גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולחן האביב

נקודה קטנה למחשבה לקראת עונת האבקנים והאלרגיות

פולחן האביב / איור: תמיר שפר
פולחן האביב / איור: תמיר שפר

א. "יש רגע קצר בין אדר לניסן שהטבע צוהל בכל פה", כתב דויד גרוסמן בשירו קורע הלב, המקביל בין האביב, העונה הכי קצרה והכי יפה, לנעורים שאבדו, ולבנו אורי שנפל במלחמת לבנון השנייה. זהו שיר שאי אפשר לשמוע אותו בלי שיוצפו העיניים בדמעות על כל מה שיכול היה לקרות וכבר לא יקרה. גם הפחד מהאובדן הזה שקשה להעלות על דל שפתיים מתחיל לנקר במוח ואתה מעיף אותו הצידה בכוח. "נסער ומשולהב ומתיז ניצוצות / אך עוד רגע ייבול ויצהיב / כי הנה בשוליו כבר הקיץ ניצת - קצר פה כל-כך האביב", כתב גרוסמן.

הרגע הקצר הזה בין אדר לניסן יגיע ביום שני הבא עלינו לטובה ועונת האביב תחל, באופן רשמי לפחות: אורך היום ואורך הלילה ישתוו ורבים מאיתנו יתחילו להתעטש כמו משוגעים כשהעצים והצמחים יפזרו את אבקניהם אל הרוח. המהדרין נוהגים גם להתגרד, אבל אני תמיד הייתי מבית הלל.

אז תתעטשו, חברות וחברים, תתעטשו מכל הלב - כי הכול למען מטרה טובה. ואל תהיו עצובים שהאבקן שנכנס לכם לאף רצה בכלל להיות עץ, אבל גמר בתור נזלת - זו באמת לא אשמתכם. אנחנו חלק מהטבע, ואם אנחנו חלק - גם האפצ'י חלק. כל אחד ותפקידו.

ב. מה רבים הם הדברים הנישאים ברוח; חלקם דימוי ותו לא, כמו הנעורים. אבל חלקם אמיתיים לגמרי; הרוח נושאת עימה שלל עצום של חלקיקים. חלקם חלקיקים שלנו עצמנו: תאי העור שנשרו הופכים לאבק שאנחנו נושמים (הידעתם? כל אחד מאיתנו ייצר בעצמו, מתוך עצמו, כ-400 קילוגרם אבק מתאי עור מתים במהלך חייו). נכון שזה נשמע קצת מגעיל, אבל גם בגועל הזה יש יופי: כל אדם נושם את החלקים שנשרו ממנו. כל אחד נושם את עצמו, ולא רק את עצמו - גם את הזולת. אנחנו נושמים זה את זה, שואפים ונושפים את האנושות כולה. כולנו אחד. בעיניי יש בזה משהו אדיר.

השבוע התמלאו שמי הארץ אבק. שקע שנמצא מעל הים התיכון גרם לרוחות דרומיות-מערביות שהסיעו אבק מכיוון מצרים לאזורנו. גם את המצרים אנחנו נושמים, אז מי אמר שהשלום קר?

ולא רק עצים וצמחים ואנשים אחרים, חיים ומתים, נושמים אנו: אנחנו נושמים גם את פסולת הבניין - זה שאנשים אחרים, כמונו בדיוק, יגורו בו, ינהלו חיים, יאהבו, יריבו, יאכלו וישתו וישילו תאי עור; וגם את הפסולת התעשייתית אנחנו נושמים - את הזיהום, נכון, אבל גם את המאמץ של הפועלים, את חלומותיהם ואת שאיפותיהם; וגם את ההתפרצויות הגעשיות אנחנו נושמים - כלומר, את מה שבא ממעמקי הכדור שעליו אנחנו יושבים; וגם את חולות המדבר; וגם את תאי העור המתים של החיות. ובאביב, שיחל ביום שני כאמור, ננשום עוד יותר מכל זה כי הרוח לא עובדת בשבילנו, היא עובדת בשביל הכול.

בניגוד לפילוסוף העתיק תאלס שטען שהכול מים, היה זה אנכסימנס, עוד פילוסוף יווני פרה-סוקרטי, שטען ש"הכול אוויר". כל הדברים בעולם, אמר, הם אוויר בדרגות שונות של דחיסות ודלילות. "בהידללו", כך כתב, "הוא נעשה אש, ובהידחסו רוח, אחר כך ענן, אחר כך מים, אחר כך אדמה, אחר כך אבנים, ואחר כך כל השאר: הוא עושה את התנועה הנצחית שבגללה מתרחש השינוי" (מתוך "תולדות הפילוסופיה היוונית - הפילוסופים הקדם סוקרטיים" מאת שמואל שקולניקוב, הוצאת יחדיו, 1981).

אנכסימנס קשישא טעה מן הסתם, ולא כי לא היה לו מיקרוסקופ, אבל איזו טעות נהדרת! ובעצם, גם לא רחוקה כל-כך מהאמת.

אז בואו ניקח נשימה עמוקה-עמוקה ונחזיק לרגע אחד ארוך את העולם כולו בתוך הריאות שלנו - על כל קלקוליו ונפלאותיו - ועכשיו ננשוף הכול לאט ונחלוק את עצמנו עם כל מה שיש. כי הכול אוויר.

ג. כל החלקיקים האלה באוויר שאנחנו נושמים ושתוארו לעיל נקראים בשם הכללי "אבק". על מנת להיחשב לאבק, צריך החלקיק להיות קטן מ-500 מיקרומטר (או חצי מילימטר). כל החלקיקים הנ"ל מעופפים להם באטמוספירה שלנו. קשה להעריך כמה אבק יש בעולם וכמה הוא שוקל.

האבק הוא מיוחד: חלק מההתנהגות שלו לא תמיד פועלת לפי חוקי הפיזיקה, ממש כך. הוא לא מוצק, הוא לא נוזל: אם תיקחו קופסה מלאה באבק ותפעילו עליה לחץ, היא לא תגיב כמו חומרים אחרים. אף שגם באבק יש היררכיה: החלקיקים מפעילים זה על זה את כוח המשיכה על מנת ליצור את האפור-אפור הזה.

לא רק באטמוספירה שלנו יש אבק, כידוע. גם בחלל יש. אף שאנחנו רגילים לחשוב על החלל כעל ריק, הרי שמדובר במקום - אם אפשר לקרוא לחלל מקום - מאובק לאללה. האבק החללי נוצר מהתנגשויות שנמשכות כבר מיליארדי שנים בין כוכבים לאסטרואידים, מהזנבות של כוכבי השביט, מסופרנובות, מענקים אדומים, ממה לא. חלקם מסתובבים בחלל האפל מאז המפץ הגדול, עוברים מגלקסיה מאובקת אחת לשנייה.

עד עכשיו נטו המדענים להניח שהחלקיקים האלה - המתנגשים בכדור הארץ מאז שנוצר פחות או יותר - נשרפים ונעלמים בכניסה לאטמוספירה שלנו. אבל מחקר חדש, שתקצירו פורסם השבוע והגרסה הארוכה תתפרסם כשיסתיים האביב ויבוא הקיץ, טוען שכ-4,000 טונה של החלקיקים האלה מצליחים בכל זאת לחדור לאטמוספירה שלנו בשנה - או יותר מעשרה טונות ביום. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל כשמכפילים את המספר בשנות כדור הארץ, זה מתחיל להישמע לא מעט בכלל.

והם בכל מקום, החלקיקים הקוסמיים האלה. על הגגות, על מסך המחשב שאני מביט בו כרגע, על זגוגית המשקפיים שלי שדרכם אני מביט במסך המחשב, על מושבי האופניים וגגות המכוניות, על חלונות הראווה ושלטי החוצות, על העלים ועל תיבות הדואר. האבק הבין-כוכבי נמצא פה. אנחנו נושמים גם אותו!

לא יודע מה זה עושה לכם, אבל אותי דברים כאלה מרגשים עד לשד העצמות.

ד. רק תחשבו על זה רגע. העבירו אצבע על המשטח המאובק הקרוב אליכם ביותר והביטו בה: משהו על קצה האצבע הזו הגיע מהחלל, מחוץ למערכת השמש. לא מן הנמנע שאחד או שניים מהחלקיקים הזעירים האלה שבכלל לא נראים בעין בלתי מזוינת היה שם כשהכול התחיל לפני כ-14 מיליארד שנים. אני מלקק את קצה האצבע ולא אכפת לי כלום: בשביל טעימה מהמפץ הגדול אני מוכן לסבול כמה תאי עור מתים וקצת פסולת בניין.

מדענים טוענים שאפשר לחקור את האבק הזה ולהסיק ממנו עוד מסקנות לגבי הרכב היקום, ראשיתו והתהליכים שעברו ועוברים עליו. זה חשוב מאוד, כמובן. אבל אני, כאמור, עוד נרעש מהמחשבה שאנחנו נושמים את היקום כולו, ואז מתעטשים אותו. היקום כולו זורם בנו ודרכנו. אנחנו חלק. גם כשאנחנו מתנשקים, גם כשאנחנו מתווכחים, בלהט אידיאולוגי או על מקום חניה. בכל דבר. העצים מפזרים אבקנים והיקום מפזר אבק.

בשפה משמש האבק כדימוי לא רע למיליון דברים, רובם רעים. ועכשיו, כשאנחנו יודעים מהו אבק, אני מקבל הרבה יותר בסלחנות, אפילו באהבה, את האבק שמעלים דוחות המבקר לדוגמה. וגם אנחנו, כשיגיע זמננו, נהפוך לאבק ונתפזר ונינשם על-ידי אחרים, וככה נמשיך לחיות לנצח, מרחפים בעולם מפה לשם. כי גם ההתנהגות שלנו, כמו של האבק, לא תמיד פועלת לפי חוקי הפיזיקה.

אז נכון, האביב "קצר וחטוף ושובר את הלב", אבל אולי אפשר למצוא נחמה בכך שהעולם הוא מקום נפלא, מלא הוד וחידות וקסם - וכל אלה לא קצרים ולא חטופים ואת הלב הם מאחים ומרחיבים. גם כשרע.

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, טסלה ב-2%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה