מיטב דש: הצריכה הפרטית נחלשת; הריבית לא תעלה השנה

בניגוד לתחזית בנק ישראל שצופה העלאת ריבית לקראת סוף השנה, במיטב דש מעריכים כי בנק ישראל ידחה את ההחלטה ■ בבית ההשקעות מציינים כי מספר אינדיקטורים מצביעים על היחלשות הצריכה הפרטית, ביניהם הקיפאון בנדל"ן והירידה ביבוא מוצרי צריכה

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

לפי התחזית של בנק ישראל, הריבית בישראל אמורה להתחיל לעלות לקראת סוף השנה הנוכחית. אולם, במיטב דש מעריכים כי על רקע האטה צפויה בצריכה הפרטית וקיפאון בשוק הדיור, בבנק ישראל ייבחרו לשבת על הגדר ולהעלות את הריבית במועד מאוחר יותר.

המשק הישראלי סיים את 2016 עם נתונים כלכליים טובים יחסית בהשוואה למדינות אחרות במערב. התמ"ג צמח בקצב של כ-4% (כ-6.5% ברבעון הרביעי), שיעור האבטלה ירד לשפל שלא נראה שנים והאינפלציה החלה לעלות. קטר הצמיחה המרכזי היה הצריכה הפרטית, שצמחה בקצב של יותר מ-6% ב-2016, בעיקר בשל גידול מתמשך ברכישת כלי רכב.

בסקירה שפרסם היום אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, הוא מציין כי לאחרונה ישנם מספר אינדיקטורים שמצביעים על היחלשות הצריכה הפרטית. במיטב דש מציינים את הירידה בסנטימנט הצרכני, האטה בקצב גידול השכר הריאלי, ירידה ביבוא מוצרי הצריכה (ללא כלי רכב) והאטה בפדיון רשתות השיווק - כעדות לכך שמנוע הצמיחה המרכזי מתקרר.

"לא ברור מהי הסיבה להיחלשות. יתכן שהשילוב של האטה בצמיחת השכר, במיוחד הריאלי, עקב העלייה באינפלציה (קצב האינפלציה עלה ממינוס 0.9% לפני שנה לפלוס 0.4% בחודש האחרון) והקיפאון המסתמן בתחום הנדל"ן, גורמים להאטה בצריכה הפרטית", כותב זבז'ינסקי.

יש לציין כי אומנם במערכת הפוליטית מתפארים בנתונים הכלכליים החיוביים, אך גורמים באוצר ובבנק ישראל ציננו את האווירה ורמזו כי  הצמיחה אינה בהכרח ברת-קיימא ומבוססת בעיקרה על גורמים זמניים."ההערכות הינן כי קצב רכישות הרכב המוגבר בישראל אינו צפוי להימשך זמן רב, וכך גם השפעותיו על הצמיחה", הזהירו באוצר לפני כחודש.

בשורה התחתונה, במיטב דש מציינים כי ההאטה בצריכה הפרטית והקיפאון המסתמן בשוק הדיור צפויים לעכב עוד יותר את עליית הריבית של בנק ישראל.