השכר בהיי-טק: מפתח אפליקציות מובייל מרוויח 26,040 שקל

אתוסיה: השכר הממוצע טיפס בחודשיים ל-22,370 שקל, עלייה דרמטית של 22% בביקוש לעובדים ■ "מועמדים במקצועות עם ביקוש גבוה מודעים לאטרקטיביות שלהם"

לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock
לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock

שנת 2017 בהיי-טק נפתחה ברגל ימין. לפי נתונים של חברת ההשמה אתוסיה, השכר החודשי הממוצע בענף הטכנולוגיה טיפס בחודשיים הראשונים של השנה והגיע לרמה של 22,370 שקל, זאת לעומת 21,850 שקל בסוף שנת 2016. באתוסיה מציינים כי הגידול בשכר נובע מעלייה דרמטית של 22% בביקוש לעובדים אשר נרשמה מאז תחילת השנה ובעיקר בחודש פברואר.

המנגינה השתנתה

הנתונים של אתוסיה מפתיעים משום ששנת 2016 הסתיימה עם חששות לא פשוטים בקרב מקבלי ההחלטות בענף, בין השאר בעקבות הבחירה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב אשר נתפסה - לפחות במשך זמן קצר - בתור איום על הכלכלה העולמית. אחרי ירידות שערים חדות אך תחומות בזמן, המנגינה בשווקים הציבוריים השתנתה ומאז המדדים שוברים שיאים. לא מעט חברות טכנולוגיה נסחרות היום במחירי שיא או בסמוך לכך והרשימה כוללת את אפל שנסחרת לפי שווי של 730 מיליארד דולר, גוגל (אלפבית) ששווה כמעט 600 מיליארד דולר ופייסבוק שנסחרת תמורת כ-400 מיליארד דולר.

בנוסף לעליות השערים הנאות שהציגו המניות של החברות הוותיקות ראוי לציין גם את ההנפקה המוצלחת של סנאפ, מפעילת אפליקציית המסרים סנאפצ'ט, אשר שברה בצורת ממושכת. ההנפקה של סנאפ עשויה לסייע ל"חדי קרן" - חברות בעלי שווי של יותר ממיליארד דולר - להפוך לציבוריות ולהעניק החזרים נאים לקרנות ההון סיכון שהשקיעו בהן בתחילת דרכן. גורם נוסף שעשוי להשפיע על התעסוקה בשוק המקומי, הפעם לרעה, הוא התחזקות השקל אשר הופכת את העובדים בישראל ליקרים ביחס לעובדים במדינות אחרות.

ועכשיו מהמאקרו למיקרו - לפי הנתונים של אתוסיה שכרם של העובדים הבכירים בתחום ההיי-טק, בעלי חמש עד שמונה שנות ניסיון, טיפס ב-1.1% ביחס לסוף שנת 2016 והוא עומד כעת על 42,664 שקל ברוטו בחודש. מהנדסים שעוסקים בפיתוח אפליקציות למובייל מרוויחים בממוצע שכר חודשי של 26,040 שקל - עלייה של 0.2% ביחס לחודשים הקודמים.

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, התייחס לנתונים ואמר כי "יש יותר ויותר גיוסים מהירים - מה שאנחנו מכנים 'רביעי עד ראשון'. ביום רביעי המועמד מתראיין בריאיון ראשון, וביום ראשון הוא כבר חותם על חוזה לאחר תהליך ראיונות מואץ וקפדני". לדבריו, "מועמדים במקצועות עם ביקוש גבוה, כמו מפתחי Full Stack או אנשי DEVOPS, מפתחי אוטומציה ומפתחי תשתיות למובייל, מודעים לאטרקטיביות שלהם, והחברות מציעות להם שכר בטווח הגבוה".

סולומון מתייחס גם להתחזקות של השקל ביחס לדולר ואומר כי "חברות ישראליות המייצאות לארה"ב צפויות לסבול מירידה בהכנסות, ובטווח הארוך יותר - לקצץ בגיוסים. בהקשר זה קשה שלא להיזכר במשבר של 2008. אז, לאחר ירידה של כ-25% בשער הדולר, חברות ישראליות רבות ראו את ההכנסות מתכווצות, ובהתאם, מאות עובדים פוטרו, שכר העובדים ירד וההטבות הוקפאו".

צורך אמיתי

עדי עירוני, מנכ"ל חטיבת ההשמה של אתוסיה הוסיף כי "לנוכח הפיטורים בסוף 2016 היה חשש ש-2017 תתחיל באופן זהיר אך בפועל, זה לא קרה". לדבריו, "אחד ההסברים להתחלה החזקה של 2017 הוא היקף הגיוסים הגדול של סטארט-אפים בחודשיים הראשונים של השנה. הסטארט-אפים שקיבלו צינור חמצן של מזומנים מאיצים את הגיוסים. האופטימיות משפיעה גם על החברות האחרות, אשר עד כה ישבו על הגדר בהמתנה להתפתחויות. כעת, הן פותחות תקנים שהקפיאו, במעין אפקט פסיכולוגי של סיום ההמתנה".

עירוני מעריך כי הגיוסים הנרחבים אינם מעידים על התפתחות בועה אבל מבוססים על צורך אמיתי. לדבריו "אנחנו רואים עולמות חדשים שהפיתוח שלהם דורש כמות גדולה של משאבים, מחקר וכוח אדם - בינה מלאכותית, ביג דאטה, מערכות מבוססות למידת מכונה, מכוניות אוטונומיות, מערכות תשלומים וכן רחפנים ורובוטיקה".

השכר במקצועות ההיי?טק השונים
 השכר במקצועות ההיי?טק השונים