הכלכלה שלה מגמגמת, אבל איטליה היא מדינה בריאה

איסלנד, שווייץ, סינגפור ואוסטרליה הן הבאות אחריה במדד הבריאות העולמי של בלומברג ישראל - במקום ה-9, הראשון מבין מדינות מזרח התיכון ארה"ב - במקום ה-43

רחוב ברומא / צילום: רויטרס
רחוב ברומא / צילום: רויטרס

במה שנוגע לחיים ארוכים, איטליה היא המקום לחיות בו. מדינת המגף שמוקפת בחמישה ימים שונים היא המדינה הבריאה ביותר בעולם לפי מדד הבריאות העולמית של בלומברג שמקיף 163 מדינות. תינוק שנולד באיטליה יכול לצפות להגיע לשנות ה-80 לחייו. בסיירה ליאונה, לעומת זאת, במרחק 4,400 ק"מ מדרום לאיטליה, התינוק הממוצע ימות בגיל 52.

איטליה היא אמנם מהמדינות המפותחות ביותר בעולם, אך הצמיחה הכלכלית שלה קפואה זה עשרות שנים. כמעט 40% מהצעירים האיטלקים הם חסרי עבודה, ונטל החוב יחסית לגודל הכלכלה הוא מהגבוהים בעולם. אבל האיטלקים במצב טוב בהרבה מן האמריקאים, הקנדים והבריטים, שסובלים מלחץ דם ומרמות כולסטרול גבוהים יותר, ומבריאות נפשית נמוכה יותר.

באיטליה יש עודף של רופאים, אמר טום קניון, רופא ומנכ"ל הארגון הרפואי העולמי Project Hope. אחת מסדרות הטלוויזיה הוותיקות והנצפות ביותר באיטליה נקראת "רופא במשפחה".

וישנה כמובן התזונה, שעשירה בירקות ומתובלת בהרבה שמן זית בתולי. אדם דרונובסקי, מנהל המרכז לתזונת בריאות ציבורית באוניברסיטת וושינגטון, כותב על חשיבות הגישה למזון טרי, פירות, בשר רזה ודגים.

כל מדינה בסקר דורגה על בסיס משתנים כמו תוחלת חיים, סיבות מוות וסיכונים לריאות, מלחץ דם גבוה ושימוש בטבק עד תת-תזונה לזמינות של מי שתייה טובים. איסלנד, שווייץ, סינגפור ואוסטרליה הן הבאות בתור ברשימת חמש המדינות הבריאות ביותר בעולם לפי המדד. ישראל נמצאת במקום התשיעי במדד הכללי והיא המדינה הבריאה ביותר במזרח התיכון. צ'ילה היא הבריאה ביותר מבין מדינות אמריקה הלטינית, וסלובניה הבריאה ביותר מבין מדינות מזרח אירופה.

יש סיכוני בריאות גם במדינות מפותחות - כמו השמנת יתר. ארה"ב מדורגת במקום ה-34 במדד עם ציון בריאות של 73.05 מתוך 100 נקודות. הדירוג שלה בשכיחות השמנת היתר הוא 67.3 - המדינה ה"כבדה" ביותר בעולם המפותח.

המדינות העניות ביותר בארה"ב - לואיזיאנה, מיסיסיפי, אלבמה ומערב וירג'יניה - הן ה"שמנות" ביותר עם שיעורי אוכלוסייה של מעל 35% שסבלים מהשמנה קיצונית, לפי המרכז לבקרת מחלות בארה"ב.

המדינות הבריאות
 המדינות הבריאות