איפה כדאי לקנות דולרים?

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

איפה כדאי לקנות דולרים, ובכלל איפה כדאי לרכוש מט"ח? אנחנו יודעים שאפשר בבנק, ורובנו עדיין ממירים כספים דרך הבנק - קניית מט"ח וגם ההיפך - המרת מט"ח לשקלים. אנחנו גם יודעם שיש סניפים מיוחדים ועצמאיים להמרת מט"ח - צ'יינג'ים שפזורים בכל הארץ ושם אתם על המקום מקבלים דולרים במקום שקלים, או כל מטבע אחר, וגם ההיפך כמובן - באים עם דולרים (או מטבעות אחרים) ומקבלים שקלים.

מחשבון הצמדה לדולר

ויש גם את בנק הדואר שבשנים האחרונות כחלק מהמאמץ שלו להפוך לבנק (כמעט לכל דבר), מחזק מאוד את השירות ואת האטרקטיביות בעניין המרת מט"ח. אפשרות נוספת לנוסעים לחו"ל היא לעשות זאת דרך כרטיס האשראי הבינלאומי (ורוב כרטיסי האשראי הם כיום כרטיסים בינלאומיים), אבל מבין כל האלטרנטיבות זו היקרה ביותר.

נוסעים לחו"ל יכולים גם להשתמש בהמחאות נוסעים . על כל פנים, זה נכון שקניית דולרים ומטבעות אחרים היא לרוב לקראת נסיעה לחו"ל, אבל זו כמובן לא הסיבה היחידה, וכאן נתמקד ברכישת מט"ח לכל מטרה.

בררו את השער הרציף

נתחיל בכך שברגע שאתם עומדים לקנות דולרים / לרכוש מט"ח, וליתר דיוק רגע לפני שאתם עומדים לרכוש מט"ח אתם צריכים לברר את השער הרציף - שימו לב, הרציף, ולא היציג. השער הרציף של מטבע מסוים הוא השער בנקודת הזמן הנוכחית, כל יתר השערים לא מעודכנים לנקודת זמן הנוכחית.

ברגע שאתם יודעים מה השער הרציף, אתם יכולים לחשב כמה אתם הולכים לשלם על רכישת המט"ח, אתם יכולים לדעת אם נותן השירותים הא אמין - תשאלו אותו מה המחיר לעסקה ומה הרציף, ולפי זה תדעו אם הוא מדייק, וכן תדעו מה שער ההמרה ועמלת ההמרה שאתם משלמים ביחס לשער הבסיס; ונדגים - אם אתם יודעים שהשער ברגע זה הוא 3.8 שקלים לדולר, והבנק או הצ'יינג מוכנים למכור לכם דולרים ב-3.82 שקל לדולר, אז (בהינתן שאין עמלות נוספות), מדובר על עמלה של 2 אגורות, שהיא כ-0.53% על העסקה.

השער הרציף הוא הבסיס לעסקה, ולכן הוא כל כך חשוב - העמלה שהגופים מבקשים היא עמלה מעבר לשער היציג, ואתם צריכים להתמקח על העמלה הזו - היא לא תורה מסיני - לא בבנקים ולא בעמדות הצ'יינגים.

הפקידים בבנקים ובצ'יינגים אמנם מספקים לכם באם תרצו את השער הרציף, אבל היום המידע הזה כל כך נפוץ באינטרנט כך שבשתי לחיצות תגיע לשער הזה, ובדיקה של מה שאומרים לכם היא פשוטה והכרחית - אם הפקיד טועה, או אם הוא מטעה? אז נכון שלרוב אם מדובר בבנק, אז סביר שהם יספקו לכם שער רציף אמין ושקוף, אבל, לפעמים יש טעויות (ולא מעט), ובמקומות אחרים זה כבר תלוי ברמת האימון של הגופים האלו, חלקם אמנם אמינים מאוד, ועדיין לא כדאי לקחת סיכונים.

המרת מט"ח דרך הבנקים - האם כדאי?

המרת מט"ח דרך הבנקים אמנם נתפסת כאפשרות הכי בטוחה ואמינה, וכנראה גם הכי זמינה - מה לעשות, יש אלפי סניפי בנקים. אלא שזו גם לרוב (ממש לא תמיד) האפשרות היקרה ביותר. המרת מט"ח מחייבת בעמלת פקיד שמסתכמת ב-0.17%-0.19%, אלא אם הפחתתם את התעריפים מול הבנק. במשיכות קטנות יחסית (כמה אלפים בודדים) תשלמו את עמלת המינימום שהיא סביב 7 דולר.

מעבר לכך - שערי החליפין שתקבלו בבנקים יהיו פחות טובים (לרוב) מאשר בצ'יינג'ינם ובבנק הדואר - כאשר תקנו דולרים, הבנק ייתן לכם שער גבוה מאשר בצ'יינג'ינם וכאשר תמכרו דולרים הבנק ייתן לכם שער המרה נמוך מאשר בצ'יינג'ים. שער פחות טוב משמע עלות גבוה יותר לכם, ויחד עם העמלה השוטפת (עמלת פקיד), אתם כבר יוצאים בהוצאה גדולה - זה יכול להגיע ל-1% ויותר.

בנק הדואר - אטרקטיבי בהמרת מט"ח

בנק הדואר לא מחייב בעמלות, ומעבר לכך הוא מספק שער המרה טוב (ברוב המקרים) מהבנקים, כאשר בקנייה/ מכירה מעל סכום מסוים (כמה אלפים בודדים) תזכו להנחה נוספת בתעריף ההמרה.

החיסרון לעומת הבנקים הוא במגוון - בדואר אתם תוכלו להמיר רק מטבעות מוכרים - דולר, אירו, לירה שטרלינג, בבנקים המגוון רחב יותר.

בדואר מאפשרים רכישת מט"ח גם בכרטיס אשראי (עם אפשרות לתשלומים), כאשר אז קיימת מגבלה של עד 2,000 דולר, ובהמרה כזו שאי אפשר להתווכח על הנוחות שלה, יש עמלה לחברת כרטיסי האשראי.

צ'יינג' - הכי משתלם

גם בסניפי צ'יינג' ניתן לרכוש את המט"ח במזומן או בכרטיס אשראי (עם אפשרות לתשלומים). ברוב המקרים (אבל צריך לוודא) אין עמלה, אך יש שער המרה בפועל הוא בכמה אגורות גבוה מהשער הרציף. אתם צריכים לעבור בכמה צ'יינג'ים כדי לקבל החלטה. אל תלכו לראשון ותסגרו עסקה, כל אגורה חשובה. ברחוב אבן גבירול בתל אביב יש מספר של סניפים כאלו, שניים ממירים לדולרים בשער גבוה ב-3 אגורות, אבל היה גם אחד שהמיר לדולרים בתוספת של 2 אגורות - רק אגורה הבדל, אבל גם זה חיסכון (קטן), לדוגמה - בהמרה של 5 אלף דולר, חסכתם 50 שקל.

חשוב גם כאן להתמקח - אתם עשויים להיות מופתעים, אבל במיוחד במקומות עם ריכוז גבוה של צ'יינג'ים, אתם יכולים להוריד את העמלה / הפרמיה על השער, באופן משמעותי. כמו כן, ככל שהסכום גדול יותר, כך השער שתוכלו לקבל יהיה אטרקטיבי יותר.

הסיכון כאן הוא בעיקר באמינות, בטיחות. אז נכון הנושא יותר מוסדר ומפוקח מבעבר, ועדיין, אתם צריכים לוודא שהעסק מורשה וברישיון משרד האוצר. חוץ מזה - למרות שאתם מקבלים קבלה מהמקום, אף פעם לא מזיק לבדוק את המט"ח שקיבלתם, ויש טכניקות שונות לבדיקה.

אז כנראה שזו האופציה הזולה להצטייד בדולרים לקראת נסיעה או להמיר בחזרה אחרי הנסיעה, ועדיין - מסתבר שרוב הציבור ממיר למט"ח דרך הבנקים.

פורקס - כל מה שצריך לדעת

שער המרה - איך משיגים את השער הכי טוב?

Coversy - העברה כספית בין מדינות

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.