גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנפילה: יזם ישראלי מדווח מסיאול לאחר הדחת הנשיאה

נשיאת דרום-קוריאה פארק גון-הה ראתה בישראל מודל של חדשנות ויזמות ורצתה להפוך את מדינתה לסטארט-אפ ניישן ■ זה נגמר בהדחה על רקע מעורבות בשוחד ■ אבירם חניק, יזם ישראלי הפועל בסיאול, בטור מיוחד מהשטח

פארק גון-הה / צילום: רויטרס
פארק גון-הה / צילום: רויטרס

הגעתי לדרום-קוריאה לפני חמש שנים, והתאהבתי בה מיד. קצת אחר כך נבחרה נשיאה שהאפיון "היסטורית" קטן מלהכיל את חשיבותה. אביה של הנשיאה, פארק צ'ונג-הי (Park Chung-hee), היה רודן צבאי קשוח בשנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה, והמושג "עריצות נאורה" כמו נועד עבורו. מתנגדיו הגיעו לכלא, ומפגינים נגדו פוזרו באלות ובגז מדמיע, אבל בסוף כהונתו (הוא נרצח בארמונו בידי ראש סוכנות הביון שלו), דרום-קוריאה עברה ממעמד של מדינת עולם שלישי למסלול שהביא אותה להיות אחת מן הכלכלות הגדולות בעולם.

אמנם בהנהגתו הממשלה היא ש"בחרה את המנצחים", אבל אחד המנצחים שהוא בחר הייתה חברת סמסונג, המתחרה הגדלה ביותר של אפל, שניצחה את סוני, את פיליפס ושאר ענקים.

בתו, פארק גון-הה (Park Geun-hye), האישה הראשונה מאז ומעולם בראש הרפובליקה, הודיעה כי תשלים את מה שהתחיל אביה. כשם שהאב הוביל את קוריאה ממדינת איכרים אביונה למעצמה תעשייתית, הבת גמרה אומר להנהיג אותה מאוסף תאגידים, המיטיבים לייצר מהר ובזול, אל ארץ של יצירתיות. דרום-קוריאה נמצאת בין סין לבין יפן, גם גיאוגרפית וגם פסיכולוגית: כדי לוודא שהיא לא תימעך בין שתי הענקיות האלה, היא צריכה לעשות מה שעשתה ישראל - להיות ענקית ביצירתיות, כך שהגודל הופך ללא רלוונטי.

כישראלי שהגיע מארץ הסטארט-אפ המקורית, הרגשתי שהיא פונה אליי באופן אישי דרך הטלוויזיה. החוויה הפכה עוד יותר אישית כאשר היא הודיעה, בוועידה הכלכלית בדאבוס, שדרום-קוריאה בחרה בישראל להיות מופת של השראה, מפני שישראל ממחישה כיצד יש לבנות "כלכלה יצירתית".

כדי להטעים את רצינות בחירתה, היא מינתה את המתרגם של הספר "סטארט-אפ ניישן" לסגן השר הממונה על פיתוח סטארט-אפים בקוריאה. הספר, המתאר את ישראל כגן עדן של חידוש ושל יצירה, הפך לפריט חובה בכל משרדי הממשלה העיקריים, ומיליארדי דולרים הוזרמו להפיכת קוריאה למעצמת סטארט-אפים בסגנון ישראל; ואני, ישראלי עם משיכה מיוחדת לסטארט-אפים, נמצא בלב חנות הממתקים הענקית הזאת.

אבל אז התברר שמה שיודע כל סטארט-אפיסט מתחיל, נכון גם פה: הרעיון, כמו גם האסטרטגיה, חשובים הרבה פחות מן הביצוע. והביצוע, איך אומרים, לקה בחסר. מתברר שאותו מתרגם הוא אולי סופר מצוין (ורב דמיון. הספר תורגם באופן די חופשי. הוא קובע, לדוגמה, שכל הישראלים נוסעים לעבודה במכונית חשמלית), אבל הוא בינוני ומטה בענייני ביורוקרטיה.

מיליארדים בוזבזו, והסטארט-אפ ניישן היחידה נשארה בציון. כמו שיודעים אותם יועצי סטארט-אפ ישראליים, שגררתי פעם לסיאול, הבדלים תרבותיים תהומיים מקשים על חברה שמקדשת תבניות (חברתיות, חוקיות, עסקיות) לשבור את החוקים, ולעמוד בחוצפה נגד ענקי התעשייה.

בישראל, מדינה שבה עמידה בתור היא עניין תיאורטי, סטארט-אפ כמו ווייז יכול להחליט שכנגד כל כללי הנימוס הבסיסיים, הוא מתחרה במישרים באפל ובגוגל (ובדרך אומר לא לפייסבוק, כשזאת מציעה לרכוש בכמעט מיליארד דולר). בקוריאה, לא נכנסים למעלית עולה אם רוצים לרדת. פשוט לא נכנסים, זה לא מנומס.

אבל לא כישלון היומרה לחקות את ארץ הסטארט-אפים הוביל לנפילת הנשיאה. ההחמצה ההיסטורית הזאת (הזכרתי כבר היסטורית?) תיזכר כנראה כהערת שוליים. מתברר שהבת הנשיאה ירשה את הגישה הסמכותנית של האבא, וגם את היועצת האישית שליוותה אותה מאז ימיו. על-פי ההאשמות, אותה יועצת, קצת חברה וקצת גורו, השתמשה בקרבתה לנשיאה, אף על פי שלא נשאה בתפקיד רשמי, כדי לגייס מיליארדים מחברות מסחריות (בתמורה להבטחות להטבות שלטוניות), ואז עשתה את הגרוע מכול: הכניסה את בתה לאוניברסיטה יוקרתית בפרוטקציה.

אין דבר יקר יותר לנפש האימא הקוריאנית מכניסת הילד לאוניברסיטה, ועכשיו היה ברור לכול שהנשיאה צריכה ללכת. שחיתות בשיתוף חברות ענק כבר ראינו. אבל לעקוף את בחינות הכניסה לאוניברסיטה? יש דברים שאי אפשר לעבור עליהם בשתיקה. מעל מיליון איש יצאו בכל סוף שבוע להפגין.

קשה לי להגיד שוב ושוב "היסטורית", אבל מעטים האנשים שיכולים לספר סיפור חיים כזה: אבא הדיקטטור המפורסם הוביל את המדינה מעוני מחפיר להצלחה, שמומחי כלכלה הדביקו לה את התווית "נס"; את אימא רצח מתנקש צפון-קוריאני, ופארק-גון-הה גדלה כ"גברת הראשונה" לצד אביה, בעצם כנסיכה, עד שהוא עצמו נרצח על-ידי חברו הטוב, ראש סוכנות הריגול הדרום קוריאנית.

הבת הוסיפה לגדול כמעין יורשת עצר, לא התחתנה וחיכתה לרגע שבו היא תירש את מקומו של אביה בפסגה. הרגע הגיע בסוף 2012. זה תסריט שאפילו קוונטין טרנטינו היה אומר עליו "מופרך". רק חבל שסצנת הסיום פוספסה.

אני עדיין חושב שקוריאה מתקדמת במעלה בדרך להיות "סטארט-אפ ניישן". החברים הקוריאנים שלי אומרים עליי שאני חסר סבלנות ושעברו רק חמש שנים. דברים טובים לוקחים זמן, הם אומרים לי, אבל יש מושגים שישראלים כמוני לא מבינים, גם כשמתרגמים להם.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים