עכשיו זה סופי: הברקזיט ייצא לדרך ב-29 במארס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה באופן רשמי כי תפעיל בסוף החודש את סעיף 50 באמנת ליסבון, שמאפשר למדינה לפתוח בהליכי פרישה מהאיחוד האירופי ■ בשלב הבא: בריטניה ניצבת בפני מו"מ מתמשך עם מדינות האיחוד לגבי תנאי הפרישה

תרזה מיי/ צילום:רויטרס
תרזה מיי/ צילום:רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה היום (ב') באופן רשמי כי הליך הברקזיט ייצא לדרך ב-29 במארס. בכך, הגיעו לקיצם חודשים ארוכים של חוסר ודאות בכל הנוגע למועד בו תתחיל בריטניה ב"הליכי הגירושים" מהאיחוד האירופי. 

מיי הודיעה עוד בשלהי 2016 כי בכוונתה להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון, הסעיף שמאפשר למדינה לפתוח בהליכי פרישה מהאיחוד האירופי, לכל היותר עד סוף הרבעון הראשון של 2017. בית המשפט העליון אומנם חייב את הממשלה לקבל אור ירוק מהפרלמנט לפני הפעלת סעיף 50, אך מיי הצליחה לדלג מעל המשוכה הזו ולעמוד במילתה כאשר הפרלמנט אישר באופן סופי להתחיל בברקזיט לפני כשבוע.

הפעלת סעיף 50 אומנם מכניסה מעט ודאות לשווקים, אך יש לציין כי הדרך לברקזיט ארוכה ומפותלת. לאחר התנעת הברקזיט, בריטניה תהיה חייבת להשלים את הליך הפרישה בתוך כשנתיים. בתקופה זו היא  ניצבת בפני מו"מ מתמשך עם מדינות האיחוד האירופי לגבי תנאי הפרישה מהאיחוד, כאשר מיי ובכירים נוספים בממשל הבריטי איימו בעבר כי בריטניה תפרוש בכל מקרה מכל מוסדות האיחוד - גם מהשוק המשותף, אם המו"מ עם מוסדות האיחוד יעלה על שרטון.

השווקים הגיבו די באדישות להודעה של הממשלה הבריטית מאחר והמהלך היה צפוי. הליש"ט נחלשת קלות מול המטבעות המובילים והבורסה בלונדון נסחרת בירידה של כ-0.2% בלבד.