אחרי שנים: פריצת דרך במחקר ישראלי בתחום הלב

קוצבי לב מלאכותיים עשויים מחומרים סינתטיים, אבל מושתלים ברקמות חיות, ולכן יש להם לא מעט בעיות ■ מחקר ישראלי-קנדי חדש הצליח למצוא פתרון לנושא

מחוץ לקופסא, לב/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, לב/ צילום: שאטרסטוק

קוצבי לב מלאכותיים הם מכשירים המושתלים בלבם של חולים הסובלים מהפרעות בקצב הלב, ומווסתים באמצעות אות חשמלי את התכווצות שריר הלב. בגלל שהם עשויים מחומרים סינתטיים, אבל מושתלים ברקמות חיות, יש להם לא מעט בעיות. מחקר ישראלי-קנדי הצליח ליצור קוצב לב ביולוגי, עשוי כולו מתאים חיים.

הטכנולוגיה היום די מפותחת, אנשים יכולים לחיות עם קוצבי לב מלאכותיים במשך המון שנים. אבל, בכל זאת מדובר בגופים זרים שמושתלים בתוך הגוף, אז תמיד יש חשש לדחייה וזיהום. הסכנה הזאת מוגברת, בכל פעם שרופאים צריכים לעשות ניתוח להחלפה של הסוללה, שיש לה אורך חיים מוגבל.

מעבר לכך, הגוף שלנו הוא מאוד דינמי וכל הזמן מתרחשים בו שינויים, כמו למשל שינויים הורמונליים. קוצב לב מלאכותי אינו מתקשר עם תאי הגוף אז צריך לבקר את הפעילות שלו מבחוץ, ולהתאים אותה למצב הגוף בכל רגע נתון.

החוקרים, מאוניברסיטת טורונטו ומהטכניון, פיתחו שיטה שמאפשרת להם ליצור מתאי גזע, תאים שפועמים בקצב קבוע. כמו שעושים תאי קוצב הלב שיש לנו באופן טבעי בגוף.

הם בדקו את הפעילות החשמלית שלהם בתרבית במעבדה והראו שהיא באמת מועברת בהצלחה לתאים של שריר הלב. אז, הם השתילו אותם בלבבות של חולדות והראו שהם משתלבים ברקמה ומצליחים לפעול בתור קוצב לב בגוף שלהם.

בשנים האחרונות כבר ניסו ליצור תאים כאלה מתאי גזע, אבל עד עכשיו הניסיונות לא היו מוצלחים כל כך. בעצם זאת הפעם הראשונה שהצליחו להשתיל קוצב לב ביולוגי ולתעד את הפעילות שלו בחיות מעבדה.

בעתיד, יכול מאוד להיות שהשתלה כזו של תאי קוצב לב תוכל להחליף את הקוצבים המלאכותיים הקיימים. הדרך להשתלות בבני אדם עוד ארוכה. אבל המחקר הזה בהחלט מכוון אותנו אליה.