ניקוי מבפנים

האביב הוא זמן ניקוי והתחדשות, גם של הרגלי תזונה. אנשים שעשו שינוי בעצמם ו"הבריאו" גם את מקומות העבודה שלהם מספרים איך עושים את זה

במשך שנים הייתי עלה נידף ברוחות המנשבות בעולם התזונה. ספרתי קלוריות בקנאות, עקבתי אחר אחוזי שומן באובססיביות וסיגלתי לעצמי הרגלים שעליהם קראתי במגזינים ובספרים, אף שברוב המקרים לא התאימו לי כלל. למרות הרצון לתחזק חיים בריאים, במשך שנים חשתי חולשה וחוסר חיוניות, סבלתי מאנרגיה ירודה ומאסתמה וחליתי לעיתים קרובות. כשהבדיקות הרפואיות שנשלחתי אליהן יצאו תקינות, הבנתי שדרוש שינוי באורח החיים שלי.

תזונה / צילום: שאטרסטוק
תזונה / צילום: שאטרסטוק

במהלך חיפושיי, נחשפתי לאיורוודה, לתזונה טבעית, לתזונה אינטגרטיבית ולתזונת רואו פוד, שהמשותף לכולן הוא תפריט המבוסס על מזונות טבעיים ולא מעובדים. כדי להחזיר את הגוף שלי לתפקוד אופטימלי, עברתי שינוי תזונתי מהותי, לצד הקטנת עומסים ולחצים בשגרת היומיום. בהדרכת המטפל האיורוודי שלי, צרכתי מזון טבעי בלבד במשך חודשיים ונמנעתי לחלוטין מסוכר, קפה, גלוטן, פחמימות ריקות וממזון מעובד. השבועות הראשונים היו קשים מאוד. בתחילת החודש השני השיפור החל. נפילות הסוכר נעלמו, העייפות והאלרגיות חלפו, האנרגיות התחדשו והרגשתי שמחה ורגועה. זה הלך והשתפר בכל יום. התשוקה המוכרת למתוק בסוף כל ארוחה חלפה, וההרגשה שאני חייבת קפה ושוקולד כדי לשרוד את יום העבודה היא כבר לא חלק משגרת חיי. התחושה הזו הממה אותי. הרגשתי כמו בן אדם חדש.

מיצי פירות, שייקים ירוקים, פירות יבשים וחליטות צמחים / צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
מיצי פירות, שייקים ירוקים, פירות יבשים וחליטות צמחים / צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

חשבתי בבהירות, לא חשתי עליות וירידות במצב הרוח, המודעות שלי הפכה גבוהה מאי פעם, העייפות חלפה ועור הפנים שלי מעולם לא נראה טוב יותר. גם כשחלפו שמונת השבועות שהוגדרו מראש לתהליך, לא חזרתי לאכול סוכר מעובד ופחמימות ריקות, ולא כי אסרו עליי בתפריט זה או אחר, אלא מפני שהתשוקה אליהם פשוט נעלמה! באותה נקודה היה לי ברור שלעולם לא אשוב לאורח החיים הקודם שלי.

זנחתי את הטרנדים ואת הדיאטות, והבנתי שהסוד לחיים בריאים ומלאי אנרגיה טמון ביסודות התזונה הטבעית, תוך הקשבה לגוף ולנפש. בעוד חבריי לעבודה מתרפקים על פסטה, פיצה, מנות מהירות בפיתה ולאחריהן קפה, ופלים ועוגיות, אני מוצאת את סיפוקי בין ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים, גרעינים, פירות יבשים וחליטות טבעיות. אני צורכת מזונות מן החי במידה מעטה, ומקפידה שהם יהיו איכותיים, מרבה בשתיית שייקים מפירות טריים וסופרפודס וממעיטה בפחמימות. ברור שמדי פעם אני אוכלת סושי ולא פוסחת גם על קינוח, אבל זה לא קורה כל יום. למה אני עושה את כל זה? כי סוף-סוף, אחרי שנים, מצאתי את נקודת האיזון שלי, ששומרת על ההרגשה שלי ועל התפוקה שלי בשיאה. אריאל בן חורש, איש תוכנה וממקימי חברת CodeValue, עבר תהליך דומה לזה שתיארתי. המודעות שלו לאורח חיים בריא הגיעה מספרי תזונה שקרא, שבעקבותיהם הפסיק לשתות קפה. לפני עשור טייל בהודו, שם נפרד מהתזונה הישראלית הטיפוסית של מוצרי חלב, לחם ובשר לטובת צמחונות. לקראת גיל 30, החל לטפל בכובד במשקל עטדף ובמערכת חיסון חלשה בעזרת המטפל האיורוודי והנטורופת יגאל קוטין.

"העברתי חודש עם תזונה טבעונית מאוד מצומצמת. למרות הקושי, הרגשתי נפלא, והבנתי שלחזור אחורה לתזונה הקודמת תהיה טעות גדולה. אחד הדברים שהופתעתי לגלות היה היעדר העייפות של הצהריים שהייתה טבעית לי, ופתאום לא מתרחשת. אני משתדל להימנע מסוכרים מעובדים, והחלופות מבחינתי הן מיצי פירות, שייקים ירוקים, פירות יבשים טבעיים וחליטות צמחים".

יגאל קוטין: "כשהגעתי להוביל שינוי בחברות, בעיקר בתעשיית ההייטק, שוחחתי עם העובדים ורובם אמרו דבר אחד: כשעתיים אחרי ארוחת הצהריים הם מרגישים מנומנמים, לא יצירתיים ולא פרודוקטיביים".

"אנשים רבים מתייחסים למזון כאל נחמה", מסביר יגאל קוטין. "מפלט מרגשות שליליים ומסיטואציות לא נעימות. אצל עובדים רבים, 'המקום הנעים' נמצא בחדר האוכל. זה המעגל האכזר של ההתמכרות בעולם המערבי למזון ובפרט למזון מתועש, סוכר, מלח ושומן. כשהגעתי להוביל שינוי בחברות, בעיקר בתעשיית ההייטק, שוחחתי עם העובדים ורובם אמרו דבר אחד: כשעתיים אחרי ארוחת הצהריים הם מרגישים מנומנמים, לא יצירתיים ולא פרודוקטיביים. תורות התזונה השונות, מאסכולות התזונה המסורתיות כמו הרפואה ההודית (איורוודה) והרפואה הסינית, ועד שיטות התזונה הטבעית המודרנית, מדגישות את התחושה לאחר הארוחה כפקטור מרכזי בבריאות האדם. לאחר ארוחה טובה ומלאה אנו אמורים להרגיש אנרגטיים ובעלי מרץ, ולא עייפים וכבדים". גם מנכ"ל ומייסד חברת ההייטק מלאנוקס, איל וולדמן, עבר תהליך של ניקוי רעלים בליווי אלמוג גולד, נטורפטית, מנחת סדנאות ויועצת לחברות.

פירות / צילום: תמר מצפי
פירות / צילום: תמר מצפי

השלב הבא היה "הבראת" המזון גם בחברה שלו. "רציתי שהעובדים שלי ירגישו טוב ויהיו בריאים, ערניים ובכושר טוב. הכנסנו לסניפי החברה מכוני כושר, ובפן התזונתי עשינו שינוי מערכתי. כל המזון המעובד, זה עם החומרים המשמרים והסוכר, יצא מהתפריט. במקומו הכנסנו פירות, ירקות ועוגיות בריאות. במקום קולה הצבנו מכונות של סודה, והחלפנו את הממרחים המתוקים בטחינה ובממרח שקדים. העובדים הגיבו נהדר לשינוי."

אייל ולדמן /צילום: יחצ
אייל ולדמן /צילום: יחצ

גם רווית נחמן, מנהלת משאבי אנוש במשרד עורכי הדין גרוס, קליינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' (GKH), יזמה מהלך דומה לפני כחצי שנה. "המהלך נולד מתוך הצורך לעשות משהו אחר למען העובדים. "רציתי להתייחס לעובדים ברמה האישית ולשפר את אורח החיים שלהם. לצד השינוי התזונתי הכנסנו הרצאות, שיעורי TRX ומשחקי כדורגל שבועיים. כמות העוגיות והוופלים הצטמצמה מאוד והוחלפה בעוגיות מחיטה מלאה. נוספו פירות, ירקות, שקדים וקוואקר. את המהלך הובילה הנטורופטית אלמוג גולד שדאגה לשינוי הדרגתי, כדי לא לעורר התנגדות". "קיבלתי תקציב ובניתי אסטרטגיה להטמעת השינוי התזונתי, לצד מפרט מזונות שהולם את צורכי העובדים ומתאים לשעות העבודה המרובות", מסבירה גולד. "החלפתי את החומוס והטחינה המעובדים בטחינה גולמית, את חלב הסויה עם הסוכר והחומרים המשמרים בחלב סויה איכותי, הכנסתי ממרח שקדים במקום שוקולד למריחה, פצפוצי אורז מלא במקום קורנפלקס, לחם שיפון במקום לחם לבן ומגוון חליטות ונענע במקום כמה סוגים של קפה. הוספתי גם קינמון שהוא נהדר להמתקה במקום סוכר ובעל סגולות לוויסות סוכר בדם. כל המזונות האלו מצוינים לעורכי דין שעובדים שעות מרובות תחת עומס, ומשוועים לריכוז ולאנרגיה לאורך זמן. היום, החברות מבינות שהאינטרס להשקיע בתזונת העובדים הוא בעיקר שלהן, כי בסופו של דבר, זו הזנה של העסק שלהם שתניב יותר פירות ורווחים". "הכול מסתכם בחשיבה על טובת העובד", מסביר עו"ד איתן גרינברג, שותף במשרד. "השאלה איך אפשר לעזור לעובדים לצלוח את יום העבודה הארוך, ובמיוחד את שעת אחר הצהריים, כשהם מחפשים משהו מתוק, הייתה לנגד עיניי לאורך כל התהליך. אני מאמין שלארגון יש אחריות. הוא פלטפורמה שאמורה לשמור על בריאות העובד, שמקדיש המון שעות בעבודה ואחר כך חוזר הביתה לילדים ולמטלות בבית, ולא תמיד יש לו פנאי לעשות את השינוי הזה בעצמו".

הכותבת היא עיתונאית, בלוגרית ומאמנת לאורח חיים בריא. לבלוג של טלי מחלב: naturetali.com

פירות יבשים / צילום: תמר מצפי
פירות יבשים / צילום: תמר מצפי
שתפו כתבה