תקועים במקסיקו עם תינוקות שנולדו מפונדקאות: נתניהו אשם

במשרד החוץ טוענים כי אין קשר לפרשת החומה וכי המגעים עם המקסיקנים נמשכים ■ האבות השוהים במקסיקו טוענים כי אנשי השגרירות הודו בעצמם כי סוגיית החומה עוררה כעס רב בקרב המקסיקנים ■ "מחזיקים אותנו עם התינוקות כמו בני ערובה"

עובד מפעיל לפטופ בשדה תעופה ותינוקו על ידיו / צילום: רויטרס
עובד מפעיל לפטופ בשדה תעופה ותינוקו על ידיו / צילום: רויטרס

"פייק ניוז", זה מה שאמר לפני שבועיים ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, על הטענה כי הוא פגע ביחסים של ישראל עם מקסיקו בעקבות הציוץ שלו בטוויטר בדבר הכוונה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבנות חומה בין שתי המדינות. "מי בכלל התייחס למקסיקו? היו לנו יחסים טובים איתם וימשיכו להיות לנו", הוא הוסיף.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי הציוץ הבעייתי של נתניהו, שגרר באותה עת גם תגובה קשה מצד שר החוץ המקסיקני, פגע מאחורי הקלעים גם בשלושה ישראלים תמימים ששוהים במקסיקו לאחר שהביאו לעולם ילדים באמצאות פונדקאות, כאבות יחידנים. המקסיקנים מסרבים להנפיק לילדים תעודת לידה בעקבות חוק מקומי חדש שנכנס לתוקף לאחרונה, אך לטענת הישראלים מאז פרשת החומה נוצר קושי רב יותר, לרבות נתק שנוצר לזמן מה בין המקסיקנים לשגרירות ישראל במקסיקו.

התוצאה היא שכבר כמעט חודשיים לאחר לידת הילדים, לא ניתן להביא אותם לישראל. הישראלים ששוחחנו עימם, דוד טולדנו (אבא של דניאל), חנוך בניש (אבא של לביא מיכאל) ושאול שירי (אבא של ריי), טוענים כי אנשי השגרירות הודו בעצמם כי סוגיית החומה עוררה כעס רב בקרב המקסיקנים, שבאותה עת המשיכו לנהל מגעים עם אזרחים זרים אחרים שנקלעו למצב דומה והסדירו איתם את הסוגיה.

החוק החדש שעבר במקסיקו ונכנס לתוקף במהלך השנה שעברה אוסר על פונדקאות מקומית לטובת אזרחים זרים, אולם הישראלים ששוהים כעת במקסיקו חתמו על הסכמי הפונדקאות עוד לפני שעבר החוק. הסירוב של המקסיקנים להנפיק תעודת לידה מהווה הפרה לכאורה של אמנה בינלאומית, אולם מספר מדינות פתרו את הסוגיה עבור האזרחים שלהן באמצעות הנפקת דרכון גם ללא תעודת הלידה. במשרד החוץ הישראלי, לפחות לפי שעה, מסרבים להנפיק דרכון ללא תעודת הלידה אף שבית המשפט לענייני משפחה בישראל קבע כי הישראלים הם אכן הורי הילדים לפי בדיקת האבהות שבוצעה.

"מחזיקים אותנו עם התינוקות כמו בני ערובה", טוען דוד טולדנו, כשהוא מפנה את הביקורת בעיקר כלפי משרד החוץ הישראלי. "כמו אזרחי מדינות אחרות שיצאו ללא המתנה למסמך המקסיקני, כך גם אנחנו מבקשים לצאת לארץ עם הילדים שלא מקבלים את הטיפול הרפואי לו הם זקוקים", הוא מוסיף. לדבריו, "פארסת החומה של נתניהו עוררה כעס רב אצל המקסיקנים וזה הביא להשהיה לזמן מה במגעים מול אנשי השגרירות".

במכתב שהוא וחבריו שלחו לסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, הם כתבו: "אנו נמצאים כבר כחודשיים כאן במקסיקו ואנחנו רוצים להגיע הביתה ולעשות ברית לתינוקות שלנו. אנחנו לא יכולים לצאת מפה, כמו אסירים על לא עוול בכפינו עם תינוקות רכים. אנו כאן לבד ואין מי שמסייע לנו בטיפול בילדים. בצענו דגימות DNA פי שהחוק הישראלי דורש והתוצאות הגיעו לבית המשפט שהוציא פסק דין שלפיו אנו ההורים הביולוגים. לכן יש לעדכן בכך את רישומי משרד הפנים, יש לאזרח את הילדים ולהנפיק להם דרכון ישראלי.שגרירות ישראל במקסיקו, על אף מאמציה, אינה מצליחה לסייע לנו. אנו פונים אלייך בבקשה דחופה לסיוע הומניטרי, לעזור לנו להגיע לישראל. אנו מבקשים וזועקים לסיוע מיידי לפני שחלילה יקרה אסון".

במשרד החוץ אמרו היום ל"גלובס" כי אנשי השגרירות במקסיקו ממשיכים להיות בקשר עם המשפחות ועם הרשויות במקסיקו על מנת להביא לפתרון מהיר של הסוגיה. במשרד החוץ דחו את הטענה כי הקשיים בצד המקסיקני קשורים ל"פרשת החומה".