האם המצב של פלאפון קשה כמו שמתארת ההנהלה או דומה למה שהעובדים אומרים? לפי דוחות בזק, פלאפון העבירה לבזק דיבידנדים בסך 92 מיליון שקל בשנת 2016; ובנוסף הלוותה לבזק בחודש מאי האחרון סכום של 325 מיליון שקל שייפרע החל מסוף 2022.

הפרטים מופיעים בדוחות בזק לרבעון השלישי של 2016, והם מקעקעים את עמדת ההנהלה, שטוענת כבר חודשים כי היא לא יכולה לעמוד בדרישות העובדים במסגרת המשא-ומתן על ההסכם הקיבוצי. נזכיר כי עובדי פלאפון הכריזו על צעדי מחאה בעקבות הסירוב של ההנהלה להיענות לדרישותיהם במסגרת הארכת ההסכם הקיבוצי החדש. 

ייתכן כי עובדי פלאפון מכירים את הנתון האמור, וייתכן שלא, אך עיון מדוקדק בנתונים המופיעים בדוחות בזק לרבעון השלישי של 2016 מראים תמונה שלכאורה עומדת בסתירה לתחושה שמנסה ההנהלה להעביר, ולפיה דרישות העובדים הן מוגזמות, ולאור המצב הקשה בשוק הסלולר, היא לא יכולה לעמוד בדרישות אלה. 

להלן הפרטים: במהלך חודש מאי 2016 שילמה פלאפון דיבידנד במזומן לבזק בסך 66 מיליון שקל. במהלך חודש אוקטובר 2016 שילמה פלאפון דיבידנד לבזק בסך 26 מיליון שקל, ובסך-הכול שולמו 88 מיליון שקל.

בנוסף, במאי 2016 העמידה פלאפון הלוואה לבזק בסך 325 מיליון שקל, שנושאת רבית שנתית של 3.41% ותיפרע ב-4 תשלומים שנתיים שווים החל מדצמבר 2022.

כלומר, חברת-הבת פלאפון, שנראה כי אינה מסוגלת להעמיד כמה מיליוני שקלים לרווחת העובדים, מסוגלת להעמיד מאות מיליוני שקלים לטובת חברת-האם שלה. 

יחד עם זאת, למטבע יש שני צדדים, ומבחינת פלאפון וההנהלה החדשה בראשות רן גוראון, נראה כי היא למדה את הלקח של ההסכם הקודם ואת העימותים שהתרחשו סביבו. הפעם ההנהלה בוחרת בדרך של הידברות, והיא מנסה להימנע מלהגיע למצבי קיצון.

לשיטת ההנהלה, חייבים לקשור בין ביצועים לתגמול, כך שבמקרה שהמצב בשוק ישתפר, והרווחיות תשתפר - כך היא תהיה מוכנה לשפר את תנאי העובדים. מנגד, כאשר המצב נעשה קשה יותר, היא מצפה שהעובדים יגלו הבנה.

נראה כי יותר מכל הנהלת פלאפון מנסה להעביר מסר לפיו היא מכירה בזכות העובדים למחות, אך היא לא רוצה להחריף את המאבק, והייתה מעוניינת לחזור לשולחן המשא-ומתן.

מפלאפון נמסר בתגובה: "רווחיותה של פלאפון נמצאת בשנים האחרונות בשחיקה מתמדת. דרישות הוועד לתוספות שכר מעבר להסכם הקיים אינן עולות בקנה אחד עם יכולותיה הפיננסיות של החברה כיום. לטובת העובדים - החברה חייבת להישאר יציבה בשוק סוער. הנהלת החברה ממשיכה כל העת לחתור להידברות ולפתרון הסכסוך לקראת הסכם חדש".