משרד הפנים יגדיל את תקציבי האיזון במאות מיליוני שקלים

הסיכום עם משרד האוצר יביא את תקציבי האיזון לרשויות חלשות לסך של 3.6 מיליארד שקל ■ צפי לתוספת משמעותית נוספת בשנים 2019-2020

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

משרד הפנים יגדיל בכ-400 מיליון שקל את תקציבי האיזון לרשויות חלשות, באשכולות 1 עד 3, בעקבות סיכום עם משרד האוצר. התוספת מצטרפת לקרן הארנונה שהוקמה במסגרת חוק ההסדרים 2017-2018, בהיקף כחצי מיליארד שקל, שגם היא תפנה משאבים נוספים לרשויות חלשות ולרשויות בפריפריה.

ועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד הפנים, שמונתה על-ידי שר הפנים אריה דרעי, בראשות מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן וסגן הממונה על התקציבים באוצר ערן ניצן, סיכמה על התוספת שתביא את תקציבי האיזון לסכום כולל של 3.6 מיליארד שקל, לעומת 3.1 מיליארד שקל בשנה שעברה. באוצר אמרו כי הסכום הנוסף הושג בדרך של איגום משאבים קיימים שלא חייבה מציאת מקורות תקציביים חדשים. בנוסף, הוחלט להגדיל את חלקן של הרשויות החלשות באמצעות הנמכת דרישות הסף של גבייה מינימלית לתושב.   

הוועדה הוקמה בעקבות החלטת ממשלה לערוך בחינה מחדש של מענקי האיזון. בין היתר התברר במהלך עבודתה כי המענקים ששולמו עד כה התבססו על נתונים לא מעודכנים של הרשויות המקומיות, וכי קיים צורך לערוך שינוי ועדכון של קריטריון מינימום הכנסה לנפש. ממשרד הפנים נמסר כי התוספת תסייע לרשויות מקומיות מוחלשות במתן השירותים הטובים ביותר לתושב. 

הוועדה תמשיך בעבודתה לאיתור עיוותים נוספים בנוסחת המענק, וצפויה להמליץ על תוספת נוספת של מאות מיליוני שקלים למענקי האיזון בשנים 2019-2020.