הוועדה הכריעה: אלה ארבעת השופטים החדשים שימונו לעליון

שופטי העליון החדשים שנבחרו הערב הם דוד מינץ, יעל וילנר, יוסף אלרון וג'ורג' קרא ■ שרת המשפטים שקד: "עשינו היסטוריה; השופטים החדשים יביאו את הגיוון שכל-כך חסר עד היום בערכאה המשפטית הגבוהה"

הוועדה לבחירת שופטים / צילום: יונתן זיידל
הוועדה לבחירת שופטים / צילום: יונתן זיידל

הוועדה לבחירת שופטים הודיעה הערב (ד') על בחירתם של 4 שופטים לבית המשפט העליון. שופטי העליון שנבחרו הערב בוועדה הם: שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר דוד מינץ; שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, יעל וילנר; נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, יוסף אלרון; ושופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ג'ורג' קרא

רביעיית השופטים שנבחרה תחליף את ארבעת שופטי העליון היוצאים: הנשיאה מרים נאור והשופטים אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן וצבי זילברטל.

בנוסף, הוועדה החליטה למנות את פרופ' דוד האן לשופט מחוזי.  

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה הערב: "היום הזה עשינו היסטוריה. הערב מינתה הוועדה לבחירת שופטים שבראשותי 4 שופטים לבית המשפט העליון, וזאת לאחר שבחרנו כבר כ-150 שופטים מתחילת הקדנציה ועד כה. מינויי השופטים הערב מביאים לידי ביטוי את הגיוון האנושי והמשפטי שכל-כך נדרש לנו כחברה ושהיה כל-כך חסר עד היום בערכאה המשפטית הגבוהה. ההגאים של ספינת הדגל המשפטית שלנו שינו הלילה את כיוונם".

לדברי שקד, "חוזקה של המערכת המשפטית טמון בגיוונה ובשונות הקיימת בהרכבה האנושי. המינויים החדשים מביאים לידי ביטוי את התפיסה הזו ובקרוב מאוד יכניסו לאולם בית המשפט העליון קולות וגוונים שלא היו מוכרים בו. אין לי ספק כי המסלול החדש שקבענו הערב לספינה יעזור לה לצלוח את הגלים המשפטיים שעוד נכונו לנו. לחיי מסלולה החדש של הספינה".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, מסרה: "ברכותיי לכל המועמדים אשר נבחרו היום לכהונת שופטים בבית המשפט העליון, נקבל את כולכם בברכה. תודות לחברי הוועדה לבחירת שופטים".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "לשכת עורכי הדין מברכת על החלטת הוועדה לבחירת שופטים. המינויים שאושרו היום הם מינויים מעולים המחזקים את בית המשפט העליון. יש לברך במיוחד את נשיאת העליון מרים נאור ואת שרת המשפטים איילת שקד, אשר חרף המחלוקות הובילו את הוועדה להסכמה ולפשרה שגישרה על הפערים ואפשרה את בחירת ארבעת השופטים במקשה אחת". 

שופטי העליון
 שופטי העליון

נא להכיר: העליונים החדשים

"מינוי השופטים החדשים לבית המשפט העליון מביא לידי ביטוי את הגיוון האנושי והמשפטי שכל-כך נדרש לנו כחברה ושהיה כה חסר, עד היום, בערכאה המשפטית הגבוהה ביותר. ההגאים של ספינת הדגל המשפטית שלנו שינו הלילה את כיוונם" - כך אמרה שרת המשפטים, איילת שקד, מיד לאחר שהוועדה לבחירת שופטים בראשותה הגיעה בשעות הערב אתמול להסכמה למנות לשיפוט בבית המשפט העליון את נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט יוסף אלרון; שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, יעל וילנר; שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר דוד מינץ; ואת שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ג'ורג' קרא.

תגובתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הייתה צנועה הרבה יותר. נאור מסרה: "ברכותיי לכל המועמדים אשר נבחרו היום לכהונת שופטים בבית המשפט העליון, נקבל את כולכם בברכה. תודות לחברי הוועדה לבחירת שופטים".

מהגוף הנוסף המעורב בבחירה, לשכת עורכי הדין, נמסר כי "המינויים שאושרו היום הם מינויים מעולים המחזקים את בית המשפט העליון. יש לברך במיוחד את נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ואת שרת המשפטים, איילת שקד, אשר חרף המחלוקות הובילו את הוועדה להסכמה ולפשרה שגישרה על הפערים ואפשרה את בחירת ארבעת השופטים במקשה אחת".

השוני שבא לביטוי בתגובות מעיד כאלף עדים על ההצלחה של שקד והכישלון המסוים של נאור וחבריה.

השופט מינץ צפוי להיכנס לתפקידו בבית המשפט העליון ב-5 באפריל 2017, עם פרישתו לגמלאות של השופט צבי זילברטל; השופט קרא יצטרף לעליון ב-13 ביוני, עם פרישתו של השופט אליקים רובינשטיין; השופטת וילנר תצטרף לחבריה בערכאה העליונה ב-4 באוגוסט, עם פרישתו של השופט סלים ג'ובראן; והשופט אלרון יחל את כהונתו בעליון ב-26 באוקטובר, עם פרישתה לגמלאות של הנשיאה נאור.

יעל וילנר: הדתייה הראשונה

השופטת יעל וילנר, 58, מבית המשפט המחוזי בחיפה היא השופטת הדתייה בראשונה שתכהן בעליון במינוי קבע.

וילנר למדה משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, כמו רבים משופטי העליון לדורותיהם. היא התמחתה אצל השופט ד"ר משה בייסקי בבית המשפט העליון ואצל נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, כשזו הייתה פרקליטת המדינה.

ביוני 1998 מונתה וילנר לשופטת בבית משפט השלום בחיפה. באוקטובר 2004 היא מונתה כרשמת וכשופטת בפועל בבית המשפט המחוזי בחיפה, ובינואר 2006 מונתה כשופטת בבית משפט זה.

וילנר, המתמחה בדיני נזיקין, היא ידידתו הקרובה של שופט העליון יצחק עמית, מהימים שבהם השניים עבדו בצמידות בבית המשפט המחוזי בחיפה. קיימת תמימות-דעים שוילנר היא שופטת מקצועית, משפטנית מעולה ובעלת מזג שיפוטי.

מועמדותה של וילנר לעליון הייתה מקובלת על שרת המשפטים שקד, בעיקר בשל הרקע הביוגרפי שממנו היא הגיעה. וילנר היא דתייה המשתייכת לציבור הדתי-לאומי. סבה, יצחק וילנר, היה חתן פרס ישראל לספרות תורנית, ואביה, ד"ר נחום אריאלי, היה שותף למייסדי גוש אמונים. דודה של וילנר הוא מרדכי אילן, שהיה בעבר ראש אבות בתי הדין הרבני בתל-אביב. אחיה של וילנר היה ראש החטיבה היהודית בשב"כ.

יוסף אלרון: שמרן ומזרחי

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט יוסף אלרון, 62, נחשב שופט שמרן ולא אקטיביסטי. משפחתו הגיעה מעיראק, אך אלרון נולד בארץ וגדל בחיפה. הוא למד בבית הספר "תיכון חדש" בחיפה. אחרי שירות צבאי הוא נסע לאנגליה וסיים את לימודי המשפטים באוניברסיטת בקינגהם.

לאחר שהתמחה בפרקליטות מחוז חיפה, החל אלרון, משנת 1985, לעבוד כעורך דין פרטי. כעבור 9 שנים הוא מונה לשופט בבית משפט השלום בחיפה, ובהמשך קודם למחוזי, שם ישב בראש הרכב משפטים פליליים. ביולי 2013 הוא מונה לכהונת נשיא בית המשפט המחוזי חיפה.

לאלרון יש תואר שני במדעי המדינה ותואר במינהל ביטחון לאומי מאוניברסיטת חיפה.

דוד מינץ: מוסמך רבנות ומתגורר בהתנחלות

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד מינץ, 58, מגיע מהציבור הדתי-לאומי ואף הוסמך בעבר לרבנות. מינץ מתגורר בהתנחלות "דולב" הסמוכה לרמאללה, והוא שכנו של ח"כ מוטי יוגב מ"הבית היהודי". מינץ נחשב שופט שמרן, והשרה שקד הייתה מאוד מעוניינת במינויו לעליון.

מינץ התמחה במשפטים בבית המשפט העליון וסיים בהצטיינות לימודי מוסמך במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. עיקר התמחותו בדיני פירוקים ובחדלות פירעון.

מינץ, שהוא השופט הכלכלי מבין הארבעה שנבחרו לעליון, משמש כמרצה לדיני חדלות פירעון באוניברסיטה העברית בירושלים. לפני כחודש קיבל מינץ תואר דוקטור למשפטים מהאוניברסיטה העברית בנושא "השפעת הכניסה להליך חדלות פירעון על צדדים שלישיים הקשורים לחייב".

ג'ורג' קרא: הטיקט הערבי

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ג'ורג' קרא, 66, הוא ערבי-נוצרי שנבחר על "הטיקט הערבי" לעליון. השופט סלים ג'ובראן, ערבי-נוצרי גם הוא, דחף את מינוי קרא, וגם הנשיאה נאור והשופט רובינשטיין תמכו בו.

קרא הוא פליליסט שישב, בין היתר, בראש ההרכב שהרשיע את נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, באונס.

קרא, יליד יפו, למד בבית ספר התיכון "אשכולות" ביפו. בשנת 1973 הוא סיים לימודי משפטים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, ובהמשך עבד כעורך דין עצמאי במשרד משותף עם בן-דודו. בתקופה זו היה פעיל באגודה למען ערביי יפו ובאגודה האורתודוקסית, פעילויות שאותן נטש עם מינויו לשופט.

בשנת 1989 הוא מונה לשופט בית משפט השלום בתל-אביב. במאי 2000 מונה לכהונת שופט בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.