק נגד הרצוג וקבעה כי אין תשתית ראייתית להעמדתו לדין.