למה צריך ללכת לישון כדי להוריד במשקל?

 כולנו מודעים לחשיבות השינה עבור תהליכים פזיולוגיים שונים המתרחשים בעת מנוחת הגוף, אבל לא כולם יודעים כי לשינה תפקיד חשוב גם לירידה במשקל ומניעת השמנה. איך ולמה? כל זאת במאמר שלפניכן

תוך שלוש שנים נגיע לשווי של מיליארד שקל / צילום: יונתן בלום
תוך שלוש שנים נגיע לשווי של מיליארד שקל / צילום: יונתן בלום

כחברה, בני האדם התפתחו במספר דרכים שונות. אחד השינויים הבולטים ביותר הוא הצניחה ברמות הפעילות שלנו, במאה השנים האחרונות. ההוצאה הקלורית הממוצעת הלכה ופחתה, ככל שהנוחות המודרנית של הטכנולוגיה הובילה אותנו מחוץ לשדות ולתוך משרדים. החיסרון בנוחות הזו הוא, שבעוד שההוצאה הקלורית היומית שלנו צנחה משמעותית, הצריכה הקלורית שלנו נמצאת בעלייה. הדבר הוביל לחברה הרבה פחות פעילה מאבות אבותיה, הסובלת מתופעת השמנה ההולכת ונעשית שכיחה יותר.
הפחתה בשעות השינה

קיראו עוד ב"גלובס"


בשנת 1910, אנשים ישנו 9 שעות בממוצע בלילה. מספר זה נמצא בירידה, כתוצאה מדחיפתה של החברה המודרנית, שהורידה אותנו לממוצע של 6-7 שעות בלילה. אם פורשים זאת על שנה שלמה, מדובר במעל 700 שעות שינה.
עם עלייתן המתמדת של הדרישות הניצבות בפנינו בעבודה, בקרב המשפחה, החברים, והמחויבויות החברתיות, הדבר הראשון שאנו מקצצים בו הוא השינה. הסיבות לכך שאנו ישנים פחות הן מגוונות ומורכבות, אך לא אעסוק בהן במאמר זה, אלא בהתמקדות על השפעת השינה על הבריאות הגופנית שלנו וירידה במשקל .

השקל מול שער החליפין האפקטיבי

הקשר בין מניעת שינה וירידה במשקל

נראה לא סביר כי מניעת שינה גורמת להשמנת יתר, אחרי הכל, כמה נזק נגרם אם מורידים שעה של שנת לילה? אולם הן קשורות באופן מהותי.
על פי מחקר שנערך בשנת 2004, לאנשים אשר מקבלים פחות מ- 6 שעות שינה בלילה, היה סיכוי גבוה ב-30% לסבול מעלייה במשקל והשמנה, מאשר אלו שישנו בלילה 9 שעות שינה בלילה. מחקרים קליניים אחרים שערך הארגון הארצי לשינה (National Sleep Foundation), הראו שמחסור בשינה קשור בצורה חזקה עם השמנת יתר, מחלות לב וסיכון מוגבר לסוכרת.
הסיבה לקשר המטריד הזה טמונה בעיקר בשני הורמונים שמייצר גופנו- גרלין ולפתין. לפתין אומר למוח לדכא תאבון, בעוד שהגרלין מפעיל את תחושת הרעב בבטן. יתרה מכך, הלפתין, יחד עם תשוקות רעב כתוצאה מחוסר שינה, מייצר תשוקות לסוגי המזונות "ממכרים", לא מזינים ולא משביעים- מזונות ומשקאות עתירי שומנים וסוכרים (קולה, ממתקים וכדומה).