"אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את החלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב" - דברים אלה אמר אמש (ב') שר התחבורה ישראל כץ להנהלת אגד, בפגישה שהתקיימה בלשכתו בתל-אביב, על רקע איום השביתה בקואופרטיב החל ממחר לפנות בוקר.

בפגישה נכחו בכירי אגד וההסתדרות, כולל היו"ר אבי ניסנקורן, וכן נציגים מאגף התקציבים באוצר וממשרד התחבורה. בפגישה הורה כץ להנהלת אגד לקיים מו״מ מזורז עם העובדים על תנאי עבודתם, ו"לא להחזיק את העובדים כבני ערובה במסגרת המו״מ אותו הם מנהלים מול הממשלה על המשך הרפורמה בתחבורה הציבורית". במקביל הורה השר למשרד האוצר להעביר לאגד את הסובסידיות הדרושות לחברה ולא להשתמש בהן כקלף מיקוח.

בהמשך לדברי כץ מתנהל בשעה זאת מו"מ על הסכם קיבוצי חדש באגד, שיחליף את ההסכם הקודם שפקע לפני כשנה וחצי. המו"מ מתקיים בבית אגד בבית דגן, ומשתתפים בו נציגי ועד עובדי החברה, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ונציגי אגף כלכלה באגד, בראשות סמנכ"ל הכספים גלעד ריקלין.

נציגי העובדים מבקשים להשיג הסכם דיפרנציאלי שבו עובדי דור ב' ותיקים מרוויחים יותר מ-39 שקל לשעה - שכר המינימום בענף, בו זוכים נהגים מיומם הראשון בעבודה. פרטי ההסכם, אם יושג, יהיו חלק מהנתונים בבסיס המו"מ שיתנהל בהמשך בין הנהלת אגד למשרדי האוצר והתחבורה, על הסכם הסובסידיה החדש של החברה - מו"מ שבו פערים גדולים המסתכמים במיליארדי שקלים.

לקראת הצהריים ובמקביל למו"מ, הוציאה ההסתדרות הודעה המזכירה כי "אם לא יושג פתרון של הרגע האחרון, מחר החל מהשעה 05:00 בבוקר, תחל שביתה גורפת של כל קווי אגד בארץ. נזכיר כי הרקע להחלטה לצאת להשבתה גורפת של אגד, נעוץ בסחבת שנוקטים משרדי האוצר והתחבורה במו"מ מול הנהלת אגד על הסכם סובסידיה חדש - דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה, ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים לדור א' והן לדור ב'".

במסגרת ההודעה מנסה ניסנקורן להביא את השרים להתערב מעל ראשי הפקידים, ולכפות פתרון שאינם מוכנים לו. "קואופרטיב אגד, שפועל ברמה הלאומית כבר למעלה מ-84 שנים, עומד על סף קריסה בגלל שהדרג הפקידותי מתמהמה להביא את הסוגיה לפתרון", אמר ניסנקורן. "לא מדובר רק בגורלם של אלפי נהגים, אלא באינטרס ציבורי רחב שאסור להפקיר אותו. אני מקווה ששרי התחבורה והאוצר ישנסו מותניים ויעשו הכול על מנת למצוא פתרון ולהימנע ממשבר חסר תקדים".

דברי כץ על כך שהנהלת אגד משתמשת בעובדים כדי ללחוץ על הממשלה לחתום איתה על הסכם סובסידיה משופר לא נאמרו בחלל ריק. הנהלת אגד נהנתה גם במהלך אוקטובר האחרון ממחאת העובדים, שאיימו לשבות החל מתחילת נובמבר, זאת במקביל למשבר בנושא הסכם הסובסידיה. איום השביתה סייע לניסנקורן ללחוץ על שר האוצר משה כחלון להתערב במשבר, והאחרון מינה את מנכ"ל משרדו שי באב"ד למנהל המו"מ. זמן קצר לאחר מכן סוכם על העברה מיידת של 150 מיליון שקל לאגד, למימון החברה בתקופת ביניים של חודש, שבמהלכה יתקיים "מו"מ מואץ". על רקע הפערים הגדולים בין הצדדים והיעדר מעורבות השרים לא התקיים מאז מו"מ אפקטיבי, ודאי שלא מואץ, והמשבר חודש.

במסגרת המו"מ הקשה על הסכם הסובסידיה שיחליף את ההסכם הקודם, שפקע בסוף 2015, תובע משרד האוצר בין השאר מאגד להפוך מקואופרטיב לחברה, לוותר על כמעט מחצית מהקווים שהיא מפעילה, ולהכניס משקיע בלפחות 51% מהאחזקות. אגד, מצדה, מסרבת לוותר על קווים, ומבקשת סבסוד לפרישת כ-1,500 חברים ו-2,400 עובדי דור א' על פני 18 שנה, בעלות של כ-1.5 מיליון שקל לכל פורש. באוצר אומרים כי העלויות העודפות שמבקשת אגד מסתכמות ב-6 מיליארד שקל.

בפגישה אמש בלשכת שר התחבורה תמך כץ בעמדת האוצר, ואמר כי אגד חייבת להתאים עצמה לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, "כמו במדינות המפותחות בעולם… המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמת אירופאית, כפי שאנו מקדמים, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית".

 

תגובתה של הנהלת אגד לאיום השביתה המחישה היטב את הטענות נגדה על משחק כפול שבו היא כורכת בין ההסכם הקיבוצי להסכם הסובסידיה: "הנהלת אגד מצרה על החלטת ההסתדרות וועד העובדים הארצי, על כי בחרו להשבית את שרותי החברה. הגם שניתן להבין ולהזדהות עם חששם המוצדק לאבדן האופק הכלכלי שלהם בשל גרירת הרגליים המתמשכת ואולי המכוונת (שנה ומחצה של דברת סרק) של משרדי הממשלה במשא ומתן עם הנהלת אגד - דבר הגורם לאי חידוש ההסכם הקיבוצי בין הנהלת אגד לבין וועד העובדים הארצי וההסתדרות.

"הנהלת אגד תעשה ככל שביכולתה למנוע ובוודאי שלמזער את נזקי השביתה ככל שיהיה ביכולתה לפעול בעניין, באמצעות הפעלת מקצת מקווי השרות על ידי חברי אגד בעלי רישיונות נהיגה לאוטובוסים. אלה מהווים כ-20 אחוז בקירוב מכלל נהגי החברה. אנו קוראים לשרי האוצר והתחבורה להיכנס לאלתר לעובי הקורה, כדי למנוע את הכאוס התחבורתי שעלול לפרוץ ביום שלישי הקרוב תוך פגיעה קשה ומתמשכת במשק ובחברה".

התוכנית של אגד

באגד טוענים כי משרד האוצר מדבר בכפל לשון: מצד אחד דורש מהחברה להתייעל ולחסוך בהוצאות שכר ואחרות, ומאידך שולח את החברה לנהל מו"מ עם העובדים על שיפור תנאיהם, ללא שברורה מסגרת התקציב בהיעדר הסכם סובסידיה.

לפני שבוע וחצי הגישה אגד למשרד האוצר תוכנית עסקית ל-18 שנה, שכתב בשבילה ראש אגף תקציבים לשעבר גל הרשקוביץ. באגד אומרים כי אם התוכנית תיושם, החברה תתייעל דרמטית ותעמוד בסוף התקופה בתחרות מלאה, ללא כל נתח שוק מובטח, כדרישת שר התחבורה כץ.

על פי אגד, התוכנית כוללת התייעלות של 6.8 מיליארד שקל על פני התקופה, הנגזרת מכמה צעדים: שחרור 280 עובדים ותיקים ויקרים מבלי לקלוט עובדים חדשים כבר בחמש השנים הקרובות; שחרור כ-3,600 חברים ועובדי דור א' נוספים, וקליטת עובדי זולים יותר במקומם; וצמצום של עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול. סכום ההתייעלות מתייחס בעיקר לחיסכון המצטבר של המדינה בסובסידיות, ביחס למצב הנוכחי.

על פי התוכנית, אגד תשנה את מבנה ההתאגדות שלה מקואופרטיב לחברה כפי שדורש האוצר, וכן תכניס משקיע פרטי. התוכנית אינה כוללת את דרישת האוצר לכך שהמשקיע יחזיק לפחות 51% בחברה, אך נכתב בה שיתנהל מו"מ בנושא. בנוסף, אגד תממן את פדיון מניות החברים, בכ-400 אלף שקל לכל אחד. באגד אומרים כי הטענות נגד החברה על שירות שאינו עומד בסטנדרטים של המפעילים הפרטיים אינן נכונות כבר היום, וכי התוכנית כוללת התייחסות להמשך שיפור השירות.

בצד הדרישות מבקשים באגד כי המדינה תהיה זאת שתממן את עלויות הפרישה המוקדמת של 1,500 החברים ו-2,400 עובדי דור א'. על פי החברה, מדובר בעלות ממוצעת של כ-700 אלף שקל לעובד דור א' ו-1.1 מיליון שקל לחברי קואופרטיב, כלומר כ-2.5 מיליארד שקל. דרישה נוספת היא שהסכם הסובסידיה הבא ייחתם ל-18 שנה, כדי להבטיח את יישום המתווה המוצע.

בממשלה אומרים בתגובה לתוכנית, כי העלות התחרותית של אגד ב-2015 היתה אמורה להיות 2.1 מיליארד שקל, אך בפועל היתה 2.6 מיליארד, שמהם כ-800 מיליון שקל בסובסידיה ממשלתית. על פי הדברים, אגד מבקשת לפעול ב-2017 בתקציב של 3.1 מיליארד שקל, מה שאינו משקף את התחייבותה לחסכון.

באגד טוענים כי זו אינה טענה נכונה, וכי התקציב המבוקש ל-2017 הוא 2.8 מיליארד שקל, ומתבסס הן על גידול של 8% בנסועה והן על הצורך להפריש עובדים.

טענה נוספת של הממשלה נגד התוכנית החדשה היא התעקשות אגד להמשיך להפעיל את כל קווי האוטובוס שלה במהלך 18 השנים הבאות. כוונה זו אינה עולה בקנה אחד עם הרפורמה בתחום האוטובוסים, שבמסגרתה פועלים באוצר להוציא עד 2024 את כל קווי האוטובוסים לתחרות מלאה.