תשכחו מבובות וטושים צבעוניים: הצעצועים של המאה ה-21

תשכחו מבובות ומטושים צבעוניים: מציאות מדומה, האינטרנט של הדברים ושלל אפליקציות הן רק חלק מהטכנולוגיות המשולבות בצעצועים החדשים שמפותחים עבור ילדים היום ■ צפו בווידאו

מחוץ לקופסא משחקי מציאות / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא משחקי מציאות / צילום: שאטרסטוק

איך ייראו החיים החברתיים והערכים של הילדים רווי הטכנולוגיה של היום? בתערוכת הצעצועים הבינלאומית שהתקיימה לא מכבר בניו-יורק נראה כי תעשיית ייצור הצעצועים בהחלט מתחילה לשרטט קווים לדמותו של הילד דור 2.0.

קחו לדוגמה את הסייען האישי "אריסטו" מבית יצרנית הצעצועים מאטל, שתכליתו מוגדרת כ"סיוע, בידור וחינוך לילדים במהלך שלבים שונים של חייהם". המוצר נראה קצת כמו מנורת לילה מינימליסטית עם ממשק בלוטות' לטלפונים חכמים ומצלמת רשת, אולם הוא מכיל הרבה טכנולוגיות עתידניות שפותחו בשיתוף-פעולה בין מאטל לבין מיקרוסופט, שאף שילבה בו רכיבים מהסייען האישי שלה - קורטנה.

לא פחות מ-3 מנועי אינטיליגנציה מלאכותית מאפשרים למוצר לזהות ילדים שונים על-פי קולם ולתקשר איתם אישית בצורה משתנה ומותאמת אישית. התקשורת מתבצעת באמצעות פידבק קולי, שינוי בעוצמת ההארה והצבע של המנורה בדרגות שונות ואפליקציה סלולרית.

בשלב הבסיסי ביותר של ההתפתחות מתקשר המוצר עם עוללים באמצעות שירים, מוזיקה לפני השינה והקלטות קוליות של ההורים ומתפקד גם בתור "מצלמת שמרטף" מקובלת, שמזהה מצוקה של הילד ומעבירה התרעות אלחוטיות להורים.

המוצר מספק לילד שיטות ללימוד עצמי של האלף-בית והמספרים באמצעות ממשק קולי וחזותי, כמו גם מילים ראשונות, שירים וסיפורים.

לילדים בגילאים גדולים יותר מוצעות פונקציות כמו סיוע בשיעורי-בית ואפילו לימוד שפות זרות. ניתן להשתמש במוצר גם כמערכת קול איכותית וכמובן כמנורת לילה. המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.

זוכרים את הדבר הזה שנקרא אופניים? אז קבלו עכשיו את "אופני הכושר החכמים" לילדים, שתשיק השנה חברת פישר פרייס. האופניים כוללים ממשק תפעול ונורות חיווי על ידיות האופניים ורכיב בלוטות', שמקשר אלחוטית בין האופניים לבין תכנים לימודיים, חינוכיים ואתגריים, שרצים על מסך הטאבלט או על מסך הטלוויזיה באמצעות סטרימינג. ככל שהילד מדווש מהר יותר, הדמויות על המסך נעות מהר, וכך גם הפעילות החינוכית/בידורית.

התכנים כוללים 15 רמות שונות של קושי, שניתנות להתאמה לפי גילו של הילד. הם מלמדים בין השאר איות, היגוי, אוצר מילים, חריזה ועוד - הכול באמצעות אפליקציה ש"מגיבה" לשימוש באופניים.

המוצר החדש, שהוא דור שני ומשודרג של מוצר שהושק בשנה שעברה, מתאים לכל מערכות ההפעלה הנפוצות ומוצע במכירה מוקדמת באמזון, לקראת ההשקה ביולי, במחיר של כ-149 דולר.

רחפני הצעצוע הביאו עימם שלל צרות בלתי מוכרות למשק-הבית, כמו ריסוק של רהיטים וחפצי נוי, הטרדה של חיות מחמד וכמובן ריסוק עצמי ותכוף של הצעצוע היקר. פתרון לחלק מהבעיות מציע הרחפן החדש Aura מבית יצרנית הצעצועים KD אינטראקטיב. הרחפן הקומפקטי מקובע בתוך כלוב הגנה, שמאפשר לו לרחף בצורה מוגבלת ובמקביל גם לטפס על קירות, להתגלגל על הארץ ובעיקר לא להתרסק במקרה של נחיתת חירום.

זה לא החידוש היחיד: כדי למנוע אינטראקציה מיותרת של ילדים עם הטלפון הסלולרי, או עם שלט רחוק מורכב לתפעול, נשלטת תנועת הרחפן באמצעות מחוות ידיים טבעיות שמתורגמות על-ידי כפפת שליטה אלחוטית.

הטכנולוגיה של השליטה באמצעות כפפה עושה שימוש בפטנטים רובוטיים, שפותחו במקור לשימושים צבאיים. הרחפן הכלוא יושק במהלך הסתיו במחיר של כ-99 דולר.

עידן ה-IoT לא מדלג על הצעצועים ומשנה כיום באופן יסודי כמה מהמוצרים הקלאסיים ביותר של הז'אנר. כך, למשל, מאטל חשפה  בתערוכה דור חדש של רכב בשלט רחוק, שמעוצב על-פי ה"באטמוביל" שתופיע השנה בסרט חדש. כל הפונקציות של הרכב נשלטות באמצעות אפליקציה אלחוטית שמותקנת בסמארטפון או בטאבלט. הייחוד הוא בפעילות, שמתבצעת בתוך "תא הנהג". המכונית "ננהגת" על-ידי בובת פעולה של באטמן, שמניעה את ידיה בהתאם לפקודות ההיגוי מרחוק.

הפעילות הזו מתועדת באמצעות "מצלמת קוקפיט" אלחוטית, שמשדרת למכשירים מרוחקים את הנעשה בתא "מבעד לעיניו של הנהג". המכונית מסוגלת לפלוט עשן אמיתי, וכתחליף ליריות ופיצוצים היא מצוידת בפונקציית מציאות רבודה, שמשלבת בעת הצילום פיצוצים מדומים על מסך הטלפון או הטאבלט.

המחיר צפוי לעמוד על כ-300 דולר.