גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טכנולוגיה: צעצועים הם לא (רק) משחק ילדים

תערוכת הצעצועים הבינלאומית, שהתקיימה השבוע בניו-יורק, משרטטת קווים לדמותו של הילד דור 2.0

תשכחו מבובות ומטושים צבעוניים. הילדים של היום, שמקבלים טאבלט בגיל שנתיים וטלפון אישי בגיל שש, מחפשים ריגושים טכנולוגיים חדשים. אם בעבר אלה היו מכונות משחק שמתחברות לטלוויזיה וצעצועי שלט רחוק מתוחכמים הרי שהיום אלה כבר רחפנים, סייענים אישיים עם אינטליגנציה מלאכותית, משקפי VR ואפליקציות עם כל דבר. ואיך ייראו החיים החברתיים והערכים של הילדים רווי הטכנולוגיה? אלה שאלות מעניינות, אבל בינתיים תעשיית הצעצועים רק מתחילה לנסות לענות עליהן. כך או כך, תערוכת הצעצועים הבין לאומית, שהתקיימה השבוע בניו-יורק, משרטטת קווים לדמותו של הילד דור 2.0.

אריסטו: מחנך מלאכותי לילדים?

הסייענים האישיים, שמופעלים באמצעות פקודות קוליות, נוצרו במקור כדי לסייע בתפעול הבית החכם. אולם כיום הם מתרחבים גם למטלות כמו חינוך וטיפול בילדים, ללא צורך בנוכחות והתערבות ישירה של ההורים. מוצר ראשון, שיצא במהלך הקיץ, הוא הסייען האישי החכםAristotle (אריסטו) מבית יצרנית הצעצועים מאטל, שתכליתו מוגדרת כ"סיוע, בידור וחינוך לילדים במהלך שלבים שונים של חייהם". המוצר נראה קצת כמו מנורת לילה מינימליסטית עם ממשק בלוטות' לטלפונים חכמים ומצלמת רשת. אולם הוא מכיל הרבה טכנולוגיות עתידניות, שפותחו בשיתוף פעולה בין מאטל לבין מיקרוסופט, שאף שילבה בו רכיבים מהסייען האישי שלה - קורטנה.

לא פחות משלושה מנועי אינטיליגנציה מלאכותית מאפשרים למוצר לזהות ילדים שונים על פי קולם ולתקשר איתם אישית בצורה משתנה ומותאמת אישית. התקשורת מתבצעת באמצעות פידבק קולי, שינוי בעוצמת ההארה והצבע של המנורה בדרגות שונות ואפליקציה סלולרית.

בשלב הבסיסי ביותר של ההתפתחות מתקשר המוצר עם עוללים באמצעות שירים, מוזיקה לפני השינה והקלטות קוליות של ההורים ומתפקד גם בתור "מצלמת שמרטף" מקובלת, שמזהה מצוקה של הילד ומעבירה התרעות אלחוטיות להורים. אולם לאורך הדרך המוצר מספק לילד שיטות ללימוד עצמי של האלף-בית והמספרים באמצעות ממשק קולי וחזותי, כמו גם מילים ראשונות, שירים וסיפורים. לילדים בגילאים גדולים יותר מוצעות פונקציות כמו סיוע בשיעורי בית ואפילו לימוד שפות זרות. ניתן להשתמש במוצר גם כמערכת קול איכותית, מנורת לילה ועוד. המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.

אופניים חכמים: חינוך גופני

בעידן הנוכחי קשה מאוד לנתק את הילדים ממסך הטלפון/ טלוויזיה/ מחשב כדי לבצע פעילות גופנית - מה שאחראי בין השאר להשמנה המונית של ילדים בארה"ב. הפתרון שאותו מציעים כיום יצרני הצעצועים הוא בשיטת "אם אינך יכול להילחם בהם, השתמש בהם". דוגמה טובה הם "אופני הכושר החכמים" לילדים, שתשיק השנה פישר-פרייס. האופניים כוללים ממשק תפעול ונורות חיווי על ידיות האופניים ורכיב בלוטות', שמקשר אלחוטית בין האופניים לבין תכנים לימודיים, חינוכיים ואתגריים, שרצים על מסך הטאבלט או על מסך הטלוויזיה באמצעות סטרימינג.

מהירות הדיווש מסונכרנת עם התכנים: ככל שהילד מדווש מהר יותר, הדמויות על המסך נעות מהר וכך גם הפעילות החינוכית/ בידורית. התכנים כוללים 15 רמות שונות של קושי, שניתנות להתאמה לפי גילו של הילד. הם מלמדים בין השאר איות, היגוי, אוצר מילים, חריזה ועוד - הכל באמצעות אפליקציה ש"מגיבה" לשימוש באופניים. מאגר המשחקים החינוכיים ניתן להרחבה לאחר הרכישה באמצעות הורדת תכנים ואפליקציות, שמשלבות בין השאר דמויות מניקלואדיון.

המוצר החדש, שהוא דור שני ומשודרג של מוצר שהושק בשנה שעברה, מתאים לכל מערכות ההפעלה הנפוצות ומוצע במכירה מוקדמת באמזון, לקראת ההשקה ביולי, במחיר של כ-149 דולר.

רחפן בכלוב: לשלוט בתנועות יד

הרחפנים לא תוכננו במקור לשמש כצעצועים אולם הם הפכו לכאלה בעל-כורחם לאור ירידת המחירים החדה וההיצע העצום בשוק. אלא שרחפני הצעצוע הביאו עימם גם שלל צרות בלתי מוכרות למשק הבית כמו ריסוק של רהיטים וחפצי נוי, הטרדה של חיות מחמד (ושל שכנים) וכמובן ריסוק עצמי ותכוף של הצעצוע היקר. פיתרון לחלק מהבעיות מציע הרחפן החדשה Aura מבית יצרנית הצעצועים KD אינטראקטיב. הרחפן הקומפקטי מקובע בתוך כלוב הגנה, שמאפשר לו לרחף בצורה מוגבלת ובמקביל גם לטפס על קירות, להתגלגל על הארץ ובעיקר לא להתרסק במקרה של נחיתת חירום.

זה לא החידוש היחיד: כדי למנוע אינטראקציה מיותרת של ילדים עם הטלפון הסלולרי, או עם שלט רחוק מורכב לתפעול, נשלטת תנועת הרחפן באמצעות מחוות ידיים טבעיות שמתורגמות על ידי כפפת שליטה אלחוטית. הטכנולוגיה של השליטה באמצעות כפפה עושה שימוש בפטנטים רובוטיים, שפותחו במקור לשימושים צבאיים. הרחפן הכלוא יושק במהלך הסתיו במחיר של כ-99 דולר.

שידור מתא הנהג: אפליקציות עם כל דבר

עידן ה-IoT לא מדלג על הצעצועים ומשנה כיום באופן יסודי כמה מהמוצרים הקלאסיים ביותר של הז'אנר. כך, למשל, חשפה מאטל בתערוכה דור חדש של רכב בשלט רחוק, שמעוצב על פי ה"באטמוביל" שתופיע השנה בסרט חדש. כל הפונקציות של הרכב נשלטות באמצעות אפליקציה אלחוטית שמותקנת בסמארטפון או בטאבלט. הייחוד הוא בפעילות, שמתבצעת בתוך "תא הנהג". המכונית "ננהגת" על ידי בובת פעולה של באטמן, שמניעה את ידיה בהתאם לפקודות ההיגוי מרחוק. הפעילות הזו מתועדת באמצעות "מצלמת קוקפיט" אלחוטית, שמשדרת למכשירים מרוחקים את הנעשה בתא "מבעד לעיניו של הנהג". המכונית מסוגלת לפלוט עשן אמיתי וכתחליף ליריות ופיצוצים היא מצוידת בפונקציית מציאות רבודה, שמשלבת בעת הצילום פיצוצים מדומים על מסך הטלפון / טאבלט. המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.

פונקציות דומות משולבות גם במערכת רכבת הצעצוע החדשה של יצרנית רכבות המודל הקלאסיות ליונל, ואלה מאפשרות - באמצעות תקשורת בלוטות' ואפליקציה - לשלוט בתנועת ובמהירות הקטר, להפעיל את הצופר ועוד. ומה לגבי ה"פריסבי" הוותיק? גם הוא צועד לעבר המאה ה-21 עם רכיב שכולל תקשורת NFC ובלוטות' ואפילו רכיב GPS זעיר, שמאפשר למשליכים מוכשרים לאתר את מקום נחיתת הדיסק בדיוק רב ולאגור באפליקציה נתונים על טווח המעוף ועוד. רק אל תבזבזו את זה על ילדים.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה