על רקע אי-הבהירות סביב עתידו, תאגיד השידור הציבורי ("כאן") הודיע היום (ב') כי גאולה אבן-סער תהיה מגישת מהדורת החדשות המרכזית שלו.

אבן-סער, מגישה ותיקה בערוץ 1, כבר הודיעה בנובמבר על הצטרפותה לתאגיד השידור, וכעת כאמור נקבע כי היא תוביל את מהדורת החדשות שלו ותגיש אותה לבדה 4 ימים בשבוע.

אבן-סער כבר הגישה בעבר לזמן קצר, בשלהי שנות ה-90, את מהדורת "מבט"בערוץ 1, ובהמשך הייתה מגישת "יומן" ו"ערב חדש". עד לצאתה לחופשת לידה היא הגישה בערוץ 1 את תוכנית הראיונות "המוסף".

כאמור, ההודעה היום על מינויה של אבן-סער לתפקיד מגיעה בעיתוי דרמטי. במערכת הפוליטית נעשים בימים אלה ניסיונות להגיע לפשרה בנושא התאגיד השידור, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו איים ללכת לבחירות על רקע סירובו של כחלון לבטל את עליית גוף השידור החדש לאוויר ב-30 באפריל.

כחלק מהניסיונות למצוא מוצא שיאפשר לנתניהו לרדת מדרישתו לסגירת התאגיד, צצים רעיונות שכבר נבחנו בעבר, במשברים קודמים סביב התאגיד, וביניהם הזזתם של שני ראשי התאגיד, המנכ"ל אלדד קובלנץ, והיו"ר גיל עומר, מתפקידם; ומינוי מנהלים שיהיו נוחים יותר מבחינת ראש הממשלה. האפשרות הזאת נבחנה כאמור כבר בעבר, ולמרות שבסביבת כחלון לא פסלו אותה על הסף, היא לא יצאה לפועל, וגם כעת היתכנותה אינה ברורה.

בין קובלנץ לאבן-סער ישנו קשר עקיף מעניין, לפחות מנקודת מבטו של נתניהו. קובלנץ מונה למנכ"ל הטלוויזיה החינוכית על-ידי גדעון סער, כשזה כיהן כשר החינוך מטעם הליכוד. נתניהו רואה בסער, שמצוי כעת בפסק זמן מפעילות פוליטית, איום פוטנציאלי על מנהיגותו.

היום כתב בטוויטר בהקשר זה יועז הנדל, מי שכיהן כראש מערך ההסברה הלאומי תחת נתניהו: "הייתי קרוב כשעלו הטונים על מינוי קובלנץ - לא לתאגיד אלא לטלוויזיה החינוכית. הסיבה היחידה: הממנה - גדעון סער. מאז אובססיה והביזיון הנוכחי".

סער הוא כידוע גם בן זוגה של אבן. השניים נישאו ב-2013, ואבן אף מסרה על כך גילוי נאות במהלך אחד המשדרים שהגישה, אך בהמשך, לאחר מינויה של איילה חסון לראש חטיבת החדשות של ערוץ 1, היא הושעתה לתקופה קצרה לאחר שהתבקשה לא לראיין אנשי ליכוד.

זמן קצר לאחר מכן פרש סער מהחיים הפוליטיים, והבעיה נפתרה, אך על רקע הצפייה כי סער ישוב לפוליטיקה בטווח הזמן הנראה לעין, הבעיה עלולה לצוץ שוב, ואף בצורה חריפה יותר.

גורמים במערכת הפוליטית מתחו היום ביקורת על הודעת התאגיד על מינויה של אבן-סער למגישת המהדורה המרכזית דווקא בעיתוי הנוכחי, הודעה שעלולה להיראות כ"מתגרה", על רקע ההסתייגות והרגשות הקשים שיש בקרב בני הזוג נתניהו כלפי אבן וסער.

יחד עם זאת, בתאגיד פועלים כעת בלוח זמנים מאתגר וכמעט בלתי אפשרי, ואמורים להעלות מהדורת חדשות מרכזית - אירוע טלוויזיוני מורכב מבחינה תוכנית וטכנולוגית - כבר בעוד קצת יותר מחודש.

מחר (ג') תיערך ישיבה ראשונה של צוות המהדורה המרכזית, בה אמורים לקחת חלק אבן-סער עצמה; עורך המהדורה המרכזית, עילי לוין; וכמובן ראש חטיבת החדשות בתאגיד, ברוך שי; וסגנו שעל מינויו פורסם ביום שישי, צ'יקו מנשה.

מטעמה של אבן-סער נמסר היום: "תמיד האמנתי בשידור ציבורי, וברשות השידור עשיתי דרך מקצועית ארוכה. אני מודה להנהלת התאגיד על האמון ושמחה לקבל על עצמי את האתגר להוביל שידור ציבורי איכותי, מקצועי ובלתי תלוי".

שי מסר: "גאולה, מהמגישות המנוסות, המוערכות והמקצועיות בישראל, תהווה נדבך מרכזי בבניית מערכת החדשות החזקה, העצמאית וההישגית של תאגיד השידור הציבורי. אני שמח שהיא נענתה לבקשתנו להוביל את המהדורה המרכזית".