עוד שנה מוצלחת לרפאל: רווח נקי של 473 מיליון שקל

צבר ההזמנות של החברה מסתכם ב-21.7 מיליארד שקל ■ אושר מינוי עוזי לנדאו ליו"ר ■ בינתיים, ההנדסאים זועמים: "נחריף את העיצומים"

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

ימים אחדים אחרי שדוח הממונה על השכר במשרד האוצר הציב את בכירי רפאל מערכות לחימה מתקדמות בראש רשימת שיאני השכר בחברות הביטחוניות הממשלתיות, החברה פרסמה היום (א') את הביצועים הכספיים שלה לשנת 2016. על-פי הדוחות, הרווח הנקי של רפאל הסתכם בשנה החולפת ב-473 מיליון שקל - עלייה של כ-3% בהשוואה לנתוני 2015 (רווח נקי 459 מיליון שקל).

בסך-הכול נכנסו הזמנות חדשות ב-2016 בהיקף של כ-10.7 מיליארד שקל. מכירות החברה הסתכמו ב-8.32 מיליארד שקל (עלייה של 6% בהשוואה ל-2015).

צבר המכירות של החברה לסוף 2016 הסתכם ב-21.72 מיליארד שקל, עלייה של 12% ביחס לצבר המכירות ב-2015.

ברפאל ייחסו היום את התוצאות הכספיות של 2016 לשורה של מהלכים שהובילה החברה, במרכזם המשך התמקדות בפעילויות ייצור, פיתוח ושיווק של מערכות שנותנות מענה למגוון איומים באוויר, בחלל, בים וביבשה. זאת, לצד המשך פעולות השדרוג של מערכת כיפת ברזל ליירוט רקטות, השלמת הניסויים במערכת היירוט החדישה שרביט קסמים, פיתוח יכולות חדשניות המאפשרות נטרול של רחפנים ועוד.

בנוסף, החברה הרחיבה אשתקד את פעילות הייצור של מערכת ההגנה האקטיבית מעיל רוח, המגנה על טנקים ונגמ"שים מטילי נ"ט, וזאת בעקבות החלטת צה"ל לצייד את כל טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמר החדשים במערכת זו. לאלה נוספו גם עסקה משמעותית במסגרתה סוכם כי החברה תספק לצבא ליטא עמדות נשק נשלטות מרחוק.

עם פרסום הנתונים על ביצועי החברה, מסר מנכ"ל רפאל מערכות לחימה, האלוף (במיל') יואב הר אבן, כי "במהלך 2016 השלמנו תהליך אסטרטגי עמוק ומקיף שבמסגרתו בחנו ועדכנו את החזון ואת הייעוד של רפאל לעשור הקרוב, כדי להמשיך להוביל בפיתוח של פתרונות מתקדמים בחזית הטכנולוגיה בארץ ובעולם".

 

"ההנהלה גוררת רגליים"

דירקטוריון החברה שהתכנס ביום חמישי, אישר גם את מינויו של השר וחבר הכנסת לשעבר, ד"ר עוזי לנדאו לתפקיד יו"ר רפאל מערכות לחימה. לנדאו עתיד להיכנס לתפקידו באופן רשמי בעוד ימים אחדים, והוא יחליף את תא"ל (במיל') איציק גת שכיהן בתפקיד בשלוש השנים האחרונות.

את מינויו של לנדאו, שכיהן לאחרונה בכנסת ובממשלה מטעם ישראל ביתנו, קידם יו"ר המפלגה ושר הביטחון, אביגדור ליברמן.

על-פי דוח הממונה על השכר באוצר שהתפרסם בשבוע שעבר, ב-2015 הסתכמה עלות שכרו של גת ביותר מ-125 אלף שקל לחודש.

עלות שכרו של מנכ"ל החברה באותה עת, האלוף (במיל') ידידיה יערי הייתה מעל 120 אלף שקל בחודש. השניים הובילו את רשימת שיאני השכר בחברות הביטחוניות הממשלתיות.

בעוד שראשי רפאל מביעים שביעות רצון מהביצועים הכספיים של החברה, מגזר ההנדסאים שמקיף כ-1,500 עובדים מתוך כ-7,500 מעובדי החברה עדיין נמצא בעיצומו של מאבק למען שיפור תנאי עבודתם: ההנדסאים טוענים כי הנהלת החברה לא מקיימת איתם משא ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש שיסדיר את תנאי העסקתם של העובדים וישפר את שכרם שנשחק עם השנים.

החרפת צעדים

"במקום להתפאר ולשבח את רפאל כל הזמן, הגיע הזמן שההנהלה תתחיל לדבר לעובדיה בגובה העיניים ובכבוד הראוי להם ולא תתייחס אליהם כאל שואבי מים וחוטבי עצים", אמר היום יו"ר מטה המאבק של הוועד ההנדסאי בחברה, מאיר ברנס.

לדברי ברנס "הגענו למצב אבסורדי שבו רווחי החברה רק הולכים וגדלים, בעוד המשכורות שלנו הולכות ונשחקות עם השנים. דוח השכר של האוצר לימד אותנו שמספר אנשים בחברה מגיעים למשכורת של שש ספרות. לצערי הרב אין התקדמות ממשית במו"מ, ואנו מצדנו לא נסבול יותר מצב של סחבת וגרירת רגליים מצד הנהלת החברה".

בשבועות האחרונים פתחו ההנדסאים ברפאל בשורה של מהלכי מחאה כנגד הנהלת החברה, ובמרכזם השבתת הניסויים שעושה החברה במערכות נשק חדשות וקיימות, ואף התבצרו באחד מאתרי הפעילות המרכזיים שלה, במכון דוד שבצפון.

לדברי ברנס: "מעבר להשבתת הניסויים בחברה אנו שוקלים להחריף את העיצומים בתקופה הקרובה, זאת עד שהגורמים הרלוונטיים יתעשתו וינהלו איתנו מו"מ רציני וענייני".

רפאל
 רפאל