לשמור על הבייבי של כחלון

הכלכלן הראשי שיבח את 'מחיר למשתכן', אך שמר על עמימות בנוגע למחירי הדיור

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

"כחלון טוב לזוגות הצעירים החלשים", זה המסר העולה מסקירתו השבועית של הכלכלן הראשי של האוצר יואל נוה. באוצר דאגו שלא נפספס את המסר הזה, והגישו אותו לציבור בכפית. המאמץ להאכיל היה כל כך גדול, שרק בשלב מאוחר יותר נזכרו באוצר להדגיש שלסקירה שפרסם היום נוה יש גם חלק שני: הביצועים המצוינים של המשק ב-2016 - נתונים חלומיים-כמעט שצריך לגזור ולשמור כי ספק רב אם נראה עוד כמותם בשנים הקרובות.

אבל אצל כחלון הדיור קודם לכל, ורוח המפקד שורה על הכלכלנים. נוה נלחץ אל הקיר. ירידות מחירים הוא עדיין לא מזהה, הצניחה בשיעור העסקאות איננה בהכרח נתון חיובי, אבל לפחות על הבייבי המושמץ של השר שלו, תוכנית מחיר למשתכן, יש לו דברים טובים להגיד. בניתוח ארוך ומסורבל מהרגיל מנסה נוה לסייע לשר האוצר להדוף את טענתם של מבקרי מחיר למשתכן, שהתוכנית מסייעת בעיקר לרוכשים מבוססים במרכז הארץ שמנצלים את ההנחה לרכישת דירה באזורי הביקוש. נוה בדק נתונים על הונם והכנסתם של הורים לזוגות צעירים הרוכשים דירות מחיר למשתכן, והשווה אותם להורים הרוכשים דירות בשוק החופשי.

והמסקנה: "מהנתונים בולטת העובדה לפיה הפערים בשיעור הבעלות על דירות להשקעה בקרב הורי הזוגות הצעירים, בין אלו שרכשו דירות במחירי שוק לבין הרוכשים במסגרת מחיר למשתכן, גבוהים אף יותר מפערי השכר ביניהם. אף כי ממצאים אלו כשלעצמם אין בהם כדי להפתיע (שכן ידוע כי אי השוויון בהון גבוה מאי השוויון בשכר), הם מספקים עדות אמפירית נוספת לכך שתוכנית מחיר למשתכן מיטיבה עם זוגות צעירים, עובדים, אשר תלויים בעיקר בהכנסותיהם שלהם (ולא של הוריהם) כדי לרכוש דירה".

אז למדנו שמחיר למשתכן מצליחה לעשות צדק חברתי במחיר של עצירת העסקאות בשוק החופשי ובאובדן הכנסות לקופת האוצר של הרבה מיליארדי שקלים. אבל מתי יירדו מחירי הדירות? מתי תגיע סוף סוף המעלית של כחלון? על השאלה הזו נוה אינו מצליח בינתיים להשיב.