הערכות: יחימוביץ' תורשה לרוץ לראשות ההסתדרות

הבחירות בהסתדרות יתקיימו בחודש מאי ■ וגם: "גלובס" חושף איך נראה הסכם לחלוקת תפקידים בין שני ראשי סיעות, שניסנקורן לא מיהר להתנער ממנו

אבי ניסנקורן, שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, אוריה תדמור
אבי ניסנקורן, שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, אוריה תדמור

ועדת הבחירות של הההסתדרות, בראשות עו"ד טל קרת, צפויה להודיע בקרוב כי חברת הכנסת שלי יחימוביץ' רשאית להתמודד על ראשות ההסתדרות בבחירות הקרובות שיתקיימו בחודש מאי מול היו"ר הנוכחי, אבי ניסנקורן.

על-פי הערכות, הדבר הפך בלתי נמנע על רקע העובדה כי חברי סיעת "הבית החברתי" שהקים בעבר ח"כ איתן כבל, התכנסו אתמול (ב') והצביעו ברוב קולות (66 מתוך 88 צירים) על כוונתם להתמודד בבחירות, כשבראש הסיעה תעמוד יחימוביץ'.

לפני עשרה ימים עשו זאת חברי הסיעה בהצבעה טלפונית, אולם לנוכח הסייגים שהשמיע בעניין מיד לאחר מכן היועץ המשפטי של ההסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, כינס כבל את חברי הסיעה באופן פיזי ואלה הצביעו בין היתר על בטלות הסכם המיזוג עליו חתמו ראשי הסיעה הקודמים בחודש יולי האחרון, עם סיעת "אופק" שהייתה בעבר חלק מרשימת הליכוד.

על-פי אותן הערכות, ניסנקורן ואנשיו החלו להפנים כי הימשכות חוסר הוודאות ביחס לאישור התמודדותה של יחימוביץ', משרתת בעיקר את יחימוביץ' וגורמת נזק תדמיתי גדול ליו"ר המכהן. ניסנקורן הודיע אמנם מהרגע הראשון כי הוא בעד התמודדות, אבל בפועל הגורמים המשפטיים הערימו קשיים על יחימוביץ' והציגו את הדברים כ"בעיות פנימיות" בתוך סיעת הבית החברתי.

אלה עשו זאת אף שידעו כי הסכם המיזוג בין הבית החברתי לאופק, שפרטיו נחשפים כאן לראשונה, נחתם בין שני אנשים (איציק יואל ולאון בן לולו), כשבמרכז ההסכם הבטחה הדדית כי את התפקיד הראשון שיוצע לסיעה הממוזגת עם כניסתה לקואליציה של ניסנקורן יקבל יואל, ואילו את התפקיד השני יקבל בן לולו.

עוד קבע ההסכם כי בן לולו ישמש כמנכ"ל הסיעה ויזכה לשכר "חודש בחודשו", ואילו יואל ישמש יו"ר הסיעה - כאשר חוקת ההסתדרות קובעת שיו"ר הסיעה הוא המועמד של הסיעה במקרה של בחירות. עוד קבע ההסכם כי כל שינוי בהסכם ייעשה אך ורק על-ידי יואל ובן לולו - זאת בלי להזכיר את זכותם או מעמדם של חברי הסיעה בעניין. השניים טרחו לקבוע בהסכם כי התפקידים שלהם כיו"ר וכמנכ"ל "לא ניתנים לשינוי". ניסנקורן לא מיהר עד היום להתנער מההסכם הזה, אבל כעת ייתכן כי הדבר צפוי להשתנות.

 

בסביבתם של כבל ויחימוביץ' לא ממהרים להצטרף להערכה שלנו בדבר הודעה צפויה על הכרה ביחימוביץ' כמתמודדת רשמית. כבל זוכר את הסיבוב הקודם בו ההסתדרות ביקשה למנוע ממנו להתמודד בעצמו, בשנת 2012. גם אז בהסתדרות נאחזו בסעיפים משפטיים וטכניים שהתקבלו אמנם על-ידי רשות השיפוט ההסתדרותית, אבל נדחו על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

מסיבה זו, השניים שיגרו היום מכתב תקיף ליועמ"ש של ההסתדרות, בו הם דורשים ממנו להודיע עד מחר כי ההסתדרות מקבלת את ההודעה על ההתמודדות של יחימוביץ' בראש סיעת הבית החברתי - אחרת הם יפנו לאלתר לצעדים משפטיים. "ככל שההסתדרות לא תתעשת ותחזור בה מעמדתה האמורה, הרי שמרשיי לא יאפשרו להסתדרות לרמוס זכות חוקתית זו והם יפעלו על-פי כל דין בפני כל ערכאה משפטית מוסמכת על-מנת שיתקיימו בהסתדרות בחירות דמוקרטיות", כתב עו"ד איתן לירז, המייצג את השניים.

הפעם, כך נדמה, ככל שתוסר מוקדם יותר הטענה כי מונעים בכוח את ההתמודדות של יחימוביץ', כך גדולים הסיכויים של ניסנקורן לזכות בקמפיין שיעסוק בעניינים מהותיים בו צבר לא מעט נקודות זכות, במקום בקמפיין שמאשים אותו בהנהגת "נורמות של צפון קוריאה".

בסיעתו של ניסנקורן, "עוגנים", מסרו היום בתגובה: "יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כבר הודיע, שככל שתלוי בו הוא בעד בחירות וחבל רק על דרך הקומבינה שבה פעלה יחימוביץ' במקום בדרך המלך על-פי הכללים והחוקה. ציבור העובדים יודע טוב מאד מי עושה ומי רק מדברת. מי מביא הישגים ממשיים ומי קיצונית ומבודדת ההסתדרות היא מקום רציני וחשוב מדי בשביל שיהיה סידור עבודה של חוסר ברירה. עוגנים בראשות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן תמשיך לפעול במלוא העוצמה להמשך שיפור זכויות העובדים והגמלאים, לצמצום פערים חברתיים ולהוביל שינוי חברתי אמיתי".