הכנסת נגד ליצמן והמותג החדש של פיליפ מוריס

הסיגריה האלקטרונית החדשה של פיליפ מוריס נאסרה באופן גורף לשיווק בארה"ב, אך ישראל באופן תמוה נמנית עם המדינות היחידות והראשונות בהן ניתן למכור את המוצר ללא כל מגבלה

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

חברי ועדת הכנסת לעניין נגע הסמים והאלכוהול תקפו היום (ב') את ההחלטה של שר הבריאות יעקב ליצמן, לאפשר את השקת הסיגריה האלקטרונית החדשה (IQOS) של ענקית הטבק פיליפ מוריס ללא כל מגבלה - לא בפרסום, לא במיסוי ולא בשימוש.

לפני כשבועיים הודיע משרד הבריאות על החלטתו להטיל על סיגריות אלקטרוניות את כל המגבלות שמוטלות כיום על סיגריות רגילות, למעט המוצר החדש של התאגיד האמריקאי. במשרד טענו כי היות שמדובר במוצר חדש עם מנגנון ייחודי לכאורה, שעדיין לא התקבלו לגביו מחקרים בעניין השפעותיו המזיקות, הוחלט שלא להטיל עליו מגבלות עד להחלטתה שתתקבל בעניין על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

אלא שבמשרד הבריאות שכחו פרט קטן: ה-FDA האמריקאי אמנם לא מסר את החלטתו ביחס למוצר החדש, אולם עד אז המוצר הזה נאסר לשיווק באופן גורף בארה"ב. ישראל, לעומת זאת, נמנית עם המדינות היחידות והראשונות בהן ניתן למכור את המוצר ללא כל מגבלה. עוד התברר כי ליצמן קיבל את ההחלטה בניגוד לכל הגורמים המקצועיים במשרדו, המשפטיים והרפואיים כאחד.

 

מי שהגיע היום לוועדה כדי להסביר את העמדה של משרד הבריאות הוא המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו. האחרון התחמק מהשאלה מדוע הדרג המקצועי במשרדו התנגד להחלטה של ליצמן, ובמקום זה הציג למעשה את עמדת השר וסקר את הגישות השונות שמקובלות בעולם.

"למה בכלל דנים בזה ולא קובעים שזה מוצר טבק?", שאלה אותו יו"רית הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ). "אנחנו מחכים ובינתיים רואים את מסע ההחדרה הזה לבני נוער ברשתות החברתיות, למעשנים חדשים. אני הצעתי לאמץ את השיטה שבה קודם כל אסור, אלא אם הוחלט שמותר. למה בברירת מחדל אצלנו מותר?", היא הוסיפה.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "יש את עיקרון הזהירות המונעת. יש מוצר חדש? תעשו ניסויים במדינות אחרות ולא על חשבון הציבור הישראלי".

רוזנטל תקף בהמשך את ליצמן: "יש צל כבד על השיקולים של השר. אם השר פושע, זה לא אומר שצריכים לתת יד למדיניות הפושעת שלו ולאפשר פרסום סיגריות, ניסויים בבני אדם באמצעות הסיגריות האלה ובאי-מניעת הפרסום כמו שמקובל בעולם. אנחנו שותפים לפשע אם אנחנו לא מונעים אותו".

ח"כ יעל גרמן תקפה את הציניות סביב החדרת מוצר שכל-כולו, לטענתה, נועד להכניס אנשים נוספים למעגל העישון, בעיקר צעירים, זאת אחרי מאמצים של שנים להורדת שיעור העישון בעולם ובארץ בפרט. "אין לי ספק שהגרף, שהלך וירד, יתחיל עכשיו לעלות, והאחריות תרבוץ על משרד הבריאות. אנחנו כאן יושבים ומתריעים ודורשים שמשרד הבריאות יאסור על השיווק והפרסום עד שיתבררו הפרטים".

פרופ' גרוטו השיב על כך כי "החקיקה הישראלית לא מאפשרת לנו כרגע לאסור בכלל. לגבי מגבלות בפרסום, אנחנו רוצים מאוד לקדם איסור גורף. השר כבר אישר את הרחבת המקומות הציבוריים האסורים וביטול חדרי עישון".

ח"כ עבדאללה אבו מערוף אמר כי "איסור פרסום בחקיקה זה פתרון חשוב, ואין דרך אחרת. אם יהיו חוקים להרתעה, זו הדרך".

ח"כ יהודה גליק הוסיף כי "משרד הבריאות ידע לצאת נגד מקדונלד'ס והג'אנק פוד, אבל לא בעניין הזה. זה כמו לתת לאנשים לשתות ג'ריקן של אקונומיקה".

ד"ר חגי לוין מההסתדרות הרפואית טען: "פיליפ מוריס מייצרים מוצר שהורג אנשים, ואנחנו משרתים אותם. אין מדינה בעולם שמאשרת שיווק של מוצר ה-IQOS בלי שום מגבלה, אין תופעה כזאת. לפי העמדה המשפטית, ברור שזה מוצר טבק. היעדר הוכחה זה לא אומר שזה מופחת סיכון. המוצר הוא סם ממכר אפילו לפי ההגדרות של החברה, והוא גם מסוכן לבריאות. בינתיים המקרה ממחיש את הנזק של השיווק והפרסום. שמים דוכנים באמצע הרחוב ומשווקים, עושים מסיבות מיוחדות. לא היינו מאמינים שבמדינה שלנו נגיע למצב הזה".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, תקף את פרופ' גרוטו וקרא לו להתפטר. לדבריו, "יש מדינות שאסרו על מכירת ה-IQOS. ההיצמדות ל-FDA כאילו אנחנו לא מדינה עצמאית זה תירוץ קלוש. יש את ניו-זילנד שלא מוכרת בכלל, אוסטרליה בדרך לשם, אין שום מדינה שבאופן הנוכחי משווקת את המוצר הזה. עברו חודשיים מהתחקיר של ערוץ 2 שבו תועדת נפגש עם חברות סיגריות. אתה צריך להתבייש ולהתפטר. אתה שוער חלש, אתה מתכופף ולא שומר עלינו". 

מפיליפ מוריס בע"מ נמסר בתגובה: "מערכת ה-IQOS מחממת את הטבק במקום להבעירו ומביאה להפחתה ממוצעת של כ-90% ברמות הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק באדי הטבק, בהשוואה לעשן הסיגריות. בהתבסס על הראיות המדעיות שהצטברו עד כה, מעבר מלא ל-IQOS עשוי להציג פחות סיכון לנזק מאשר המשך עישון סיגריות, ולכן זו בחירה טובה יותר מעישון.

"IQOS הושק כבר בכ-20 מדינות בעולם, ויותר מ-1.4 מיליון מעשנים בגירים עברו להשתמש בו. החברה הגישה בקשה ל-FDA לאשר את שיווק המוצר כבעל סיכון מופחת. בארה"ב, שיווק מוצרי טבק חדשים דורש אישור מראש. מסיבה זו בלבד המוצר טרם משווק בארה"ב, ובניגוד לנטען, בשום שלב לא נאסרה הפצתו. פיליפ מוריס בע"מ משווקת את המוצר בארץ באופן אחראי למעשנים מעל גיל 18 בלבד, תוך הצמדת אזהרה על כל חפיסה".